Er det muligt at gendanne et formateret USB-drev uden at miste alt?

Jeg kom ved et uheld til at formatere mit USB-drev, før jeg tog backup af vigtige filer, og nu prøver jeg at finde ud af, om der er en sikker måde at gendanne dataene på uden at gøre tingene værre. Jeg har brug for hjælp til datagendannelse fra USB-drev, gendannelse af filer fra et formateret flashdrev og til at vide, hvilke trin jeg skal undgå, så jeg ikke mister alt for altid.

Jeg gjorde det her engang med en 64 GB USB fyldt med billeder, og ja, den der mavefornemmelse rammer hurtigt. Det, folk ofte overser, er dette: en formatering sletter ikke altid fildataene med det samme. Nogle gange er fillisten væk, mens dataene stadig ligger der og venter på at blive overskrevet.

Det første: stop med at røre USB’en.

Kopiér ikke nye filer til den.
Formatér den ikke igen.
Kør ikke CHKDSK.
Prøv ikke tilfældige fix-værktøjer.

Hvis nye data havner på det samme område, hvor dine gamle filer lå, falder chancen for gendannelse drastisk. Når de først er overskrevet, er det slut.

Der er også én ting, folk hele tiden blander sammen. Man kan ikke af-formatere et flashdrev. Der findes ingen fortryd-knap til filsystemet. Gendannelsesapps virker ved at scanne enheden efter resterende fildata og sætte dem sammen igen. Formateringen består. Dine filer kan stadig måske komme tilbage.

Det vigtigste er typen af formatering:

1. Hurtig formatering
    Det er den, du helst vil have, hvis du skulle vælge. Den bliver normalt færdig hurtigt, på få sekunder. Windows genopbygger ofte filsystemet og lader det gamle filindhold blive liggende, indtil noget nyt overskriver det. Hvis du stoppede med at bruge drevet lige bagefter, er dine chancer ofte rimelige.

2. Fuld formatering
    Det tager længere tid. På nyere Windows-systemer skriver en fuld formatering hen over hele drevet. Når det er sket, går softwarebaseret gendannelse som regel dårligt.

3. Formatering udført af en anden enhed
    Hvis et kamera, tv, dashcam, konsol eller noget lignende formaterede USB’en, var det ofte en hurtig formatering. Jeg har set bedre gendannelsesresultater i de tilfælde, end folk forventer.

Hvis du ikke har en sikkerhedskopi, er næste skridt gendannelsessoftware. Jeg har haft bedre resultater med Disk Drill end med det sædvanlige gratis halløj, folk smider rundt med i kommentarerne. Det læser almindelige USB-filsystemer som FAT32, exFAT og NTFS, og det sorterer fundene på en måde, der sparer tid.

Sådan ville jeg håndtere det:

1. Installér Disk Drill på computerens interne drev. Ikke på den formaterede USB.
  2. Tilslut flashdrevet, og åbn appen.
  3. Vælg USB’en fra enhedslisten.
  4. Start Search for Lost Data, og brug derefter Universal Scan, hvis den beder om det. For formaterede drev plejer det at være den rigtige vej, fordi den kører flere scanningsmetoder samlet.
  5. Lad scanningen blive færdig. Du kan godt kigge tidligt, men jeg har oplevet, at ekstra filer dukker op senere, så det kan betale sig at vente.
  6. Tjek de fundne elementer. Den grupperer dem normalt i Billeder, Video, Dokumenter, Lyd, Arkiver og så videre. Filtre hjælper, hvis listen er rodet.
  7. Forhåndsvis de vigtige ting først. Hvis et billede åbner uden problemer, eller et dokument vises korrekt, er det et godt tegn.
  8. Gendan filer til et andet drev. Ikke tilbage til den samme USB. Folk gør det her og ødelægger resten af deres chancer.

Én funktion, jeg ikke ville springe over, hvis drevet virker ustabilt, er disk image-indstillingen. Hvis USB’en bliver ved med at afbryde forbindelsen, giver læsefejl eller opfører sig mærkeligt, så lav først et image og scan imaget i stedet for at hamre løs på den originale USB. Jeg har set ustabile drev blive værre midt i en scanning. Det er surt.

Om ting i Kommandoprompt, så er der mange opslag, der skubber CHKDSK eller ATTRIB frem, som om de løser alt. Det passer ikke godt til dette tilfælde.

CHKDSK reparerer filsystemproblemer. Det gendanner ikke formaterede filer. Værre endnu, det skriver ændringer til drevet, hvilket er det sidste, du ønsker, når du prøver at redde gamle data.

ATTRIB hjælper kun, når filer var skjulte, ofte på grund af malware eller et problem med filattributter. Det gør intet for filer, der er mistet ved formatering.

Jeg ville kun overveje de værktøjer, hvis formateringen aldrig blev fuldført, eller hvis USB’en blev korrupt under processen. Ellers: gendan først. Reparer senere.

Én ting mere, og den her del er vigtig. Hvis USB’en:

• slet ikke bliver genkendt
  • afbryder forbindelsen hvert par sekunder
  • viser den forkerte størrelse
  • bliver hurtigt varm
  • har bøjet eller beskadiget hardware

så kan det være svigtende hardware, ikke et almindeligt formateringsproblem. På det tidspunkt ville jeg stoppe med gentagne scanninger. Hvis filerne betyder noget, er et professionelt gendannelsesværksted mere sikkert end at kværne drevet helt i bund med ti forsøg mere.

Så ja, gendannelse fra et formateret flashdrev er ofte muligt, især efter en hurtig formatering og især hvis du lod drevet være lige efter fejlen. De to detaljer betyder mere end noget andet: formateringstypen og om der blev skrevet noget til det bagefter. Hvis det var hurtig formatering, og du stoppede i tide, har du stadig en chance.

Ja, hvis det var en hurtigformatering, og du stoppede med at bruge USB’en med det samme, er chancerne for gendannelse stadig rimelige.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer i hovedpointen, lad drevet være i fred. Hvor jeg adskiller mig lidt, er dette. Før du scanner selve USB’en, så tjek om Windows har tildelt et nyt filsystem og den korrekte størrelse. Hvis kapaciteten ser forkert ud, som 0 byte eller et mærkeligt tal, så stop der. Det peger mere på controllerproblemer end på simpel formatering.

Bedste sikre fremgangsmåde:

1. Sæt den i en stabil USB-port, uden hub.
  2. Tjek Diskhåndtering. Se på størrelse, filsystem, og om den vises som sund.
  3. Hvis det ser normalt ud, så scan den med Disk Drill fra din computer, ikke fra USB’en.
  4. Hvis scanningen finder dine filer, så gendan dem til en anden disk.
  5. Hvis USB’en går offline eller fryser, så klon den først og scan derefter klonen.

En ting mere, som folk ofte springer over. Sortér først resultaterne efter den oprindelige mappestruktur, ikke efter filtype. På formaterede USB-drev bringer rå gendannelse ofte tonsvis af filer tilbage med mistede navne. Mappebaseret gendannelse sparer tid, hvis metadataene overlevede.

Hvis formateringen var fuld, falder chancerne kraftigt. Hvis du kopierede nye ting over på den efter formateringen, falder chancerne endnu mere. Trist, men sandt.

Hvis du også vil have en enkel visuel guide, så hjælper denne: Video om gendannelse af USB-drev til korrupte eller formaterede USB-nøgler

Så ja, skriv ikke noget nyt til den, tjek dens tilstand først, og brug derefter Disk Drill. Hurtigt. Hver ekstra skrivning skader dine chancer.

Ja, nogle gange. Men jeg vil skubbe lidt tilbage på én ting fra @mikeappsreviewer og @viaggiatoresolare: folk fokuserer meget på formateringstypen og ikke nok på selve USB-drevet. Flashdrev fejler på mærkelige måder, og nogle gange er formatulykken bare det, der gjorde det tydeligt, at et allerede døende drev var ved at stå af.

Så først og fremmest: bliv ikke ved med at prøve igen og igen. Én scanning er fint, ti scanninger på et ustabilt USB-drev er sådan, filer bliver til støv.

Det, jeg ville gøre anderledes:

• prøv USB-drevet på kun én anden computer
  • hvis det monteres, så kopier ikke noget til det
  • tjek et par gendannelige filer med forhåndsvisning, før du laver en fuld gendannelse
  • gendan de vigtigste filer først, ikke alt på én gang

Den sidste del er vigtig. Hvis Disk Drill viser 20.000 gendannelige elementer, så spild ikke tid på at hente junkmapper før de uerstattelige billeder/dokumenter. Prioritér det.

Og hvis filnavne/mappestruktur også er væk, betyder det ikke, at gendannelsen mislykkedes. Rå gendannelse kan stadig hente brugbare filer tilbage, bare mere rodet. Irriterende, ja. Håbløst, nej.

Hvis du vil have en guide i almindeligt sprog til at gendanne data fra et formateret USB-drev, så er dette faktisk relevant: hvordan man gendanner filer fra et formateret USB-drev uden at gøre det værre

Kort version: hurtigformatering = måske gendannelig, fuld formatering = meget lavere chancer, genbrugt drev = dårlige nyheder. Disk Drill er en solid mulighed til datagendannelse fra USB-drev, bare installer det på din computer, ikke på drevet. Og ja, hvis drevet bliver ved med at afbryde forbindelsen, så hold op med at rode med det, for det er dér, gør-det-selv begynder at blive virkelig dumt virkelig hurtigt.