Ik heb mijn opslag gecontroleerd en mijn geïnstalleerde apps bij elkaar opgeteld, en die komen samen maar op ongeveer 20 GB, maar de categorie Applicaties geeft 50 GB aan. Ik probeer uit te zoeken wat die extra ruimte inneemt en of het appgegevens, achtergebleven bestanden of iets verkeerd gerapporteerds kan zijn. Ik heb hulp nodig om te begrijpen waar die ontbrekende opslag vandaan komt en hoe ik die veilig kan opruimen.
Waarom het aantal iPhone-Applicaties er verkeerd uitziet
Ik liep hier op mijn eigen telefoon tegenaan en het maakte me twee dagen lang gek. Ik controleerde de applijst, telde de grote bij elkaar op, en toch beweerde de bovenste opslagbalk dat Applicaties tientallen gigabytes meer innam dan zou moeten. Het leek nep. Het was niet nep, maar iOS legt het slecht uit.
Wanneer je Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag opent, is het deel Applicaties niet alleen de apps die je op je beginscherm ziet. Ik ontdekte dat het meestal een paar verschillende categorieën samenvoegt:
Wat wordt meegeteld
Eerst de app zelf. De gedownloade programmabestanden.
Daarna ondersteunende bestanden. Taalbestanden, ingebouwde assets, gedownloade onderdelen, alle dingen die de app nodig heeft naast de hoofdinstallatie.
Daarna je opgeslagen gegevens. Logins, instellingen, lokale bestanden, offline content, sessiegegevens.
Daarna cache, en hier wordt het rommelig. Sociale apps, streamingapps, chatapps, games, ze stapelen tijdelijke bestanden snel op. Feedafbeeldingen, korte video’s, stickers, kaarttegels, gamebestanden, oude miniaturen. Er blijft daar veel troep langer staan dan je zou denken.
Dus als je zichtbare apps samen bijvoorbeeld 12 GB zijn, en de opslaggrafiek zegt 40 GB onder Applicaties, dan zit het ontbrekende deel vaak verborgen in ondersteunende bestanden, gebruikersgegevens en cache.
Waarom de cijfers tussen schermen niet overeenkomen
Dit deel bracht me in de war. Op het ene scherm toont iOS appgroottes op de ene manier. Tik je op een app, dan worden Documenten en gegevens of gerelateerde opslag anders uitgesplitst. Ga je terug naar de hoofdbalk, dan lijkt een deel weer samengevoegd.
Na een iOS-update wordt het nog vreemder. Ik zag dit direct na het updaten. De telefoon was de opslag opnieuw aan het indexeren, en een tijdje zagen de categorieën er niet goed uit. Tijdelijke update-resten en verouderde cache leken op appopslag totdat het systeem zichzelf weer op orde had. Dat kostte tijd, geen minuten.
De gebruikelijke boosdoeners
Van wat ik zag, bouwen deze apps sneller opslag op de achtergrond op dan de meeste mensen verwachten:
- TikTok
- Telegram
- YouTube-downloads en apps met veel media
- Games met extra assets
- Podcast- en muziekapps met offline content
Deze hebben geen enorme installatiegrootte nodig om in totaal enorm te worden. De cache en gedownloade media richten de schade aan.
Hoe weinig opslag op mijn telefoon aanvoelde
Mijn iPhone 13 werd traag op een manier die ik niet kon negeren. De camera deed te lang over openen. Aanraakinvoer voelde vertraagd. Een paar apps crashten zonder duidelijke reden. Eerst gaf ik iOS de schuld, daarna de batterijconditie, daarna willekeurige pech. Uiteindelijk bleek opslag het probleem te zijn.
Zodra je bijna vol zit, heeft iOS minder ruimte voor tijdelijke werkbestanden. Dat schaadt de dagelijkse prestaties. Je merkt het bij het wisselen tussen apps, het openen van de camera, updates, soms zelfs bij typen. De mijne voelde eerlijk gezegd een beetje kapot.
Dingen die ik eerst probeerde
Ik begon met de normale opruimstappen.
Ik ontlaadde ongebruikte apps. Dat verwijdert de appinstallatie maar behoudt je gegevens. Goed voor een beetje ruimte, geen wondermiddel.
Ik verwijderde en installeerde een paar grote apps opnieuw. Dit hielp meer, omdat opnieuw installeren vaak opgeblazen cache wist waar de app al maanden op zat. Toch was dit irritant om app voor app te doen.
Ik controleerde ook handmatig media en vond oude video’s waarvan ik vergeten was dat ze bestonden, maar Foto’s was traag om door te zoeken en ik miste veel bij de eerste ronde.
Wat me hielp het echte probleem te vinden
Het ding dat de rommel makkelijker zichtbaar maakte was Clever Cleaner.
Ik vertrouw opruimapps niet echt, dus ik ging ervan uit dat het onzin zou zijn. Mijn ervaring was anders. Wat er voor mij uitsprong, was hoe het de bestanden liet zien die de schade veroorzaakten in plaats van een vaag geoptimaliseerd bericht te geven.
De sectie Heavies was het nuttigste deel. Het sorteerde media op exacte grootte, en ik vond oude schermopnames, gigantische 4K-clips en willekeurige opgeslagen videobestanden waarvan ik me totaal niet herinnerde dat ik ze had bewaard. Een paar daarvan waren groter dan complete apps.
Het heeft ook een tool Similars voor bijna dubbele foto’s. Bij mij stond die vol met herhaalde foto’s, screenshots en tien versies van hetzelfde omdat ik steeds van plan was ze later op te ruimen en dat nooit deed. De bestandsgroottes ernaast zien maakte de keuze makkelijk.
Wat er veranderde na het opruimen
Nadat ik ongeveer 20 GB aan troep had verwijderd, voelde de telefoon niet meer zo verstopt aan. De opslaggrafiek zag er meer uit zoals ik verwachtte, en het aantal Applicaties zag er niet meer krankzinnig uit. Belangrijker nog, de vertraging nam af. De camera opende sneller. Willekeurig gestotter was grotendeels weg.
Dus als je applijst het ene zegt en de opslagbalk iets anders, zou ik niet meteen uitgaan van verborgen corruptie. Een groot deel van het verschil is oude cache, opgeslagen media, appondersteuningsbestanden en overgebleven gegevens die iOS in dezelfde categorie stopt. Controleer eerst de opgeblazen apps. Controleer daarna je mediabibliotheek. Als je een snellere manier wilt om de ergste boosdoeners zichtbaar te maken, was Clever Cleaner de tool die ik gebruikte.
Je berekening klopt. iOS-opslagcategorieën zijn rommelig.
‘Apps’ omvat vaak meer dan alleen de grootte van de app-download die je in de lijst ziet. Daar vallen ook appcontainers, lokale databases, berichtbijlagen binnen apps, offline bestanden en achtergebleven gegevens van apps die je onlangs hebt verwijderd onder. Ik ben het op één punt wel een beetje oneens met @mikeappsreviewer. Het is niet altijd opgeblazen cache. Op sommige telefoons blijven oude snapshots van appgegevens en iOS-opslagindexering een tijd hangen en blazen ze het getal op.
Wat je eerst moet controleren.
- Instellingen, Algemeen, iPhone-opslag. Wacht 2 tot 5 minuten.
- Zoek naar apps waarbij de gegevens enorm zijn, maar de app zelf klein is. Berichten, WhatsApp, Spotify, Netflix en Podcasts komen vaak voor.
- Herstart de telefoon en controleer daarna de opslag opnieuw.
- Als het getal veranderde na een iOS-update, geef het dan een dag. De categorietotalen kloppen vaak even niet helemaal.
- Controleer de Bestanden-app, Op mijn iPhone. Veel mensen missen daar downloads.
- Ook Safari-downloads en offline gegevens van de leeslijst.
Nog iets, verwijderde apps laten soms documenten achter totdat iOS ze opruimt. Irritant, maar ja.
Als je een snellere manier wilt om de grootste ruimtevreters te vinden, is Clever Cleaner het bekijken waard. Het helpt grote mediabestanden en duplicaten zichtbaar te maken, wat vaak verklaart waarom opslag verkeerd aanvoelt, zelfs als appinstallaties klein lijken. Ik vond deze review ook handig om te controleren wat het doet: bekijk hoe Fossbytes Clever Cleaner op iPhone heeft getest.
Dus ja, appgegevens zijn de hoofdverdachte. De appiconen op je scherm zijn maar een deel van het totaal. iOS verbergt de rest een beetje, waardoor dit allemaal zo vreemd aanvoelt.
Wat mensen meestal in de war brengt, is dat de grote gekleurde balk Applications geen nette optelsom is van de appgroottes die je in de lijst kunt inschatten. Ik ben het eens met @mikeappsreviewer en deels met @ombrasilente, maar ik zou nog een stap verder gaan: soms is de afwijking gewoon slechte categorielabeling door iOS, niet alleen verborgen appgegevens.
Een paar dingen worden verkeerd gelezen als appopslag:
- appgroepcontainers die tussen apps worden gedeeld
- gedownloade stemmen, woordenboeken, lettertypen en plug-inbestanden
- in-app SQLite-databases die veel groter zijn dan het appbestand
- bestandsprovidergegevens van Dropbox, Google Drive, OneDrive
- delen van bericht-/mediagegevens die iOS een beetje vreemd toewijst
Ook kunnen System Data en Applications na updates met cijfers schuiven. Apple’s opslagrapportage is niet bepaald… elegant lol.
Als je het wilt controleren, bekijk dan het gebruik per app nadat je de telefoon een nacht aan de lader hebt laten liggen op wifi. Opslagindexering is dan nauwkeuriger. Kijk ook in de Bestanden-app naar providers, niet alleen naar Op mijn iPhone.
En eerlijk gezegd, als je gewoon snel de grootste rommel zichtbaar wilt maken, is Clever Cleaner een prima snelkoppeling om enorme media en dubbele rommel te vinden waardoor het totaal verkeerd lijkt.
Als je een duidelijkere uitleg wilt, is deze videogids voor het opschonen van iPhone-opslag makkelijker te volgen dan Apple’s eigen uitleg.
Korte versie: ja, appgegevens zijn er waarschijnlijk deels de oorzaak van, maar de rapportage van iOS is ook een beetje rommelig en kan een tijdje ronduit misleidend zijn.
Ik zou nog één invalshoek toevoegen die de anderen slechts licht hebben aangestipt: opslag-snapshots.
Op de iPhone kan de balk Applicaties tijdelijk gegevens bevatten van:
- mislukte of gedeeltelijke app-updates
- app thinning-varianten die nog niet zijn opgeschoond
- overblijfselen van herstel/migratie na het wisselen van telefoon
- APFS-snapshots die nog niet zijn verwijderd
Dus ik ben het enigszins oneens met de formulering van @mikeappsreviewer als mostly cache. Cache komt vaak voor, zeker, maar soms wordt het getal opgeblazen door het bestandssysteem zelf en niet door één specifieke app die je zinvol kunt opschonen.
Een nuttige test: sluit de iPhone aan op een Mac en controleer daar de opslag. Finder labelt dezelfde gegevens soms anders, wat helpt te bevestigen of iOS de categorie verkeerd rapporteert. Als het getal daalt na een back-up-/synchronisatiecyclus, wijst dat eerder op vreemde indexering/snapshots dan op echte app-opzwelling.
Controleer ook of je apps gebruikt met ingebedde downloads die niet duidelijk zichtbaar zijn in hun hoofdgrootte, zoals bewerkingsapps, kaartapps, Bijbel-/naslagapps, DAW’s of stripboeklezers. Die kunnen tientallen GB aan assetpakketten verbergen.
Wat Clever Cleaner betreft: voordelen zijn snelle zichtbaarheid van gigantische media, duplicaten en eenvoudige triage. Nadelen zijn dat het echte verkeerde systeemrapportage niet magisch oplost, en opschoonapps in het algemeen geen toegang hebben tot elke app-container op iOS. Het is dus nuttig, maar geen volledige verklaring voor het verschil.
@ombrasilente en @espritlibre hebben gelijk dat de iOS-boekhouding rommelig is. Ik zou alleen verder kijken dan cache en aannemen dat een deel van dat verschil van 30 GB rapportagevertraging of bewaarde snapshots kan zijn, en geen actieve app-inhoud.