Canon SD-kort slettet, hvordan gjenopprette slettede bilder?

Canon SD-kortet mitt ble ved et uhell tømt før jeg rakk å sikkerhetskopiere bildene mine, og jeg prøver å gjenopprette slettede bilder fra en nylig fotografering. Disse bildene er veldig viktige, og jeg trenger råd om de beste metodene eller programvarene for bildegjenoppretting som fungerer for SD-kort fra Canon-kameraer.

Jeg har gjenopprettet slettede Canon-bilder før, så jeg ville ikke avskrevet kortet ennå. Det første jeg gjorde, og det du bør gjøre, er å slutte å ta bilder med kameraet akkurat nå. Når et bilde blir slettet, fjerner kameraet vanligvis indeksoppføringen. Bildedataene blir ofte liggende på SD-kortet til nye filer havner oppå dem.

Ta SD-kortet ut av Canon-kameraet og koble det til datamaskinen med en kortleser. Hvis kortet ditt har den lille fysiske låsebryteren, skyv den til låst før du kobler det til. Ikke formater kortet heller, selv om Windows eller macOS viser et reparasjons- eller formateringsvarsel. Jeg har sett folk klikke på det ved en feil. Dårlig trekk. Det betyr ofte at systemet ikke kan lese filstrukturen ordentlig, ikke at bildene dine er borte for godt.

Hvis jeg skulle startet helt fra bunnen av, ville jeg prøvd Disk Drill først. Jeg brukte det en gang på et Canon SD-kort etter en rotete slett-og-gjenbruk-skremmesituasjon, og forhåndsvisningsverktøyet sparte meg for tid. Du kan sjekke om filene som kan gjenopprettes fortsatt åpnes før du gjenoppretter dem. Det leser også vanlige Canon-bildetyper, inkludert RAW-filer.

Dette ville jeg gjort:

1. Installer Disk Drill på datamaskinen din.
  2. Sett inn Canon SD-kortet med en kortleser.
  3. Velg SD-kortet i Disk Drill.
  4. Kjør en universell skanning.
  5. Gå til resultatene for Slettet eller Tapt.
  6. Filtrer resultatene til Bilder.
  7. Forhåndsvis alt du vil ha tilbake.
  8. Gjenopprett filene til datamaskinen din, ikke til det samme SD-kortet.

Sjekk også de kjedelige stedene folk glemmer. Jeg fant en gang manglende bilder i en gammel synkronisert mappe, noe som føltes dumt og flott samtidig. Se i Papirkurven, Trash, Time Machine, Filhistorikk, Google Drive, OneDrive og Canons image.canon-app hvis du noen gang har importert eller synkronisert kortet før.

Sjansene dine er best når kortet ikke har vært brukt siden slettingen. Hvis du fortsatte å ta bilder eller spilte inn video etter tapet, blir gjenoppretting mye mer usikker. Likevel verdt å prøve.

Hvis kortet ble hurtigformatert i kameraet, er sjansene dine ofte bedre enn folk tror. En full overskriving er den dårlige varianten. Hurtigformatering bygger vanligvis opp filtabellen på nytt og lar bildedataene ligge der til nye bilder erstatter dem.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer på ett punkt, slutt å bruke kortet. Der jeg skiller meg ut er dette: før du skanner, lag et byte-for-byte-avbildning av SD-kortet hvis bildene betyr mye. Bruk USB Image Tool på Windows eller dd på Mac/Linux. Jobb fra avbildningen, ikke kortet. Hvis gjenopprettingsprogramvaren krasjer eller kortet begynner å svikte, har du fortsatt én ren kopi. Dette betyr mer på eldre SD-kort.

Kjør deretter Disk Drill på bildefilen eller kortet. Disk Drill pleier å fungere godt med JPG, CR2 og CR3 fra Canon-utstyr, og forhåndsvisningen hjelper med å skille intakte filer fra søppel. Lagre gjenopprettede bilder på datamaskinen din eller en annen disk. Aldri tilbake på SD-kortet. Hvis én skanning ikke finner RAW-filer, kjør også en dypere signaturskanning. Det tar lengre tid, men jeg har sett den hente ut filer som en rask skanning hoppet over.

To ekstra kontroller folk ofte overser. Test kortet i en annen kortleser, fordi dårlige kortlesere later som om kortet er dødt hele tiden. Se også etter skjulte DCIM-mapper med en filutforsker satt til å vise skjulte filer. Høres dumt ut, men ja, det skjer.

Hvis du vil ha en rask gjennomgang, er denne videoen om programvare for bildegjenoppretting for SD-kort ganske bra:
se denne gjennomgangen av bildegjenoppretting fra SD-kort

Hvis Disk Drill finner filer med korrekte forhåndsvisninger, er sjansene dine gode. Hvis forhåndsvisningene er ødelagte eller grå, har noen sektorer blitt overskrevet.

Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @viajantedoceu, men jeg vil legge til én ting de på en måte gikk litt rundt: hvis disse bildene virkelig er uerstattelige, hopp over impulsen om å prøve en haug med apper først og behandle kortet som skjøre bevis. Noen gjenopprettingsforsøk er harmløse, noen er … mindre harmløse.

Dette ville jeg gjort annerledes:

• Sjekk først kortets tilstand med noe som H2testw eller SD Card Formatter sin informasjonsvisning. Hvis kortet fysisk er i ferd med å svikte, kan gjentatte skanninger gjøre ting verre.
  • Hvis kortet monteres, kopier hele den synlige mappestrukturen ut først, selv om den ser tom eller ødelagt ut.
  • På Canon-kort, ikke bare let etter JPG/CR2/CR3 etter filnavn. Se også etter sidecar-filer, små THM-filer og rare mappenavn i DCIM/MISC. Noen ganger forteller det deg om opptaket fortsatt er strukturelt der.
  • Hvis Disk Drill finner filene, gjenopprett en liten bunke først og åpne dem før du gjør en stor gjenopprettingsjobb. Raskere måte å se om du får brukbare resultater.

Liten uenighet med tilnærmingen om å dybdeskanne alt umiddelbart: dybdeskanninger er flotte, men de kan fjerne filnavn og mappestruktur. Jeg prøver vanligvis filsystembasert gjenoppretting først, og deretter signaturskanning etterpå.

Også, hvis kortet ble slettet i kameraet, etterlater Canon noen ganger et overraskende gjenopprettbart rot. Hvis det ble formatert og deretter brukt mye på nytt, er det da ting blir stygge raskt.

Og for ekstra lesing er denne tråden relevant: Råd om gjenoppretting av Canon-bilder fra en Facebook-diskusjon

Disk Drill er fortsatt et solid valg her, spesielt hvis du trenger gjenoppretting av Canon SD-kortbilder med forhåndsvisninger, men test gjenopprettede filer tidlig så du ikke kaster bort timer på å gjenopprette ødelagt skrot.

En ting jeg vil legge til til det @viajantedoceu, @byteguru og @mikeappsreviewer sa: sjekk om Canon-kameraet ditt skrev serier i dobbeltformat eller videoklipp rett før slettingen. Canon-kort ender ofte opp mer fragmentert enn folk forventer, spesielt hvis du tok RAW+JPG eller blandet stillbilder med korte videoer. I så fall kan filutskjæring gjenopprette bilder, men noen gjenopprettede RAW-filer kan bare åpnes delvis eller miste de opprinnelige navnene.

Min vurdering: ikke fortsett å skanne det fysiske kortet om og om igjen hvis første gjennomgang er dårlig. Det rådet gjentas ofte, men gjentatte lesinger på et ustabilt SD-kort er ikke uten risiko.

Dette ville jeg gjort annerledes:

1. Prøv å montere kortet som skrivebeskyttet hvis mulig.
  2. Sjekk om kortkapasiteten ser normal ut i Diskbehandling / Systeminformasjon. Hvis størrelsen er feil, tyder det på problemer med kontrolleren, ikke bare enkel sletting.
  3. Kjør først én skanning som er bevisst på filsystemet.
  4. Bruk først deretter Disk Drill eller et annet verktøy for en dypere signaturskanning hvis mappestrukturen er borte.

Fordeler med Disk Drill

• God støtte for forhåndsvisning ved bildegjenoppretting
  • Finner vanligvis Canon JPG- og RAW-formater godt
  • Enkelt å sortere gjenopprettbare filer raskt

Ulemper med Disk Drill

• Dype skanninger kan gi mye rot
  • Opprinnelige filnavn/mapper kan gå tapt
  • De beste funksjonene er egentlig ikke en situasjon med gratis ubegrenset gjenoppretting

Hvis kortet faktisk ble slettet ved overskriving, vil programvare ikke gjøre mirakler. Hvis det var en hurtigformatering, er sjansene fortsatt ganske gode. Hvis bildene er viktige én gang i livet og kortet viser merkelig oppførsel, ville jeg avsluttet gjør det selv etter ett forsiktig forsøk og vurdert et laboratorium før kontrolleren blir enda mer ødelagt.