Är det fortfarande möjligt att återställa raderat GoPro-videomaterial? Några råd?

Jag råkade radera videomaterial från min GoPro när jag frigjorde utrymme på SD-kortet, och nu försöker jag ta reda på om det finns något sätt att få tillbaka de filerna. Klippen är verkligen viktiga, och jag har inte använt kortet särskilt mycket sedan det hände. Söker hjälp med återställning av GoPro-video, raderat material från SD-kort och den bästa återställningsprogramvaran eller vilka steg jag bör prova.

Jag har behövt återställa förlorade GoPro-klipp mer än en gång, och ja, den här typen av återställning är en av de rörigare. Ibland finns det raderade materialet fortfarande kvar på kortet. Problemet är att video från actionkameror är något helt annat än ett raderat foto eller en Word-fil.

Gör detta innan något annat

Sluta använda SD-kortet.

Jag menar allvar. Filma inte mer video. Formatera inte kortet. Kör inte reparationsverktyg som du hittade i all hast. När en fil raderas ligger videodatan ofta kvar tills nytt material skrivs ovanpå den. Varje ny inspelning minskar dina chanser.

Jag skulle först kontrollera några enkla saker:

1. GoPro Cloud-papperskorgen eller Nyligen raderat, om ditt konto har det
  2. All kopierad film på din PC, externa hårddisk eller i en gammal säkerhetskopieringsmapp
  3. LRV-filer på kortet, eftersom dessa lågupplösta förhandsvisningar ibland kan rädda situationen
  4. Om kameran själv erbjuder en reparationsprompt när du sätter tillbaka kortet

Om inget av det ger något användbart, då är återställningsprogram nästa steg.

Varför GoPro-återställning så ofta går snett

Det här ställer ofta till det för folk. En raderad JPG är ofta enkel. Ett raderat GoPro-klipp, inte lika mycket.

På nyare kameror skrivs inspelningen vanligtvis inte som en enda snygg MP4-fil. En GoPro lagrar ofta huvudvideon, förhandsvisningsströmmar, ljud, GPS-data, miniatyrer och annan metadata utspritt över kortet i delar. Ibland väldigt många delar.

Så du kör en skanning, appen säger att den hittade en MP4, du återställer den, och filen går inte att öppna. Jag har sett det här. Programvaran plockade upp fragment, men byggde inte ihop dem i rätt ordning.

Det här brukar ofta visa sig på:

1. GoPro Hero-modeller
  2. DJI-drönare
  3. Insta360-kameror
  4. Nya Sony-, Canon-, Nikon- och Panasonic-kameror
  5. Dashcams

För videoåterställning är inte själva skanningen hela berättelsen. Metoden för att återskapa filen spelar stor roll.

Vad jag skulle prova först

Jag skulle börja med Disk Drill.

Den del jag skulle använda är dess läge Advanced Camera Recovery. Det är den främsta anledningen till att jag skulle välja det för GoPro-material. I stället för att behandla inspelningen som en enda ren fil tittar det på utspridda videofragment och försöker bygga upp dem till något som går att spela upp. Det tillvägagångssättet passar enheter som GoPro-kameror, drönare, dashcams och andra kameror som delar upp inspelningar över hela kortet.

Stegen är tillräckligt enkla:

1. Sätt in SD-kortet i datorn med en kortläsare
  2. Öppna Disk Drill
  3. Välj minneskortet
  4. Välj Advanced Camera Recovery
  5. Kör skanningen
  6. Förhandsgranska vad den hittar
  7. Spara återställda filer på en annan enhet

Förhandsgranskningsfunktionen är viktigare än folk tror. Jag har använt verktyg där man återställer först och reder ut röran senare. Här får man ofta se om klippet går att spela upp innan man bestämmer sig. Disk Drill föreslår också att man först skapar en byte-för-byte-avbildning av kortet om kortet är instabilt. Jag skulle göra samma sak med allt som beter sig opålitligt.

Andra alternativ som folk brukar nämna

PhotoRec är det kostnadsfria alternativet jag skulle ha kvar i verktygslådan.

Det återställer ett enormt brett spektrum av filtyper och kostar ingenting. Nackdelen är att det är rätt grovt. Ingen dedikerad rekonstruktion av kameravideor, inget förhandsgranskningssystem och inget fokuserat arbetsflöde för fragmenterat actionkamera-material. Du kan bli sittande med en hög återställda filer med slumpmässiga namn och behöva sortera dem för hand. Jag har gjort det en gång. Inte kul.

UFS Explorer är en annan typ av verktyg. Mer avancerat, mer tekniskt och bättre lämpat för svårare fall än många konsumentappar. Om du redan kan din väg runt återställningsprogram är det rimligt. Men för just det här specifika GoPro-problemet har det inte samma smidiga, kamerafokuserade återställningsflöde som Disk Drill har.

Min angreppsordning

Om det raderade materialet kom från en nyare GoPro, DJI-drönare eller liknande kamera, skulle jag gå i den här ordningen.

1. Disk Drill först
  2. PhotoRec om jag ville ha ett gratis alternativ
  3. UFS Explorer om jag behövde mer kontroll och var beredd att lägga mer tid på det

Om ditt kort är viktigt, låt det vara orört tills du skannar det. Det är den del som folk oftast gör fel med, och när nytt material väl skriver över de gamla blocken blir återställningen mycket besvärligare. Det lärde jag mig den hårda vägen, tbh.

Om du inte har använt kortet sedan du raderade klippen, ja, då har du fortfarande en verklig chans.

Jag håller mest med @mikeappsreviewer och @boswandelaar, men jag vill lägga till en sak som de inte riktigt betonade: ibland är problemet inte så mycket raderad video som saknat filindex. På vanlig svenska kan materialet fortfarande finnas där, men kortets filtabell har rensats eller blivit skadad. Det spelar roll eftersom ett verktyg som kan bygga upp filsystemsvyn igen i vissa fall kan återställa renare resultat än ren carving.

Några extra saker jag skulle kontrollera:

• Leta efter dolda mappar som MISC, DCIM och eventuella konstiga kvarvarande .THM- eller .LRV-filer
  • Kontrollera om klippen kopierades till cacheminnet i GoPro Quik-appen på din telefon eller surfplatta
  • Om du använde automatisk uppladdning tidigare, se om en delvis molnsynkronisering skedde
  • Prova en annan kortläsare innan du antar att kortet är förstört. Dåliga läsare orsakar dumma problem

Jag håller inte helt med om tillvägagångssättet bara skanna och återställ som folk ofta använder. För riktigt viktigt GoPro-material skulle jag testa flera återställningsmetoder på avbilden av kortet, inte bara en enda körning. GoPro-filer kan vara fragmenterade, och en app kan återställa en spelbar fil medan en annan bara ger en korrupt MP4.

Disk Drill är fortfarande ett bra första försök, särskilt för återställning av GoPro-video, eftersom det brukar hantera kameramedia bättre än många generiska appar för filåterställning. Men om det hittar klipp med rätt storlek och de ändå inte går att öppna betyder det inte alltid att de är förlorade. Ibland fungerar det att remuxa dem med ffmpeg eller öppna dem i VLC.

Om de raderade klippen dessutom kom från en lång inspelning, återställ allt runt samma tidsstämplar. GoPros kapitelindelade filer kan få det att se ut som slumpmässigt skräp när det egentligen är delar av samma inspelning.

Relaterad läsning här också: Tips för återställning av GoPro-material från en Facebook-diskussion

Ja, det finns fortfarande en chans om du slutade använda kortet tillräckligt snabbt.

Jag håller med @mikeappsreviewer om den viktigaste regeln, låt SD-kortet vara orört. Där jag skiljer mig lite är detta, jag skulle inte sätta tillbaka kortet i GoPro-kameran för att se om den erbjuder någon reparationsprompt. Om materialet är viktigt skulle jag hålla kameran borta från det. Vissa kameror skriver små datamängder när de monterar kortet, och det är en risk jag inte skulle ta.

Min ordning skulle vara:

1. Lås SD-kortet, om det har en skrivskyddsbrytare.
  2. Använd en bra kortläsare, inte kameran via USB.
  3. Skapa först en fullständig avbildning av kortet.
  4. Skanna avbildningen, inte originalkortet.
  5. Spara återställda filer på din dator eller en annan enhet.

Om raderingen var nylig och inga nya klipp spelades in är återställningsgraden ofta ganska bra. När nytt 4K GoPro-material hamnar på samma kort skrivs gammal data över snabbt. En enda minut av 4K60 kan ta hundratals MB, så tiden spelar roll.

Disk Drill är värt att prova för återställning av GoPro-video, främst eftersom det hanterar kameramedia bättre än många allmänna filverktyg. Jag tycker fortfarande att det smartare draget är att skapa en avbildning av kortet först, även om kortet verkar fungera bra. Folk hoppar över det steget, och sedan börjar kortet ge läsfel mitt under skanningen. Då blir det jobbigt.

En sak till som folk glömmer, kontrollera om de raderade klippen var uppdelade i kapitel-filer. GoPro delar ofta upp långa inspelningar i delar. Du kanske kan återställa del 2 och del 3 även om del 1 är borta. Irriterande, men bättre än ingenting.

Om du också vill ha en snabb visuell guide hjälpte detta till att förklara processen för videoåterställning från SD-kort på enkel engelska:
titta på detta snabba tips för att återställa raderade GoPro- och SD-kort-videofiler

Om Disk Drill hittar filer men de inte går att spela upp, prova VLC först. Det öppnar skadade MP4-filer oftare än Filmer och TV eller QuickTime. En liten sak, men det sparar tid.