Jag råkade formatera mitt USB-minne innan jag säkerhetskopierade viktiga filer, och nu försöker jag ta reda på om det finns något säkert sätt att återställa data utan att göra saken värre. Jag behöver hjälp med dataåterställning från USB-minne, återställning av filer från formaterat flashminne och att veta vilka steg jag ska undvika så att jag inte förlorar allt för gott.
Jag gjorde detta en gång med ett 64 GB-minne fullt med foton, och ja, den där magvändande känslan kommer snabbt. Det folk ofta missar är detta: en formatering raderar inte alltid fildatan direkt. Ibland försvinner fillistan, medan datan fortfarande ligger kvar och väntar på att skrivas över.
Första saken, sluta röra USB-minnet.
Kopiera inga nya filer till det.
Formatera det inte igen.
Kör inte CHKDSK.
Prova inga slumpmässiga fixverktyg.
Om ny data hamnar på samma plats där dina gamla filer låg, sjunker chanserna till återställning kraftigt. Efter överskrivning är det kört.
En annan sak som folk blandar ihop hela tiden. Du avformaterar inte ett flashminne. Det finns ingen spola tillbaka-knapp för filsystemet. Återställningsappar fungerar genom att skanna enheten efter kvarvarande fildata och sätta ihop dem igen. Formateringen finns kvar. Dina filer kan ändå komma tillbaka.
Det som spelar störst roll är typen av formatering:
-
Snabbformatering
Detta är den du vill ha, om du måste välja. Den blir vanligtvis klar snabbt, på några sekunder. Windows bygger ofta om filsystemet och lämnar det gamla filinnehållet på plats tills något nytt skriver över det. Om du slutade använda enheten direkt efteråt är oddsen ofta ganska bra. -
Fullständig formatering
Detta tar längre tid. På nyare Windows-system skriver en fullständig formatering över hela enheten. När det har hänt går mjukvaruåterställning oftast dåligt. -
Formatering gjord av en annan enhet
Om en kamera, TV, dashcam, konsol eller något liknande formaterade USB-minnet var det ofta en snabbformatering. Jag har sett bättre återställningsresultat i de fallen än folk förväntar sig.
Om du inte har en säkerhetskopia är nästa steg återställningsprogram. Jag har haft bättre resultat med Disk Drill än med det vanliga gratisgrejerna folk slänger runt i kommentarer. Det läser vanliga USB-filsystem som FAT32, exFAT och NTFS, och det sorterar fynden på ett sätt som sparar tid.
Så här skulle jag hantera det:
- Installera Disk Drill på datorns interna enhet. Inte på det formaterade USB-minnet.
- Anslut flashminnet och öppna appen.
- Välj USB-minnet från enhetslistan.
- Starta Sök efter förlorad data och använd sedan Universal Scan om den frågar. För formaterade enheter brukar detta vara rätt väg eftersom den kör flera skanningsmetoder tillsammans.
- Låt skanningen bli klar. Du kan titta tidigt, visst, men jag har sett extra filer dyka upp senare, så det lönar sig att vänta.
- Kontrollera de hittade objekten. Den grupperar dem vanligtvis i Bilder, Video, Dokument, Ljud, Arkiv och så vidare. Filter hjälper om listan är rörig.
- Förhandsgranska det viktiga först. Om ett foto öppnas korrekt, eller ett dokument visas rätt, är det ett bra tecken.
- Återställ filer till en annan enhet. Inte tillbaka till samma USB-minne. Folk gör detta och förstör resten av sina chanser.
En funktion jag inte skulle hoppa över om enheten verkar instabil är alternativet för diskavbild. Om USB-minnet fortsätter att kopplas från, ger läsfel eller beter sig konstigt, skapa först en avbild och skanna avbilden i stället för att pressa originalminnet. Jag har sett instabila enheter bli värre mitt under skanningen. Det suger.
Om kommandotolksgrejer, många inlägg trycker på CHKDSK eller ATTRIB som om de fixar allt. De passar inte särskilt bra i detta fall.
CHKDSK reparerar problem i filsystemet. Det återställer inte formaterade filer. Ännu värre är att det skriver ändringar till enheten, vilket är det sista du vill när du försöker rädda gammal data.
ATTRIB hjälper bara när filer var dolda, ofta av skadlig kod eller ett problem med filattribut. Det gör ingenting för filer som gått förlorade genom formatering.
Jag skulle bara ens titta på de verktygen om formateringen aldrig blev klar, eller om USB-minnet blev korrupt under processen. Annars, återställ först. Reparera senare.
En sak till, och den här delen spelar roll. Om USB-minnet:
- inte känns igen alls
- kopplas från varannan sekund
- visar fel storlek
- blir varmt snabbt
- har böjd eller skadad hårdvara
då kan detta vara felande hårdvara, inte ett vanligt formateringsproblem. Då skulle jag sluta med upprepade skanningar. Om filerna spelar roll är en professionell återställningsfirma säkrare än att nöta ner enheten i golvet med tio försök till.
Så ja, återställning från ett formaterat flashminne är ofta möjligt, främst efter en snabbformatering och främst om du lät enheten vara direkt efter misstaget. De två detaljerna spelar större roll än något annat, formateringstypen och om något skrevs till det efteråt. Om det var en snabbformatering och du stoppade i tid har du fortfarande en chans.
Ja, om det var en snabformatering och du slutade använda USB-enheten direkt, är chanserna till återställning fortfarande ganska goda.
Jag håller med @mikeappsreviewer om huvuddelen, låt enheten vara. Där jag skiljer mig lite är detta. Innan du skannar själva USB-enheten, kontrollera om Windows tilldelade ett nytt filsystem och rätt storlek. Om kapaciteten ser fel ut, som 0 byte eller något konstigt nummer, stanna där. Det pekar mer på problem med styrenheten än på enkel formatering.
Bästa säkra vägen:
- Anslut den till en stabil USB-port, ingen hubb.
- Kontrollera Diskhantering. Titta på storlek, filsystem och om den visas som felfri.
- Om den ser normal ut, skanna den med Disk Drill från din dator, inte från USB-enheten.
- Om skanningen hittar dina filer, återställ dem till en annan disk.
- Om USB-enheten kopplas från eller fryser, klona den först och skanna sedan klonen.
En sak till som folk hoppar över. Sortera resultaten efter ursprunglig mappstruktur först, inte filtyp. På formaterade USB-enheter ger rå återställning ofta tillbaka massor av filer med förlorade namn. Mappbaserad återställning sparar tid om metadata överlevde.
Om formateringen var fullständig sjunker chanserna kraftigt. Om du kopierade nytt innehåll till den efter formateringen sjunker chanserna ännu mer. Tråkigt men sant.
Om du också vill ha en enkel visuell guide hjälper detta: Video om återställning av USB-enhet för skadade eller formaterade USB-minnen
Så ja, skriv inget nytt till den, kontrollera dess hälsa först och använd sedan Disk Drill. Snabbt. Varje extra skrivning minskar dina chanser.
Ja, ibland. Men jag skulle säga emot lite kring en sak från @mikeappsreviewer och @viaggiatoresolare: folk fokuserar mycket på formattypen, och inte tillräckligt på själva USB-minnet. Flashminnen går sönder på märkliga sätt, och ibland är formatolyckan bara det som gjorde ett redan döende minne uppenbart.
Så först: fortsätt inte att försöka om och om igen. En skanning är okej, tio skanningar på ett instabilt USB-minne är så filer förvandlas till damm.
Det jag skulle göra annorlunda:
- prova USB-minnet på bara en annan dator
- om det monteras, kopiera ingenting till det
- kontrollera några återställbara filer med förhandsvisning innan du gör en fullständig återställning
- återställ de viktigaste filerna först, inte allt på en gång
Den sista delen är viktig. Om Disk Drill visar 20 000 återställbara objekt, slösa inte tid på att hämta skräpmappar före de oersättliga bilderna/dokumenten. Prioritera.
Om filnamn/mappstruktur dessutom är borta betyder det inte att återställningen misslyckades. Rå återställning kan fortfarande få tillbaka användbara filer, bara rörigare. Irriterande, ja. Hopplöst, nej.
Om du vill ha en lättförståelig guide för att återställa data från ett formaterat USB-minne är detta faktiskt relevant: hur du återställer filer från ett formaterat USB-minne utan att göra det värre
Kort version: snabbformatering = kanske återställbart, fullständig formatering = mycket lägre chans, återanvänt minne = dåliga nyheter. Disk Drill är ett bra alternativ för dataåterställning från USB-minnen, installera det bara på datorn, inte på minnet. Och ja, om enheten fortsätter att kopplas från, sluta pilla med den eftersom det är där gör det själv börjar bli riktigt dumt riktigt snabbt.