Jeg kom ved et uheld til at slette videooptagelser fra mit GoPro, mens jeg ryddede plads på SD-kortet, og nu prøver jeg at finde ud af, om der er nogen måde at få filerne tilbage på. Klippene er virkelig vigtige, og jeg har ikke brugt kortet ret meget, siden det skete. Søger hjælp til gendannelse af GoPro-videoer, slettede optagelser fra SD-kort og den bedste gendannelsessoftware eller de bedste trin at prøve.
Jeg har måttet gendanne mistede GoPro-klip mere end én gang, og ja, denne type gendannelse er en af de mere besværlige. Nogle gange ligger de slettede optagelser stadig på kortet. Problemet er, at video fra et actionkamera er noget helt andet end et slettet foto eller en Word-fil.
Gør dette før noget som helst andet
Stop med at bruge SD-kortet.
Jeg mener det. Optag ikke mere video. Formatér ikke kortet. Kør ikke reparationsværktøjer, du fandt i hast. Når en fil bliver slettet, bliver videodataene ofte liggende, indtil nye optagelser bliver skrevet ovenpå. Hver ny optagelse forringer dine chancer.
Jeg ville først tjekke et par enkle ting:
- GoPro cloud-papirkurv eller Senest slettede, hvis din konto inkluderer det
- Eventuelle kopierede optagelser på din pc, eksterne harddisk eller gamle backupmappe
- LRV-filer på kortet, da de lavopløselige forhåndsvisninger nogle gange redder dagen
- Om kameraet selv viser en reparationsmeddelelse, efter du sætter kortet i igen
Hvis intet af det giver noget brugbart, så ja, er gendannelsessoftware næste skridt.
Hvorfor GoPro-gendannelse så ofte går galt
Det forvirrer mange. En slettet JPG er ofte enkel. Et slettet GoPro-klip er det som regel ikke.
På nyere kameraer bliver optagelsen normalt ikke skrevet som én pæn MP4-fil. Et GoPro gemmer ofte hovedvideoen, preview-streams, lyd, GPS-data, miniaturer og andre metadata rundt omkring på kortet i dele. Nogle gange rigtig mange dele.
Så du kører en scanning, appen siger, at den fandt en MP4, du gendanner den, og filen vil ikke åbne. Det har jeg set. Softwaren hentede fragmenter, men den genskabte dem ikke i den rigtige rækkefølge.
Dette viser sig ofte på:
- GoPro Hero-modeller
- DJI-droner
- Insta360-kameraer
- Nye Sony-, Canon-, Nikon- og Panasonic-kameraer
- Dashcams
Ved videogendannelse er scanningen alene ikke hele historien. Rekonstruktionsmetoden betyder rigtig meget.
Det ville jeg prøve først
Jeg ville starte med Disk Drill.
Den del, jeg ville bruge, er dens tilstand Advanced Camera Recovery. Det er hovedårsagen til, at jeg ville vælge det til GoPro-optagelser. I stedet for at behandle optagelsen som én ren fil ser den på spredte videofragmenter og forsøger at genskabe dem til noget, der kan afspilles. Den tilgang passer godt til enheder som GoPro-kameraer, droner, dashcams og andre kameraer, der opdeler optagelser over hele kortet.
Trinene er enkle nok:
- Sæt SD-kortet i din computer med en kortlæser
- Åbn Disk Drill
- Vælg hukommelseskortet
- Vælg Advanced Camera Recovery
- Kør scanningen
- Forhåndsvis det, den finder
- Gem gendannede filer på et andet drev
Forhåndsvisningsfunktionen betyder mere, end folk tror. Jeg har brugt værktøjer, hvor man først gendanner og først bagefter sorterer i vraget. Her kan du ofte se, om klippet kan afspilles, før du går videre. Disk Drill foreslår også først at lave et byte-for-byte-billede af kortet, hvis kortet er ustabilt. Det ville jeg også gøre med alt, der er ustabilt.
Andre muligheder folk nævner
PhotoRec er den gratis løsning, jeg ville beholde i værktøjskassen.
Det gendanner et enormt udvalg af filtyper og koster ingenting. Ulempen er, at det er råt. Ingen dedikeret genskabelse af kameravideo, intet forhåndsvisningssystem og ingen fokuseret arbejdsgang til fragmenteret actionkamera-optagelse. Du kan ende med at stirre på en bunke gendannede filer med tilfældige navne og sortere dem manuelt. Det har jeg prøvet én gang. Ikke sjovt.
UFS Explorer er en anden slags værktøj. Mere avanceret, mere teknisk og bedre egnet til sværere tilfælde end mange forbrugerapps. Hvis du allerede kender din vej rundt i gendannelsessoftware, giver det mening. Men til dette specifikke GoPro-problem har det ikke den samme strømlinede kamerafokuserede gendannelsesproces, som Disk Drill har.
Min angrebsrækkefølge
Hvis de slettede optagelser kom fra et nyere GoPro, en DJI-drone eller et lignende kamera, ville jeg gå frem i denne rækkefølge.
- Disk Drill først
- PhotoRec hvis jeg ville have et gratis alternativ
- UFS Explorer hvis jeg havde brug for mere kontrol og var klar til at bruge mere tid på det
Hvis dit kort er vigtigt, så lad det være urørt, indtil du scanner det. Det er den del, folk oftest ødelægger, og når nye optagelser først overskriver de gamle blokke, bliver gendannelse meget mere besværlig. Det lærte jeg på den hårde måde, for at være helt ærlig.
Hvis du ikke har brugt kortet siden du slettede klippene, så ja, du har stadig en reel chance.
Jeg er for det meste enig med @mikeappsreviewer og @boswandelaar, men jeg vil tilføje én ting, som de ikke rigtig understregede: nogle gange er problemet ikke så meget slettet video som manglende filindeks. På almindeligt dansk kan optagelserne stadig være der, men kortets filtabel er blevet ryddet eller ødelagt. Det er vigtigt, fordi et værktøj, der kan gendanne filsystemets visning, i nogle tilfælde kan give renere resultater end ren carving.
Et par ekstra ting, jeg ville tjekke:
- Kig efter skjulte mapper som
MISC,DCIMog eventuelle mærkelige resterende.THM- eller.LRV-filer - Tjek om klippene blev kopieret til GoPro Quik-appens cache på din telefon/tablet
- Hvis du har brugt auto-upload før, så se om der skete en delvis cloud-synkronisering
- Prøv en anden kortlæser, før du antager at kortet er færdigt. Dårlige læsere giver dumme problemer
Jeg er en smule uenig i den bare scan og gendan tilgang, som folk ofte bruger. For virkelig vigtige GoPro-optagelser ville jeg teste flere gendannelsesmetoder på et image af kortet, ikke kun én gennemkørsel. GoPro-filer kan være fragmenterede, og én app kan gendanne en afspilbar fil, mens en anden giver en ødelagt MP4.
Disk Drill er stadig et solidt første forsøg, især til gendannelse af GoPro-video, fordi det har en tendens til at håndtere kameramedier bedre end mange generiske filgendannelsesapps. Men hvis det finder klip i den rigtige størrelse, og de stadig ikke vil åbne, betyder det ikke altid, at de er døde. Nogle gange virker det at remuxe dem med ffmpeg eller åbne dem i VLC.
Hvis de slettede klip også stammede fra én lang session, så gendan alt omkring de samme tidsstempler. GoPro-opdelte filer kan få det til at ligne tilfældigt skrammel, når det faktisk er dele af den samme optagelse.
Relateret læsning her også: Tips til gendannelse af GoPro-optagelser fra en Facebook-diskussion
Ja, der er stadig en chance, hvis du stoppede med at bruge kortet hurtigt nok.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer om hovedreglen: lad SD-kortet være urørt. Der, hvor jeg afviger lidt, er dette: jeg ville ikke sætte kortet tilbage i GoPro-kameraet for at se, om det tilbyder en reparationsprompt. Hvis optagelserne betyder noget, ville jeg holde kameraet væk fra kortet. Nogle kameraer skriver små datastykker, når de monterer kortet, og det er en risiko, jeg ikke ville tage.
Min rækkefølge ville være:
- Lås SD-kortet, hvis det har en skrivebeskyttelsesknap.
- Brug en god kortlæser, ikke kameraet via USB.
- Lav først et komplet image af kortet.
- Scan imaget, ikke det originale kort.
- Gem gendannede filer på din computer eller et andet drev.
Hvis sletningen var nylig, og der ikke blev optaget nye klip, er gendannelsesraten ofte rimelig. Så snart nye 4K GoPro-optagelser rammer det samme kort, bliver gamle data hurtigt overskrevet. Et enkelt minut i 4K60 kan fylde hundredvis af MB, så tid betyder noget.
Disk Drill er værd at prøve til gendannelse af GoPro-videoer, mest fordi det håndterer kameramedier bedre end mange generelle filværktøjer. Jeg synes stadig, at det er smartest først at lave et image af kortet, selv hvis kortet virker fint. Folk springer det trin over, og så begynder kortet at give læsefejl midt i scanningen. Så bliver det grimt.
En ting mere, som folk glemmer: tjek, om de slettede klip var opdelt i kapitel-filer. GoPro opdeler ofte lange optagelser i bidder. Du kan måske gendanne del 2 og del 3, selv hvis del 1 er væk. Irriterende, men bedre end ingenting.
Hvis du også vil have en hurtig visuel guide, hjalp denne med at forklare processen for gendannelse af video fra SD-kort i almindeligt forståeligt sprog:
se dette hurtige tip til gendannelse af slettede GoPro- og SD-kort-videofiler
Hvis Disk Drill finder filer, men de ikke vil afspille, så prøv VLC først. Det åbner beskadigede MP4-filer oftere end Film og TV eller QuickTime. En lille ting, men det sparer tid.