Jeg formaterte USB-stasjonen ved et uhell før jeg tok sikkerhetskopi av viktige filer, og nå prøver jeg å finne ut om det finnes en trygg måte å gjenopprette dataene på uten å gjøre ting verre. Jeg trenger hjelp med datagjenoppretting fra USB-stasjon, gjenoppretting av filer fra formatert minnepinne, og å vite hvilke trinn jeg bør unngå slik at jeg ikke mister alt for godt.
Jeg gjorde dette én gang med en 64 GB-pinne full av bilder, og ja, den kvalme følelsen kommer fort. Det folk ofte overser er dette: en formatering sletter ikke alltid fildataene med én gang. Noen ganger forsvinner fillisten, mens dataene fortsatt ligger der og venter på å bli overskrevet.
Det første du skal gjøre, er å la USB-en være i fred.
Ikke kopier nye filer til den.
Ikke formater den på nytt.
Ikke kjør CHKDSK.
Ikke prøv tilfeldige reparasjonsverktøy.
Hvis nye data havner på samme plass som de gamle filene dine lå på, synker sjansen for gjenoppretting kraftig. Etter overskriving er det slutt.
Det er også ett punkt folk stadig blander sammen. Du kan ikke avformatere en minnepinne. Det finnes ingen spol tilbake-knapp for filsystemet. Gjenopprettingsapper fungerer ved å skanne enheten etter gjenværende fildata og sette dem sammen igjen. Formateringen blir værende. Filene dine kan fortsatt komme tilbake.
Det viktigste er hvilken type formatering det er snakk om:
-
Hurtigformatering
Dette er den du vil ha, hvis du måtte velge. Den blir vanligvis ferdig raskt, på sekunder. Windows bygger ofte opp filsystemet på nytt og lar det gamle filinnholdet ligge igjen til noe nytt overskriver det. Hvis du sluttet å bruke stasjonen rett etterpå, er sjansene dine ofte ganske gode. -
Full formatering
Dette tar lengre tid. På nyere Windows-systemer skriver en full formatering over hele stasjonen. Når det har skjedd, går programvarebasert gjenoppretting som regel dårlig. -
Formatering utført av en annen enhet
Hvis et kamera, TV, dashkamera, konsoll eller noe lignende formaterte USB-en, var det ofte en hurtigformatering. Jeg har sett bedre gjenopprettingsresultater i slike tilfeller enn folk forventer.
Hvis du ikke har en sikkerhetskopi, er neste steg gjenopprettingsprogramvare. Jeg har hatt bedre resultater med Disk Drill enn med de vanlige gratisgreiene folk stadig nevner i kommentarfelt. Det leser vanlige USB-filsystemer som FAT32, exFAT og NTFS, og det sorterer funnene på en måte som sparer tid.
Slik ville jeg håndtert det:
- Installer Disk Drill på datamaskinens interne disk. Ikke på den formaterte USB-en.
- Koble til minnepinnen og åpne appen.
- Velg USB-en fra enhetslisten.
- Start Søk etter tapte data, og bruk deretter Universell skanning hvis den ber om det. For formaterte stasjoner pleier dette å være riktig vei å gå siden den kjører flere skannemetoder sammen.
- La skanningen bli ferdig. Du kan ta en tidlig titt, klart, men jeg har opplevd at flere filer dukker opp senere, så det lønner seg å vente.
- Gå gjennom det som ble funnet. Det grupperes vanligvis i Bilder, Video, Dokumenter, Lyd, Arkiver og så videre. Filtre hjelper hvis listen er rotete.
- Forhåndsvis de viktigste tingene først. Hvis et bilde åpnes uten problemer, eller et dokument vises riktig, er det et godt tegn.
- Gjenopprett filer til en annen disk. Ikke tilbake til samme USB. Folk gjør dette og ødelegger resten av sjansene sine.
Én funksjon jeg ikke ville hoppet over hvis stasjonen virker ustabil, er alternativet for diskbilde. Hvis USB-en stadig kobler fra, gir lesefeil eller oppfører seg merkelig, lag et bilde først og skann bildet i stedet for å belaste originalpinnen. Jeg har sett ustabile stasjoner bli verre midt under skanning. Det suger.
Når det gjelder ting i ledeteksten, er det mange innlegg som anbefaler CHKDSK eller ATTRIB som om de fikser alt. De passer ikke særlig godt i dette tilfellet.
CHKDSK reparerer problemer i filsystemet. Det gjenoppretter ikke formaterte filer. Verre er det at det skriver endringer til stasjonen, som er det siste du vil når du prøver å redde gamle data.
ATTRIB hjelper bare når filer var skjult, ofte på grunn av skadelig programvare eller et problem med filattributter. Det gjør ingenting for filer som gikk tapt ved formatering.
Jeg ville bare i det hele tatt sett på disse verktøyene hvis formateringen aldri ble fullført, eller hvis USB-en ble korrupt under prosessen. Ellers: gjenopprett først. Reparer senere.
Én ting til, og denne delen er viktig. Hvis USB-en:
- ikke gjenkjennes i det hele tatt
- kobler fra hvert par sekunder
- viser feil størrelse
- blir fort varm
- har bøyd eller skadet maskinvare
da kan dette være maskinvarefeil, ikke et vanlig formateringsproblem. På det tidspunktet ville jeg stoppet gjentatte skanninger. Hvis filene betyr noe, er et profesjonelt gjenopprettingsverksted tryggere enn å kjøre stasjonen helt i bakken med ti forsøk til.
Så ja, gjenoppretting fra en formatert minnepinne er ofte mulig, mest etter en hurtigformatering og mest hvis du lot stasjonen være i fred rett etter feilen. De to detaljene betyr mer enn noe annet: type formatering og om noe ble skrevet til den etterpå. Hvis det var en hurtigformatering og du stoppet i tide, har du fortsatt en sjanse.
Ja, hvis det var en hurtigformatering og du sluttet å bruke USB-en med en gang, er sjansene for gjenoppretting fortsatt ganske gode.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer i hovedpoenget, la stasjonen være i fred. Der jeg er litt uenig, er dette. Før du skanner selve USB-en, sjekk om Windows har tildelt et nytt filsystem og riktig størrelse. Hvis kapasiteten ser feil ut, som 0 byte eller et merkelig tall, stopp der. Det peker mer mot problemer med kontrolleren enn enkel formatering.
Beste sikre fremgangsmåte:
- Koble den til en stabil USB-port, uten hub.
- Sjekk Diskbehandling. Se på størrelse, filsystem og om den vises som frisk.
- Hvis den ser normal ut, skann den med Disk Drill fra datamaskinen din, ikke fra USB-en.
- Hvis skanningen finner filene dine, gjenopprett dem til en annen disk.
- Hvis USB-en kobler fra eller fryser, klon den først, og skann deretter klonen.
En ting til folk ofte hopper over. Sorter resultatene etter opprinnelig mappestruktur først, ikke filtype. På formaterte USB-stasjoner vil rågjenoppretting ofte hente tilbake masse filer med tapte navn. Gjenoppretting basert på mapper sparer tid hvis metadataene overlevde.
Hvis formateringen var full, faller sjansene kraftig. Hvis du kopierte nye ting til den etter formateringen, faller sjansene enda mer. Trist, men sant.
Hvis du også vil ha en enkel visuell guide, kan denne hjelpe: Video om gjenoppretting av USB-stasjon for korrupte eller formaterte minnepinner
Så ja, ikke skriv noe nytt til den, sjekk tilstanden først, og bruk deretter Disk Drill. Raskt. Hver ekstra skriving skader sjansene dine.
Ja, noen ganger. Men jeg vil si litt imot én ting fra @mikeappsreviewer og @viaggiatoresolare: folk fokuserer mye på formattypen, og ikke nok på selve USB-en. Minnepinner svikter på rare måter, og noen ganger er formateringsuhellet bare det som gjorde en allerede døende pinne åpenbart.
Så først: ikke fortsett å prøve igjen og igjen. Én skanning er greit, ti skanninger på en ustabil USB er slik filer blir til støv.
Dette ville jeg gjort annerledes:
- prøv USB-en på kun én annen datamaskin
- hvis den monteres, ikke kopier noe til den
- sjekk noen gjenopprettbare filer med forhåndsvisning før du gjør en full gjenoppretting
- gjenopprett de viktigste filene først, ikke alt på én gang
Den siste delen er viktig. Hvis Disk Drill viser 20 000 gjenopprettbare elementer, ikke kast bort tid på å hente ut søppelmapper før de uerstattelige bildene/dokumentene. Prioriter.
Og hvis filnavn/mappestruktur er borte, betyr det heller ikke at gjenopprettingen mislyktes. Rågjenoppretting kan fortsatt hente tilbake brukbare filer, bare mer rotete. Irriterende, ja. Håpløst, nei.
Hvis du vil ha en enkel guide på vanlig språk for å gjenopprette data fra en formatert USB-stasjon, er dette faktisk relevant: hvordan gjenopprette filer fra en formatert USB-stasjon uten å gjøre det verre
Kortversjon: hurtigformatering = kanskje gjenopprettbart, full formatering = mye lavere sjanser, gjenbrukt stasjon = dårlige nyheter. Disk Drill er et solid alternativ for datagjenoppretting fra USB-stasjoner, bare installer det på datamaskinen din, ikke på pinnen. Og ja, hvis stasjonen fortsetter å koble fra, slutt å rote med den fordi det er der gjør-det-selv begynner å bli skikkelig dumt, skikkelig fort.