Canon SD-kort slettet, hvordan gendannes slettede fotos?

Mit Canon SD-kort blev ved et uheld slettet, før jeg fik sikkerhedskopieret mine billeder, og jeg prøver at gendanne slettede fotos fra en nylig optagelse. Disse billeder er virkelig vigtige, og jeg har brug for råd om de bedste metoder eller programmer til fotogendannelse, der virker til Canon-kameraers SD-kort.

Jeg har gendannet slettede Canon-billeder før, så jeg ville ikke afskrive kortet endnu. Det første, jeg gjorde, og det du bør gøre, er at stoppe med at tage billeder med kameraet med det samme. Når et foto bliver slettet, fjerner kameraet som regel indeksopføringen. Billeddataene bliver ofte liggende på SD-kortet, indtil nye filer bliver skrevet ovenpå.

Tag SD-kortet ud af Canon-kameraet, og tilslut det til din computer med en kortlæser. Hvis dit kort har den lille fysiske låsetap, så skub den til låst, før du tilslutter det. Formatér heller ikke kortet, selv hvis Windows eller macOS viser en besked om reparation eller formatering. Jeg har set folk klikke på det ved en fejl. Dårlig idé. Det betyder ofte, at systemet ikke kan læse filstrukturen ordentligt, ikke at dine billeder er væk for altid.

Hvis jeg skulle starte helt fra bunden, ville jeg prøve Disk Drill først. Jeg brugte det engang på et Canon SD-kort efter en rodet slet-og-genbrug-skrækoplevelse, og forhåndsvisningsværktøjet sparede mig tid. Du kan tjekke, om de filer, der kan gendannes, stadig kan åbnes, før du gendanner dem. Det læser også almindelige Canon-billedtyper, inklusive RAW-filer.

Det ville jeg gøre:

1. Installer Disk Drill på din computer.
  2. Indsæt Canon SD-kortet med en kortlæser.
  3. Vælg SD-kortet i Disk Drill.
  4. Kør en Universal Scan.
  5. Gå ind i resultaterne for Deleted eller Lost.
  6. Filtrér resultaterne til Pictures.
  7. Forhåndsvis alt, du vil have tilbage.
  8. Gendan filerne til din computer, ikke til det samme SD-kort.

Tjek også de kedelige steder, folk glemmer. Jeg fandt engang manglende billeder i en gammel synkroniseret mappe, hvilket både føltes dumt og fantastisk på samme tid. Kig i Papirkurv, Trash, Time Machine, Filhistorik, Google Drive, OneDrive og Canons image.canon-app, hvis du nogensinde har importeret eller synkroniseret kortet før.

Dine chancer er bedst, når kortet ikke har været brugt siden sletningen. Hvis du er blevet ved med at tage billeder eller optage video efter tabet, bliver gendannelse meget mere usikker. Stadig værd at prøve, dog.

Hvis kortet blev “wipet” med en hurtig formatering i kameraet, er dine chancer ofte bedre, end folk tror. En fuld overskrivning er den slemme. Hurtig formatering genopbygger normalt filtabelen og lader fotodataene ligge der, indtil nye billeder erstatter dem.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer i én ting, stop med at bruge kortet. Der, hvor jeg er uenig, er dette: Før du scanner, så lav et byte-for-byte-image af SD-kortet, hvis billederne betyder meget. Brug USB Image Tool på Windows eller dd på Mac/Linux. Arbejd ud fra imaget, ikke kortet. Hvis gendannelsessoftwaren crasher, eller kortet begynder at fejle, har du stadig én ren kopi. Dette betyder endnu mere på ældre SD-kort.

Kør derefter Disk Drill på imagefilen eller kortet. Disk Drill klarer sig ofte godt med JPG, CR2 og CR3 fra Canon-udstyr, og forhåndsvisningen hjælper med at sortere intakte filer fra skrammel. Gem de gendannede billeder på din computer eller et andet drev. Aldrig tilbage på SD-kortet. Hvis én scanning ikke finder RAW-filer, så kør også en dybere signaturscanning. Det tager længere tid, men jeg har set den hente filer, som en hurtig scanning sprang over.

To ekstra tjek, som folk overser. Test kortet i en anden kortlæser, fordi dårlige kortlæsere hele tiden giver falske problemer med “dødt kort”. Kig også efter skjulte DCIM-mapper med en filbrowser indstillet til at vise skjulte filer. Det lyder dumt, men ja, det sker.

Hvis du vil have en hurtig gennemgang, er denne video om fotogendannelsessoftware til SD-kort ganske fin:
se denne gennemgang af fotogendannelse fra SD-kort

Hvis Disk Drill finder filer med korrekte forhåndsvisninger, er dine chancer gode. Hvis forhåndsvisningerne er ødelagte eller grå, er nogle sektorer blevet overskrevet.

Jeg er for det meste enig med @mikeappsreviewer og @viajantedoceu, men jeg vil tilføje én ting, som de lidt dansede uden om: Hvis disse billeder virkelig er uerstattelige, så spring trangen til at prøve en masse apps først over og behandl kortet som skrøbeligt bevismateriale. Nogle gendannelsesforsøg er harmløse, nogle er … mindre harmløse.

Det, jeg ville gøre anderledes:

• Tjek først kortets tilstand med noget som H2testw eller SD Card Formatters informationsvisning. Hvis kortet fysisk er ved at stå af, kan gentagne scanninger gøre det værre.
  • Hvis kortet kan monteres, så kopiér hele den synlige mappestruktur ud først, også selv om den ser tom eller korrupt ud.
  • På Canon-kort skal du ikke kun lede efter JPG/CR2/CR3 ud fra filnavn. Kig også efter sidecar-filer, små THM-filer og mærkelige mappenavne i DCIM/MISC. Nogle gange fortæller det dig, om optagelsen stadig strukturelt er der.
  • Hvis Disk Drill finder filerne, så gendan først et lille udvalg og åbn dem, før du laver en stor gendannelse. Det er en hurtigere måde at se, om du får brugbare resultater.

Lille uenighed med tilgangen om straks at dybdescanne alt: dybdescanninger er gode, men de kan fjerne filnavne og mappestruktur. Jeg prøver normalt først filsystembaseret gendannelse og derefter signaturscanning.

Hvis kortet også blev slettet i kameraet, efterlader Canon nogle gange overraskende meget, der kan gendannes. Hvis det blev formateret og derefter genbrugt meget, er det dér, tingene hurtigt bliver grimme.

Og hvis du vil læse mere, er denne tråd relevant: Råd om gendannelse af Canon-billeder fra en Facebook-diskussion

Disk Drill er stadig et solidt valg her, især hvis du har brug for gendannelse af billeder fra Canon SD-kort med forhåndsvisninger, men test de gendannede filer tidligt, så du ikke spilder timer på at gendanne ødelagt skrammel.

En ting, jeg vil tilføje til det, som @viajantedoceu, @byteguru og @mikeappsreviewer sagde: tjek, om dit Canon skrev serier i dobbeltformat eller videoklip lige før sletningen. Canon-kort ender ofte mere fragmenterede, end folk forventer, især hvis du tog RAW+JPG eller blandede stillbilleder med korte videoer. I så fald kan filudskæring gendanne billeder, men nogle gendannede RAW-filer kan måske kun åbnes delvist eller miste de oprindelige navne.

Min holdning: bliv ikke ved med at genscanne det fysiske kort igen og igen , hvis første gennemgang er dårlig. Det råd bliver gentaget meget, men gentagne læsninger på et ustabilt SD-kort er ikke gratis.

Det ville jeg gøre anderledes:

1. Prøv at montere kortet som skrivebeskyttet, hvis muligt.
  2. Tjek, om kortkapaciteten ser normal ud i Diskhåndtering / Systemoplysninger. Hvis størrelsen er forkert, peger det på controller-problemer, ikke en simpel sletning.
  3. Kør først én filsystembevidst scanning.
  4. Brug først derefter Disk Drill eller et andet værktøj til en dybere signaturscanning, hvis mappestrukturen er væk.

Fordele ved Disk Drill

• God understøttelse af forhåndsvisning til fotogendannelse
  • Finder som regel Canon JPG- og RAW-formater godt
  • Nemt hurtigt at sortere filer, der kan gendannes

Ulemper ved Disk Drill

• Dybe scanninger kan returnere meget rod
  • Oprindelige filnavne/mapper kan gå tabt
  • De bedste funktioner er ikke rigtig en situation med gratis ubegrænset gendannelse

Hvis kortet virkelig blev slettet ved overskrivning, vil software ikke udføre mirakler. Hvis det var en hurtig formatering, er chancerne stadig rimelige. Hvis billederne er vigtige og ikke kan genskabes, og kortet viser mærkelig opførsel, ville jeg stoppe gør det selv efter ét forsigtigt forsøg og overveje et laboratorium, før controlleren forværres yderligere.