Canon SD-kort raderat, hur återställer man borttagna bilder?

Mitt Canon SD-kort raderades av misstag innan jag säkerhetskopierade mina foton, och jag försöker återställa raderade bilder från en nyligen genomförd fotografering. Dessa bilder är verkligen viktiga, och jag behöver råd om de bästa metoderna eller programvarorna för fotoåterställning som fungerar för Canon-kamerors SD-kort.

Jag har återställt raderade Canon-bilder tidigare, så jag skulle inte döma ut kortet än. Det första jag gjorde, och det du också bör göra, är att sluta fotografera med kameran direkt. När ett foto raderas tar kameran vanligtvis bort indexposten. Bilddatan ligger ofta kvar på SD-kortet tills nya filer skrivs över den.

Ta ut SD-kortet ur Canon-kameran och anslut det till datorn med en kortläsare. Om kortet har den lilla fysiska låsfliken, skjut den till låst läge innan du ansluter kortet. Formatera inte heller kortet, även om Windows eller macOS visar en uppmaning om reparation eller formatering. Jag har sett folk klicka på det av misstag. Dåligt drag. Det betyder ofta att systemet inte kan läsa filstrukturen ordentligt, inte att dina bilder är borta för alltid.

Om jag började från början skulle jag först prova Disk Drill. Jag använde det en gång på ett Canon SD-kort efter en rörig situation med radering och återanvändning, och förhandsgranskningsverktyget sparade mig tid. Du kan kontrollera om filerna som går att återställa fortfarande kan öppnas innan du återställer dem. Det läser också vanliga Canon-bildtyper, inklusive RAW-filer.

Det här skulle jag göra:

1. Installera Disk Drill på din dator.
  2. Sätt i Canon SD-kortet med en kortläsare.
  3. Välj SD-kortet i Disk Drill.
  4. Kör en universell skanning.
  5. Gå till resultaten för Raderade eller Förlorade.
  6. Filtrera resultaten till Bilder.
  7. Förhandsgranska allt du vill få tillbaka.
  8. Återställ filerna till din dator, inte till samma SD-kort.

Kolla också de tråkiga ställena som folk glömmer. Jag hittade en gång saknade bilder i en gammal synkroniserad mapp, vilket kändes både dumt och fantastiskt samtidigt. Titta i Papperskorgen, Trash, Time Machine, Filhistorik, Google Drive, OneDrive och Canons image.canon-app om du någon gång har importerat eller synkroniserat kortet tidigare.

Dina chanser är bäst om kortet inte har använts sedan raderingen. Om du fortsatte fotografera eller spelade in video efter förlusten blir återställning mycket osäkrare. Fortfarande värt att prova ändå.

Om kortet blev “raderat” genom en snabbformatering i kameran är chanserna ofta bättre än folk tror. En fullständig överskrivning är det dåliga scenariot. Snabbformatering bygger vanligtvis bara upp filtabellen igen och lämnar bilddatan kvar tills nya bilder ersätter den.

Jag håller med @mikeappsreviewer om en sak, sluta använda kortet. Där jag tycker annorlunda är detta: innan du skannar, gör en byte-för-byte-avbildning av SD-kortet om bilderna betyder mycket. Använd USB Image Tool på Windows eller dd på Mac/Linux. Arbeta från avbildningen, inte från kortet. Om återställningsprogrammet kraschar eller kortet börjar fallera har du fortfarande en ren kopia. Detta är ännu viktigare för äldre SD-kort.

Kör sedan Disk Drill på avbildningsfilen eller kortet. Disk Drill brukar fungera bra med JPG, CR2 och CR3 från Canon-kameror, och förhandsgranskningen hjälper till att skilja hela filer från skräp. Spara återställda bilder på din dator eller en annan enhet. Aldrig tillbaka till SD-kortet. Om en skanning missar RAW-filer, kör även en djupare signaturskanning. Det tar längre tid, men jag har sett den plocka fram filer som en snabb skanning hoppade över.

Två kontroller till som folk ofta missar. Testa kortet i en annan kortläsare, eftersom dåliga läsare hela tiden orsakar falska problem med “döda kort”. Leta också efter dolda DCIM-mappar med en filhanterare inställd på att visa dolda filer. Det låter dumt, men ja, det händer.

Om du vill ha en snabb genomgång är den här videon om programvara för fotoåterställning för SD-kort helt okej:
titta på denna genomgång av fotoåterställning från SD-kort

Om Disk Drill hittar filer med korrekta förhandsvisningar är dina chanser goda. Om förhandsvisningarna är trasiga eller grå har vissa sektorer blivit överskrivna.

Jag håller mestadels med @mikeappsreviewer och @viajantedoceu, men jag skulle lägga till en sak som de lite grann dansade runt: om de här bilderna verkligen är oersättliga, hoppa över impulsen att “prova en massa appar först” och behandla kortet som känslig bevisning. Vissa återställningsförsök är harmlösa, andra är… mindre harmlösa.

Det jag skulle göra annorlunda:

• Kontrollera först kortets hälsa med något som H2testw eller SD Card Formatters informationsavläsning. Om kortet fysiskt håller på att fallera kan upprepade skanningar göra saken värre.
  • Om kortet monteras, kopiera först hela den synliga mappstrukturen, även om den ser tom eller korrupt ut.
  • På Canon-kort ska du inte bara leta efter JPG/CR2/CR3 efter filnamn. Titta också efter sidecar-filer, små THM-filer och konstiga mappnamn i DCIM/MISC. Ibland visar det om fotograferingen fortfarande finns kvar strukturellt.
  • Om Disk Drill hittar filerna, återställ först en liten omgång och öppna dem innan du gör ett jättestort återställningsjobb. Det är ett snabbare sätt att se om du får användbara resultat.

En liten invändning mot metoden “gör en djupskanning av allt direkt”: djupskanningar är jättebra, men de kan ta bort filnamn och mappstruktur. Jag brukar prova filsystemsbaserad återställning först och därefter signaturskanning.

Om kortet dessutom raderades i kameran lämnar Canon ibland kvar en förvånansvärt återställningsbar röra. Om det formaterades och sedan återanvändes mycket, är det då det snabbt blir riktigt fult.

Och för vidare läsning är den här tråden relevant: Råd om återställning av Canon-foton från en Facebook-diskussion

Disk Drill är fortfarande ett bra val här, särskilt om du behöver återställa foton från Canon SD-kort med förhandsvisningar, men testa återställda filer tidigt så att du inte slösar timmar på att återställa trasigt skräp.

En sak jag skulle lägga till till det som @viajantedoceu, @byteguru och @mikeappsreviewer sa: kontrollera om din Canon skrev seriebilder i dubbla format eller videoklipp precis före rensningen. Canon-kort blir ofta mer fragmenterade än folk förväntar sig, särskilt om du fotograferade i RAW+JPG eller blandade stillbilder med kort video. I så fall kan filsignatursökning återställa bilder, men vissa återställda RAW-filer kan kanske bara öppnas delvis eller förlora sina ursprungliga namn.

Min uppfattning: fortsätt inte att skanna om det fysiska kortet om och om igen om första omgången går dåligt. Det rådet upprepas ofta, men upprepade läsningar på ett opålitligt SD-kort är inte gratis.

Det jag skulle göra annorlunda:

1. Försök att montera kortet skrivskyddat om möjligt.
  2. Kontrollera om kortkapaciteten ser normal ut i Diskhantering / Systeminformation. Om storleken är fel pekar det på problem med styrenheten, inte enkel radering.
  3. Kör först en skanning som är medveten om filsystemet.
  4. Använd först därefter Disk Drill eller ett annat verktyg för en djupare signatursökning om mappstrukturen är borta.

Fördelar med Disk Drill

• Bra stöd för förhandsvisning vid fotoåterställning
  • Hittar vanligtvis Canon JPG- och RAW-format bra
  • Enkelt att snabbt sortera återställbara filer

Nackdelar med Disk Drill

• Djupa skanningar kan ge tillbaka mycket skräp
  • Ursprungliga filnamn/mappar kan gå förlorade
  • De bästa funktionerna är egentligen inte en situation med gratis obegränsad återställning

Om kortet verkligen raderades genom överskrivning kommer programvara inte att göra mirakel. Om det var en snabbsformatering är chanserna fortfarande ganska goda. Om bilderna är unikt viktiga och kortet visar konstigt beteende skulle jag sluta med gör-det-själv efter ett försiktigt försök och överväga ett labb innan styrenheten försämras ytterligare.