Er der en gratis måde at gendanne filer fra CF-kort på?

Jeg mistede ved et uheld fotos og videofiler fra mit CompactFlash-kort efter en kamerafejl, og jeg prøver at finde en gratis måde at gendanne dem på, før jeg formaterer det. Kortet indeholder vigtige billeder, som jeg har brug for, så jeg leder efter sikker rådgivning om datagendannelse af CF-kort eller gratis gendannelsessoftware, der faktisk virker.

Jeg har oplevet dette efter en lang eventopgave, kom hjem, satte CF-kortet i kortlæseren, og computeren opførte sig, som om kortet havde hukommelsestab. Manglende filer, ulæselig diskenhed, den sædvanlige dårlige overraskelse. Hvis dit CompactFlash-kort giver fejl, så gør ikke noget hurtigt. Det meste af tiden ligger billederne stadig på kortet. Det første, der går i stykker, er filtabelen, ikke billeddataene.

Hvis kortet ikke var fysisk ødelagt, er dine chancer rimelige. Jeg har hentet filer fra kort, som jeg troede var færdige, inklusive RAW-sæt og videoklip.

Hvad du skal gøre først

Gør disse ting i denne rækkefølge.

1. Stop med at bruge kortet. Tag det ud af kameraet. Tag ikke flere billeder. Kopiér ikke testfiler over på det.
  2. Formatér det ikke. Hvis Windows eller macOS siger, at kortet skal formateres, så ignorer det. En formatering overskriver filsystemdata, og gendannelse bliver mere rodet efter det.
  3. Brug en rigtig CF-kortlæser. Tilslut ikke kameraet via USB og håb på det bedste. Direkte læsere giver bedre lavniveauadgang. Kameraets forbindelsestilstande kommer ofte i vejen.

Tjek om computeren kan se kortet

I Windows skal du åbne Diskhåndtering. På Mac skal du åbne Diskværktøj. Du leder efter én simpel ting. Vises CF-kortet der med den forventede størrelse?

Hvis ja, har du stadig en god chance for at klare dette selv.

Hvis nej, og det slet ikke vises, eller kortet har bøjede ben, revner, vandskade eller anden fysisk skade, hjælper software ikke meget. På det tidspunkt er et laboratorium næste skridt, såsom CleverFiles datagendannelsescenter.

Om gendannelsessoftware

Når kortet først vises i systemet, er gendannelsessoftware normalt den vej, jeg vælger. Jeg har prøvet de gratis ting og de betalte ting. Mine egne resultater var bedre med Disk Drill, mest fordi det håndterede kamera-RAW-formater uden at gøre processen til et weekendprojekt. CR2, NEF, ARW, større videofiler, der gjorde det det bedre for mig.

PhotoRec virker, sådan da. Jeg har brugt det. Det føles som at bruge et gammelt vedligeholdelsespanel i en kælder. Det har også en tendens til at dumpe gendannede filer ned i et rod med generiske navne, hvilket hurtigt bliver trættende, hvis du sorterer hundredvis eller tusindvis af billeder. Recuva er nemmere, selv om jeg har set det overse RAW-filer eller returnere delvist skrammel på professionelle kamerakort.

Det, jeg kunne lide ved Disk Drill, var enkelt. Forhåndsvisning før gendannelse. Hvis miniaturen åbner, og klippet afspilles, ved jeg, at jeg ikke spilder tid på at gendanne affald.

De gendannelsestrin, jeg ville følge

1. Installer softwaren på computerens drev. Installer den ikke på CF-kortet.
  2. Lav først en fuld byte-for-byte-sikkerhedskopi. Hvis kortet virker ustabilt, så klon det til en billedfil og scan billedet, ikke kortet. Mindre slid på kortet, mindre risiko for at det falder ud midt i scanningen.
  3. Scan kortet eller billedet. Lad det blive færdigt. Annullér ikke tidligt, bare fordi de første resultater ser mærkelige ud.
  4. Forhåndsvis filer før gendannelse. Åbn billeder, test et par videoer, og stikprøvekontrollér forskellige mapper og formater.
  5. Gendan filer til et andet drev. Gem på dit interne drev eller en ekstern SSD. Skriv aldrig de gendannede filer tilbage på det samme CF-kort.

Hvis video kommer tilbage beskadiget

Gå ikke i panik, hvis nogle klip kommer tilbage og nægter at afspille. Jeg har set dette meget med større HD- og 4K-filer. Video fragmenteres lettere end billeder.

To ting, der er værd at prøve:

• I VLC Media Player skal du aktivere indstillingen til altid at reparere beskadigede AVI-filer eller lignende ødelagte filer ved åbning.
  • På Windows kan du prøve Untrunc. Det har hjulpet mig med at genskabe ødelagte headere, når klipdataene for det meste var der, men filen ikke ville starte.

Når filerne er i sikkerhed

Når dine billeder og videoer er kopieret til et sikkert sted, og du har kontrolleret dem, så tag dig af selve kortet.

I Windows kan du køre CHKDSK. På Mac skal du bruge Førstehjælp i Diskværktøj. Hvis kortet begynder at opføre sig normalt igen, ville jeg stadig formatere det i kameraet, før jeg bruger det til en ny optagelse. Hvis kortet er fejlet mere end én gang, holder jeg op med at stole på det. Hukommelseskort er billigere end at skulle lave en opgave om. Det lærte jeg på den irriterende måde.

Tag det roligt, undgå skrivninger til kortet, og gendan til et andet drev. Det giver dig som regel den bedste chance.

Ja. Der findes gratis måder.

Det bedste gratis-først valg er PhotoRec. Det ignorerer det ødelagte filsystem og gendanner filer ud fra signaturer. Det er vigtigt på CF-kort efter kamerafejl. Jeg er ikke vild med det til organisering, og @mikeappsreviewer har ret med hensyn til de rodede filnavne, men det henter ofte flere data fra beskadigede medier end mere brugervenlige apps gør.

Min vurdering:

1. Lav først et image af CF-kortet, hvis kortet overhovedet kan læses.
  2. Kør PhotoRec på imaget, ikke på kortet.
  3. Gendan til din computer eller et eksternt drev.
  4. Sortér resultaterne efter filtype og dato.

Hvorfor PhotoRec først:

• Gratis, open source.
  • God til JPG, TIFF, mange RAW-typer, MOV, AVI, MP4.
  • Virker selv når kortet viser RAW eller ikke-allokeret plads.

Hvis du vil have nemmere forhåndsvisning og mindre manuel sortering, er Disk Drill den mere glidende løsning. Gratisversionen er nyttig til at tjekke, hvad der stadig er der, før du bruger tid på en fuld gendannelseskørsel. For mange mennesker sparer det timer.

Et lille punkt, hvor jeg er uenig med @mikeappsreviewer. CHKDSK er ikke mit første valg på et kort med manglende billeder. Det kan reparere filsystemet, men det ændrer også på tingene. Jeg bruger kun reparationsværktøjer, efter jeg har kopieret alt det, jeg har brug for.

Hvis kortet monteres, men giver læsefejl, så prøv også en anden kortlæser. CF-kortlæsere fejler oftere, end folk tror. Jeg havde en dårlig kortlæser, der fik et sundt kort til at se dødt ud. spildte en hel nat på det.

Denne korte video gennemgår trinene til filgendannelse fra CF-kort på en enkel måde:
Guide til filgendannelse fra CF-kort for slettede billeder og videoer

Hvis kortet ikke registreres nogen steder eller viser 0 byte, hjælper gratis software ikke meget. På det tidspunkt er der sandsynligvis tale om hardwarefejl.

Gratis? Ja, men jeg vil tilføje én ting, som hverken @mikeappsreviewer eller @shizuka virkelig lagde nok vægt på: tjek om kortets filer bare er skjulte, eller om DCIM-mappen er blevet rodet sammen , før du går helt i recovery-tilstand.

På Windows skal du aktivere vis skjulte filer og se, om CF-kortet stadig har mapper/filer med mærkelige attributter. Nogle gange efter en kamerafejl er billederne der, de vises bare ikke normalt. Prøv også at læse kortet på et andet operativsystem , hvis du kan. Jeg har haft et CF-kort, der så dødt ud på Windows og åbnede fint på en Mac. Mega irriterende, men det sker.

Jeg er også en smule uenig i at springe direkte til reparationsværktøjer senere. Hvis et kort allerede har givet én kamerafejl, pensionerer jeg det efter gendannelsen. Det er ikke værd at stole på igen, punktum.

For faktisk at få filer tilbage:

• PhotoRec = den bedste helt gratis mulighed
  • Windows File Recovery = gratis, men lidt begrænset til tilfælde med kamerakort
  • Disk Drill = ikke helt gratis til store gendannelser, men meget god til at forhåndsvise, hvad der kan gendannes, og til at håndtere foto-/videoformater pænt

Et ekstra trick: hvis dit kamera gemte små JPEG-forhåndsvisninger inde i RAW-filer , kan nogle gendannelsesværktøjer stadig trække dem ud, selv når den fulde fil er ødelagt. Bedre end at miste det hele.

Hvis du også vil have flere anbefalinger til software til datagendannelse fra CF-kort, er denne tråd nyttig:
bedste anbefalinger til software til gendannelse af CF-kort til mistede fotos

Det vigtigste er: formater ikke, tag ikke nye billeder, og bliv ikke ved med at sætte kortet i og tage det ud halvtreds gange, sådan som jeg gjorde engang. Det var… ikke min skarpeste idé lol.