Er ExFAT-filgendannelse mulig uden en sikkerhedskopi?

Jeg mistede ved et uheld filer fra et eksternt exFAT-drev og indså, at jeg ikke har en sikkerhedskopi nogen steder. Drevet vises stadig, men nogle vigtige mapper mangler efter et problem med filoverførsel. Hvilke sikreste muligheder for gendannelse af exFAT-filer kan jeg prøve uden at gøre datatabet værre?

Hvis dette er et exFAT-eksternt drev, og mappen lige er blevet slettet, så stop med at bruge drevet med det samme. Slettede filer bliver som regel ikke fjernet øjeblikkeligt. Meget ofte bliver pladsen bare markeret som ledig, så gendannelse er stadig mulig, så længe der ikke bliver skrevet noget nyt over den.

Det, du skal undgå, er vigtigere end noget andet i starten:

1. Kopiér ikke noget nyt over på det drev.
  2. Formatér det ikke, heller ikke selv om Windows popper op og foreslår det.
  3. Kør ikke CHKDSK, før du har prøvet gendannelse.
  4. Installér ikke gendannelsesværktøjer på det samme eksterne drev, du prøver at gendanne fra.

Jeg ville også udelukke de enkle Windows-relaterede problemer, før du kører en fuld gendannelsesscanning. Søg normalt efter de manglende filer, slå Vis skjulte filer til i Stifinder, og tjek Diskhåndtering for at sikre, at drevet vises med den rigtige størrelse.

Hvis filerne virkelig er væk, er Disk Drill værd at prøve. Den sikrere måde er:

1. Installér Disk Drill på din hovedcomputer, ikke på det eksterne drev.
  2. Tilslut exFAT-drevet.
  3. Hvis drevet virker tvivlsomt, så lav først et diskimage og scan det i stedet for det fysiske drev.
  4. Vælg imaget, og kør Universal Scan.
  5. Lad scanningen køre helt færdig.
  6. Forhåndsvis de fundne filer, så du kan se, om de faktisk er intakte.
  7. Gendan dem til et andet drev, aldrig tilbage til det samme.

Windows-versionen giver dig 100 MB gratis gendannelse, så du i det mindste kan bekræfte, om filerne kan gendannes, før du betaler for noget.

Til slettede kamera- eller dronevideoer kan Disk Drills Advanced Camera Recovery (ACR) også hjælpe med fragmenterede videofiler, som en normal scanning muligvis ikke kan genskabe korrekt.

Hvis Disk Drill ikke finder det, du har brug for, er TestDisk en anden mulighed, især når exFAT-partitionen er beskadiget i stedet for blot at mangle filer. Det er gratis, men langt mindre begyndervenligt.

Én ting, jeg ikke ville rode med, er et drev, der klikker, mister forbindelsen, ikke vises på flere computere eller viser den forkerte kapacitet. Det peger mere på hardwarefejl. I så fald skal du slukke det og i stedet kigge på et professionelt gendannelseslaboratorium. Mange vil vurdere det gratis, og den endelige pris kan variere fra nogle få hundrede dollars til over $1,000 afhængigt af, hvad der er galt. For familiebilleder eller dokumenter, du ikke kan erstatte, kan det være den sikrere løsning.

Om overførslen mislykkedes under kopiering eller under flytning, er vigtigt, fordi en mislykket flytning kan efterlade filer fordelt mellem det gamle drev, det nye drev og nogle gange en midlertidig eller omdøbt mappe.

Søg først på begge drev efter nogle få nøjagtige filnavne. Hvis der ikke dukker noget op, så stop med at røre exFAT-drevet og scan det fra en anden computer eller en anden disk, og gendan kun til et separat drev.

Den irriterende hage ved exFAT-gendannelse er, at “fundet” ikke altid betyder “fundet med den samme mappestruktur.” Du kan få filer tilbage med mærkelige navne eller dumpet i typebaserede mapper, især hvis mappeposterne blev beskadiget under overførslen. Så ja, gendannelse uden en backup er mulig, men vurder værktøjer ved at forhåndsvise de faktiske filer, ikke ud fra det store antal fundne filer. Jeg ville følge @reveurdenuit’s pointe om først at søge både kilde og destination igennem og derefter stoppe med at bruge drevet. Hvis du scanner med Disk Drill eller noget andet, så gendan en lille prøve til en anden disk og åbn den, før du betaler eller bruger timevis på en fuld gendannelse. Hvis det manglende er dokumenter/fotos, er chancerne ret gode. Hvis det er store videoer eller projektfiler, så forvent flere ødelagte eller delvise resultater.

En slettet mappe på en roterende ekstern harddisk er et helt andet tilfælde end en slettet mappe på en ekstern SSD, fordi TRIM kan gøre gendannelse stort set håbløs, når det først er kørt. Rådet ovenfor om at stoppe skrivninger og gendanne til en anden disk er korrekt, men før du bruger tid på Disk Drill eller noget andet, så find ud af, om dette er en HDD eller SSD.