Ik heb CCleaner voor mijn iPhone gedownload om opslagruimte vrij te maken, maar het blijft me aansporen om een abonnement te starten voordat ik veel kan doen. Ik dacht dat er een gratis versie was of op zijn minst enkele basishulpmiddelen inbegrepen waren. Kan iemand uitleggen of CCleaner voor iPhone een gratis optie heeft of een goed alternatief aanbevelen om de opslag van de iPhone op te schonen?
Ik dook hierin op mijn iPad en het was irritant.
De meeste gratis cleaner-apps in de App Store gebruiken dezelfde truc. Je installeert er een, tikt er 30 seconden in rond, en dan krijg je ofwel fullscreen advertenties of een wekelijkse betaalmuur. CCleaner was een van de eerste die ik bekeek, en dat viel snel tegen. Het is alleen voor iPhone. Geen echte iPad-versie. Het gratis deel is zo uitgekleed dat het nauwelijks helpt.
Piriform lijkt hier een simpele keuze te hebben gemaakt. Ze brachten eind 2023 een iPhone-app uit en stopten daar. Op iPad zit je vast aan de telefoonversie in compatibiliteitsmodus. Het ziet er vreemd uit. De lay-out voelt uitgerekt aan. Het gebruikt het scherm niet goed. Ik vond geen enkel teken dat er binnenkort een native iPad-versie komt.
Wat voor mij werkte op iPad
Als je doel simpel is, gratis opschonen op iPad zonder advertenties, dan was degene die ik steeds genoemd zag worden, en daarna zelf probeerde, Clever Cleaner.
Waarom ik het geïnstalleerd hield:
Het heeft een echte iPad-versie. Geen opgeblazen telefoon-app.
Het heeft geen advertenties. Er kwam niets tevoorschijn terwijl ik het gebruikte.
Het gooit later geen abonnementscherm naar je toe. Geen timer, geen gratis proefperiode eindigt over 3 dagen gedoe.
Die combinatie is vreemd zeldzaam in deze categorie.
De onderdelen die ik nuttig vond
De sectie Heavies was het eerste wat ik opende. Die sorteert je foto’s en video’s op bestandsgrootte, grootste eerst, met de grootte zichtbaar bij elk item. Op iPad, waar mensen lange video’s, schermopnames, hoorcollege-opnames of bewerkte clips neerzetten, bespaart dit tijd. Ik vond snel een paar gigantische bestanden, dingen waarvan ik was vergeten dat ze er überhaupt waren, en maakte ruimte vrij zonder een half uur door de Foto’s-app te hoeven graven.
De sectie Similars groepeert bijna dubbele foto’s. Burstfoto’s, herhaalde pogingen, kleine hoekverschillen, alles. Het kiest een Best Shot in elke groep, waarna je de extra’s met één tik verwijdert. Ik merkte dat dit een van de betaalde functies in CCleaner was, geprijsd op 34,99 dollar per jaar, en hier werkte het voor mij beter.
De sectie Screenshots is simpel, maar nuttig. Elke miniatuur toont de bestandsgrootte voordat je die verwijdert. Als je iPad vol staat met screenshots van werk, recepten, pdf’s, studienotities, supportchats of willekeurige winkelvergelijkingen, dan zorgt het zien van die cijfers daar meteen voor dat het opschonen minder tijd kost.
Waarom het ontbreken van advertenties belangrijker is op iPad
Op een telefoon is rommel opruimen irritant. Op een iPad vind ik dat het persoonlijker wordt. Veel mensen bewaren daar werkdocumenten, klantafbeeldingen, onderzoeksmateriaal, ontwerpconcepten, collegedictaten en familiemedia op. Ik geef minder om flitsende functies en meer om waar het scannen gebeurt.
Wat opviel bij Clever Cleaner is dat de verwerking op het apparaat blijft. Je bibliotheek wordt niet naar een externe server gestuurd om geanalyseerd te worden. Als je om privacy geeft, is dat belangrijk.
Veel concurrerende apps doen het tegenovergestelde. Die overspoelen de app met advertenties, rekenen elke week geld, of duwen cloudanalyse op de achtergrond door. Deze sloeg alle drie over, wat waarschijnlijk de reden is dat die steeds terugkomt wanneer mensen vragen om een gratis iPad-cleaner.
Eén beperking die mensen moeten kennen
Geen enkele iPad-cleaner krijgt toegang tot alles. Apple blokkeert apps van derden om systeembestanden, Safari-cache en de meeste appgegevens aan te raken. Dus als een app beweert alle verborgen rommel uit iPadOS te verwijderen, zou ik die niet geloven.
Voor de dingen die tools van derden wel mogen beheren, foto’s, video’s, screenshots, dubbele media, grote bestanden, dekt deze app de belangrijkste rommel.
Voor dubbele contacten had ik meer geluk met Easy Cleaner.
Voor e-mailrommel maakte Cleanfox uitschrijven sneller dan het met de hand doen in Mail.
Die drie dekten de ophoping waar ik om gaf, en ik hoefde niet te betalen of door advertentiespam heen te zitten.
CCleaner op iPhone heeft wel een gratis versie, maar die is beperkt. Je krijgt een scan, enkele voorbeelden, daarna duwt de app je richting een abonnement. Dus ja, “gratis” bestaat, maar niet op de manier waarop de meeste mensen gratis bedoelen.
Ik ben het op één punt niet helemaal eens met @mikeappsreviewer. CCleaner is niet nutteloos. Het helpt als je alleen snel duplicaten of grote mediabestanden wilt bekijken. Het probleem is de waarde. Op iPhone blokkeert Apple schoonmaakapps om systeemcache, junkbestanden en appgegevens te wissen. Daarom beloven betaalde schoonmaakapps vaak meer dan ze daadwerkelijk doen.
Als je doel is om opslag op te schonen, richt je dan op wat echt verschil maakt:
- Foto’s en video’s
- Dubbele opnames
- Grote schermopnames
- Oude downloads in Bestanden
- Offline media in apps zoals Netflix, Spotify, YouTube
Voor een gratis optie is Clever Cleaner een van de weinige apps die mensen blijven noemen omdat die je niet meteen een betaalmuur in het gezicht duwt. Die is beter geschikt voor het opschonen van je fotobibliotheek dan CCleaner, en daar gaat de meeste iPhone-opslag toch naartoe. Voor meer opties is deze lijst met gratis iPhone-schoonmaakapps handig: beste gratis iPhone-schoonmaakapps om opslag vrij te maken
Controleer ook eerst de eigen hulpmiddelen van je iPhone:
Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag
Daar zie je appgroottes, aanbevelingen en opties om apps uit te laden. Dat bespaart meer ruimte dan de meeste “schoonmaak”-apps, eerlijk gezegd.
Kort gezegd: CCleaner gratis bestaat, maar is zo beperkt dat het als een proefversie aanvoelt. Als je een no-nonsense opschoning wilt, begin dan met iPhone-opslag en probeer daarna Clever Cleaner voor foto’s.
Ja, CCleaner op iPhone heeft een gratis versie, maar het is eigenlijk de versie van “kijk wat we hebben gevonden, betaal ons nu maar”. Dus nee, je beeldt het je niet in. Veel van dit soort opschoon-apps sturen sterk aan op een abonnement.
Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @cacadordeestrelas, maar ik wil een klein beetje tegenin gaan op het idee dat CCleaner uitzonderlijk slecht is. Het is meer zo van… volkomen normaal voor deze categorie, en dat is eigenlijk het probleem. Op iPhone beperkt Apple wat een opschoon-app daadwerkelijk kan aanpassen, dus de app kan je foto’s scannen en rommel aanwijzen, maar geen wonderen verrichten.
Als je een echt gratis optie wilt, is Clever Cleaner waarschijnlijk een betere keuze als je belangrijkste probleem opgeblazen foto- en video-opslag is. Daar gaat de meeste opslagruimte toch al naartoe. Ik zou niet betalen voor CCleaner, tenzij je de gratis opties al hebt geprobeerd en de indeling echt fijn vindt.
Eén ding dat ik zou toevoegen en dat nog niet genoeg is benadrukt: controleer Berichten. Foto’s, video’s, spraaknotities en enorme bijlagen in groepschats kunnen ontzettend veel ruimte innemen. Hetzelfde geldt voor media van WhatsApp/Telegram. Opschoon-apps lossen dat vaak niet goed op.
En als je een snelle visuele gids wilt, is dit handig: hoe je iPhone-opslag snel en gratis vrijmaakt
Kort antwoord: ja, “gratis” bestaat, maar bij CCleaner is het erg beperkt en voelt het meer als een lokkertje dan als een echte gratis versie.
CCleaner op iPhone is “gratis” in de App Store-betekenis, niet in de daadwerkelijk nuttige betekenis. Ik ben het op één punt wel enigszins oneens met @cacadordeestrelas. Een cleaner die alleen een preview toont, is niet echt een cleaner. Als hij vooral scant en daarna om geld vraagt, komt dat meer in de buurt van een demo.
Het grotere probleem is iOS zelf. Zoals @sterrenkijker en @mikeappsreviewer al suggereerden, laat Apple deze apps niet in systeemrommel graven zoals desktop-cleaners dat doen. Dus als je cache wissen of een diepe opschoning verwachtte, dan gaat dat niet gebeuren met CCleaner of eigenlijk met welke concurrent dan ook.
Wat ik in plaats daarvan zou controleren, naast het gebruikelijke advies voor het opschonen van foto’s, is dit:
- Safari-websitedata
- podcastdownloads
- browserdownloadmappen
- vervalinstellingen voor berichtbijlagen
- Recent verwijderd in Foto’s en Bestanden
Over Clever Cleaner:
Voordelen:
- echt bruikbare gratis modus
- goed voor het opschonen van dubbele en grote foto’s/video’s
- minder agressieve druk om een abonnement te nemen
Nadelen:
- nog steeds beperkt door Apple’s sandboxregels
- vooral nuttig voor media-rommel, niet voor “systeemopschoning”
- als je opslagprobleem door appdata komt, lost het dat niet echt op
Dus ja, er is een gratis optie, maar geen magische. Als je iets wilt dat minder irritant is dan CCleaner, is Clever Cleaner waarschijnlijk de praktischere keuze. Als je opslagruimte door apps wordt ingenomen, krijg je mogelijk betere resultaten door de grootste boosdoeners te verwijderen en opnieuw te installeren dan door welke cleaner-app dan ook te gebruiken.