Jeg slettet ved et uhell videoopptak fra GoPro-en min mens jeg ryddet plass på SD-kortet, og nå prøver jeg å finne ut om det finnes noen måte å få tilbake disse filene på. Klippene er veldig viktige, og jeg har ikke brukt kortet mye siden det skjedde. Ser etter hjelp med gjenoppretting av GoPro-videoer, slettede opptak fra SD-kort, og den beste gjenopprettingsprogramvaren eller fremgangsmåten å prøve.
Jeg har måttet gjenopprette tapte GoPro-klipp mer enn én gang, og ja, denne typen gjenoppretting er en av de mer rotete. Noen ganger ligger de slettede opptakene fortsatt på kortet. Problemet er at video fra actionkameraer er noe helt annet enn et slettet bilde eller en Word-fil.
Gjør dette før noe annet
Slutt å bruke SD-kortet.
Jeg mener det. Ikke ta opp mer video. Ikke formater kortet. Ikke kjør reparasjonsverktøy du fant i all hast. Når en fil blir slettet, blir videodataene ofte liggende der til nye opptak havner oppå dem. Hvert nye opptak reduserer sjansene dine.
Jeg ville sjekket noen enkle ting først:
- GoPro cloud-papirkurv eller Nylig slettet, hvis kontoen din inkluderer det
- Eventuelle kopierte opptak på PC-en din, ekstern harddisk eller i en gammel sikkerhetskopimappe
- LRV-filer på kortet, siden disse forhåndsvisningene i lav oppløsning noen ganger redder dagen
- Om kameraet selv tilbyr en reparasjonsmelding etter at du setter kortet inn igjen
Hvis ingen av disse gir noe nyttig, så ja, da er gjenopprettingsprogramvare neste steg.
Hvorfor GoPro-gjenoppretting så ofte går galt
Dette snubler mange i. En slettet JPG er ofte enkel. Et slettet GoPro-klipp, ikke så mye.
På nyere kameraer blir opptaket vanligvis ikke skrevet som én ryddig MP4-blokk. En GoPro lagrer ofte hovedvideoen, forhåndsvisningsstrømmer, lyd, GPS-data, miniatyrbilder og andre metadata rundt på kortet i biter. Noen ganger i mange biter.
Så du kjører en skanning, appen sier at den fant en MP4, du gjenoppretter den, og filen vil ikke åpnes. Jeg har sett dette. Programvaren hentet fragmenter, men bygde dem ikke opp igjen i riktig rekkefølge.
Dette dukker ofte opp på:
- GoPro Hero-modeller
- DJI-droner
- Insta360-kameraer
- Nye Sony-, Canon-, Nikon- og Panasonic-kameraer
- Dashbordkameraer
For videogjenoppretting er ikke skanningen alene hele historien. Metoden for rekonstruksjon betyr svært mye.
Hva jeg ville prøvd først
Jeg ville startet med Disk Drill.
Den delen jeg ville brukt er modusen Advanced Camera Recovery. Dette er hovedgrunnen til at jeg ville valgt det for GoPro-opptak. I stedet for å behandle opptaket som én ren fil, ser det på spredte videofragmenter og prøver å bygge dem opp igjen til noe som kan spilles av. Denne tilnærmingen passer godt for enheter som GoPro-kameraer, droner, dashbordkameraer og andre kameraer som deler opptak utover hele kortet.
Trinnene er enkle nok:
- Sett SD-kortet inn i datamaskinen med en kortleser
- Åpne Disk Drill
- Velg minnekortet
- Velg Advanced Camera Recovery
- Kjør skanningen
- Forhåndsvis det som blir funnet
- Lagre gjenopprettede filer på en annen stasjon
Forhåndsvisningsfunksjonen betyr mer enn folk tror. Jeg har brukt verktøy der du gjenoppretter først og sorterer ut vraket senere. Her får du ofte se om klippet kan spilles av før du bestemmer deg. Disk Drill foreslår også å lage et byte-for-byte-bilde av kortet først hvis kortet er ustabilt. Jeg ville gjort det samme med alt som er ustabilt.
Andre alternativer folk nevner
PhotoRec er det gratis alternativet jeg ville beholdt i verktøykassen.
Det henter tilbake et stort utvalg filtyper og koster ingenting. Ulempen er at det er grovt. Ingen dedikert rekonstruksjon av kameravideo, ingen forhåndsvisning, og ingen målrettet arbeidsflyt for fragmenterte opptak fra actionkamera. Du kan ende opp med å stirre på en haug med gjenopprettede filer med tilfeldige navn og sortere dem manuelt. Jeg har gjort det én gang. Ikke gøy.
UFS Explorer er en annen type verktøy. Mer avansert, mer teknisk, og bedre egnet for vanskeligere tilfeller enn mange forbrukerapper. Hvis du allerede kjenner deg godt til gjenopprettingsprogramvare, gir det mening. Likevel, for dette spesifikke GoPro-problemet, har det ikke den samme strømlinjeformede, kamerafokuserte gjenopprettingsprosessen som Disk Drill har.
Min rekkefølge for angrep
Hvis det slettede opptaket kom fra et nyere GoPro, en DJI-drone eller et lignende kamera, ville jeg gått i denne rekkefølgen.
- Disk Drill først
- PhotoRec hvis jeg ville ha et gratis alternativ
- UFS Explorer hvis jeg trengte mer kontroll og var klar til å bruke mer tid på det
Hvis kortet ditt er viktig, la det være urørt til du skanner det. Den delen er den folk oftest roter til, og når nytt opptak overskriver de gamle blokkene, blir gjenoppretting mye styggere. Jeg lærte det på den harde måten, tbh.
Hvis du ikke har brukt kortet siden du slettet klippene, ja, har du fortsatt en reell sjanse.
Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @boswandelaar, men jeg vil legge til én ting de egentlig ikke understreket: noen ganger er problemet ikke så mye slettet video som manglende filindeks. På godt norsk kan opptakene fortsatt være der, men kortets filtabel ble tømt eller rotet til. Det er viktig fordi et verktøy som kan bygge opp filsystemvisningen på nytt i noen tilfeller kan gi renere resultater enn ren carving.
Noen ekstra ting jeg ville sjekket:
- Se etter skjulte mapper som
MISC,DCIMog rare gjenværende.THM- eller.LRV-filer - Sjekk om klippene ble kopiert til GoPro Quik-appens cache på telefonen/nettbrettet ditt
- Hvis du brukte automatisk opplasting før, se om delvis skysynkronisering skjedde
- Prøv en annen kortleser før du antar at kortet er ødelagt. Dårlige lesere forårsaker dumme problemer
Jeg er litt uenig i tilnærmingen folk ofte tar med bare å skanne og gjenopprette. For virkelig viktige GoPro-opptak ville jeg testet flere gjenopprettingsmetoder på avbildningen av kortet, ikke bare én runde. GoPro-filer kan være fragmenterte, og én app kan gjenopprette en spillbar fil mens en annen gir deg en korrupt MP4.
Disk Drill er fortsatt et solid første forsøk, spesielt for gjenoppretting av GoPro-video, fordi det har en tendens til å håndtere kameramedier bedre enn mange generiske apper for filgjenoppretting. Men hvis det finner klipp som har riktig størrelse og de fortsatt ikke vil åpnes, betyr det ikke alltid at de er døde. Noen ganger fungerer det å remukse dem med ffmpeg eller åpne dem i VLC.
Hvis de slettede klippene også kom fra én lang økt, gjenopprett alt rundt de samme tidsstemplene. GoPro-filer med oppdeling i kapitler kan få det til å se ut som tilfeldig søppel når det egentlig er deler av samme opptak.
Relatert lesning her også: Tips om gjenoppretting av GoPro-opptak fra en Facebook-diskusjon
Ja, det er fortsatt en sjanse hvis du sluttet å bruke kortet raskt nok.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer om den viktigste regelen, la SD-kortet være urørt. Der jeg er litt uenig er dette, jeg ville ikke satt kortet tilbake i GoPro-en for å se om den tilbyr noen reparasjonsmelding. Hvis opptakene er viktige, ville jeg holdt kameraet unna det. Noen kameraer skriver små datamengder når de monterer kortet, og det er en risiko jeg ikke ville tatt.
Min rekkefølge ville vært:
- Lås SD-kortet, hvis det har en skrivelås.
- Bruk en god kortleser, ikke kameraet over USB.
- Lag først et fullstendig bilde av kortet.
- Skann bildet, ikke det originale kortet.
- Lagre gjenopprettede filer på datamaskinen din eller en annen disk.
Hvis slettingen skjedde nylig og ingen nye klipp ble tatt opp, er gjenopprettingsraten ofte ganske god. Når nytt 4K GoPro-opptak havner på det samme kortet, blir gamle data raskt overskrevet. Ett enkelt minutt med 4K60 kan bruke hundrevis av MB, så tid er viktig.
Disk Drill er verdt å prøve for gjenoppretting av GoPro-video, hovedsakelig fordi det håndterer kameramedier bedre enn mange generelle filverktøy. Jeg mener fortsatt at det er smartere å lage et bilde av kortet først, selv om kortet virker helt fint. Folk hopper over det steget, og så begynner kortet å gi lesefeil midt under skanningen. Da blir det fort stygt.
En annen ting folk glemmer, sjekk om de slettede klippene ble delt opp i kapittelfiler. GoPro deler ofte lange opptak opp i biter. Du kan kanskje gjenopprette del 2 og del 3 selv om del 1 er borte. Irriterende, men bedre enn ingenting.
Hvis du også vil ha en rask visuell guide, hjalp dette med å forklare prosessen for gjenoppretting av video fra SD-kort på enkelt språk:
se dette raske tipset for å gjenopprette slettede GoPro- og SD-kort-videofiler
Hvis Disk Drill finner filer, men de ikke vil spille av, prøv VLC først. Det åpner skadede MP4-filer oftere enn Filmer og TV eller QuickTime. En liten ting, men det sparer tid.