Ik heb een grote reeks screenshots op mijn iPhone verwijderd omdat mijn opslag bijna vol was, maar de beschikbare ruimte veranderde nauwelijks. Ik heb Foto’s al gecontroleerd en verwachtte dat er meer opslag zou vrijkomen, dus ik begrijp niet wat er nog steeds ruimte inneemt. Ik heb hulp nodig om uit te zoeken waarom de opslag van mijn iPhone niet wordt bijgewerkt na het verwijderen van screenshots en wat ik nu het beste kan doen.
Ik liep een tijd geleden zelf tegen deze muur aan op mijn iPhone. Ik opende Foto's en zag pagina na pagina vol rommelige schermafbeeldingen. Instapkaarten van reizen die ik al had gemaakt. Inlogcodes die ik één keer gebruikte. Recepten die ik had opgeslagen en genegeerd. Willekeurige memes. Schermafbeeldingen stapelen zich op omdat de handeling te makkelijk is. Druk op twee knoppen en ga verder. Een jaar later is je opslag vol en weet je nauwelijks nog waarom.
Het deel waar mensen over struikelen is verwijderen. Je haalt dingen uit de hoofdbibliotheek, controleert je opslag, en er verandert bijna niets. Ik dacht de eerste keer dat mijn telefoon een bug had. Dat was niet zo. iOS verplaatst die bestanden naar Onlangs verwijderd in de Foto's-app, onder Hulpprogramma's. Ze blijven daar 30 dagen staan en nemen al die tijd nog steeds ruimte in. Als je je opslag nu terug wilt, open dan Onlangs verwijderd, tik op Selecteer en daarna op Verwijder alles. Als je dit overslaat, is de opschoning maar half gedaan.
Als je een enorme puinhoop aan schermafbeeldingen hebt
Het één afbeelding tegelijk doen is ellendig. De snellere ingebouwde route is Foto's, Albums, Mediatypen, Schermafbeeldingen. Tik op Selecteer in de rechterbovenhoek. Tik op de eerste afbeelding en sleep dan je vinger zijwaarts en omlaag. Zo kun je in één beweging een lange reeks schermafbeeldingen selecteren. Ik gebruikte dit bij een achterstand van een paar duizend en het scheelde enorm veel tijd.
Eén ding dat me opviel, en anderen hebben het ook gezien, is dat Foto's begint te haperen als je in één keer te veel probeert te wissen. Rond de 1.000 onderdelen, soms minder op oudere telefoons, bevriest het of gooit het je eruit. Kleinere porties werken beter. Ongeveer 300 tot 500 per batch voelde veiliger toen ik het deed.
Een app-route die niet irritant is
Ik probeerde een paar opschoonapps voordat ik de meeste opgaf. Elke keer hetzelfde patroon. Scan je telefoon, toon een hoop rommel en stop dan bij een betaalmuur. Eén app die ik vond en die deze onzin vermijdt is Clever Cleaner, en hier staat een goede uitleg: https://www.reddit.com/r/DataRecoveryHelp/comments/1d733gm/best_iphone_cleaner_apps_and_why_you_shouldnt_use/?tl=nl
Het komt van het CleverFiles-team. Geen advertenties toen ik het gebruikte. Geen neppe timer voor een gratis proefperiode. Het scant de bibliotheek en splitst schermafbeeldingen in hun eigen groep. Het betere deel is dat het de bestandsgrootte per onderdeel toont, zodat je ziet wat je weggooit voordat je op verwijderen tikt.
Het onderdeel dat ik het fijnst vond was Heavies. Het sorteert media op grootte, grootste eerst. Dus in plaats van eindeloze rommel door te spitten, pak je eerst de grootste boosdoeners aan. Pdf's van schermafbeeldingen van volledige pagina's. Grote HDR-afbeeldingen. Vreemde gigantische bestanden waarvan je was vergeten dat ze bestonden. Als je doel is om snel opslagruimte terug te winnen, is beginnen met de zwaarste bestanden logischer dan blind massaal verwijderen.
Als je het geautomatiseerd wilt
Ik heb hiermee zitten prutsen in Opdrachten, en het werkt zodra het goed is ingesteld. Voeg in Opdrachten Zoek foto's toe. Filter het op Is een schermafbeelding. Voeg nog een regel toe voor leeftijd, bijvoorbeeld ouder dan 30 dagen. Plaats daaronder vervolgens Verwijder foto's. Sla de opdracht op. Daarna voer je die zelf uit of activeer je hem via Siri wanneer je zin hebt om op te ruimen.
Er is één instelling die mensen missen. Ga naar Instellingen, Apps, Opdrachten, Geavanceerd en zet dan Toestaan grote hoeveelheden gegevens te verwijderen aan. Als je dat uit laat staan, mislukt de opdracht. Ik miste het de eerste keer en verspilde tien minuten om uit te zoeken waarom.
Voordat je alles wist
Ik zou niet de hele map wegvagen zonder hem op zijn minst één keer te bekijken. Schermafbeeldingen zijn rommelig, maar sommige bevatten dingen die je eigenlijk wilde bewaren. Tickets. Back-upcodes. Een verzendlabel. Een wachtwoord dat je in paniek had opgeslagen. Zodra Onlangs verwijderd is geleegd, wordt herstel snel een stuk lastiger. Als je iets terug nodig hebt na permanent verwijderen, is speciale herstelsoftware meestal de volgende stap. Afwachten en hopen dat iCloud nog een kopie heeft is geen plan dat ik zou vertrouwen.
Eén verandering in gewoonte hielp me om niet opnieuw dezelfde puinhoop te maken. Tik na het maken van een schermafbeelding op de voorvertoning, tik op Deel en gebruik daarna Kopieer en verwijder. De schermafbeelding gaat naar je klembord, zodat je hem kunt plakken in Berichten, Mail, Notities of waar dan ook. Hij blijft nooit in de bibliotheek staan. Geen opgeslagen bestand, geen opschoning later. Ik wou dat ik hier veel eerder mee was begonnen tbh.
Als de opslag nauwelijks is veranderd, zou ik eerst buiten Foto’s kijken.
@mikeappsreviewer heeft gelijk over Recent verwijderd, maar ik denk niet dat dat elk geval verklaart. Op de iPhone loopt het scherm Opslag vaak flink achter. Ik heb eerder 5 tot 10 GB verwijderd en het getal bleef raar totdat na een herstart en een paar minuten aan de oplader. iOS moet dingen opnieuw indexeren en het werkt niet meteen bij. Irritant, maar normaal.
Controleer dit hierna.
-
Instellingen, Algemeen, iPhone-opslag.
Wacht tot de kleurenbalk helemaal geladen is.
Kijk welke categorie nog steeds enorm is.
Als Foto’s is gedaald maar Systeemgegevens is gestegen, is je vrije ruimte opgegeten door cache, tijdelijke bestanden of indexering. -
Controleer of iCloud-foto’s de cijfers niet verwarrend maakt.
Als Optimaliseer iPhone-opslag aan staat, bewaart je telefoon kleinere lokale kopieën en wisselt bestanden heen en weer. Schermafbeeldingen verwijderen maakt wel ruimte vrij, maar niet altijd op de nette 1-op-1-manier die mensen verwachten. De telefoon kan een deel van die ruimte weer opvullen met andere gesynchroniseerde onderdelen. -
Kijk naar Berichten.
Schermafbeeldingen die via iMessage zijn verstuurd, staan daar vaak ook nog. Ga naar Instellingen, Algemeen, iPhone-opslag, Berichten, Grote bijlagen bekijken. Ik vond daar op mijn eigen telefoon zo’n 2 GB aan oude afbeeldingsrommel. Best dom, maar ja. -
Herstart de telefoon.
Klinkt te simpel, maar werkt nog steeds vaker dan mensen toegeven. -
Als de opslag kritiek vol is, sluit hem aan, vergrendel hem en verbind met wifi gedurende 20 tot 30 minuten.
iOS voert opschoontaken uit wanneer het apparaat niets doet.
Als je een snellere manier wilt om te zien wat nog steeds ruimte inneemt, is Clever Cleaner het bekijken waard. Het is een gratis iPhone-opruimapp met sortering van schermafbeeldingen en opschonen op basis van grootte. Dit is de App Store-pagina voor gratis iPhone-opslag opschonen met Clever Cleaner. Beter dan album voor album gokken.
Kort gezegd: als je schermafbeeldingen hebt verwijderd en Recent verwijderd hebt geleegd, maar de opslag nog steeds vast lijkt te zitten, zijn de gebruikelijke boosdoeners vertraging in iPhone-opslag, gedrag van iCloud-foto’s, bijlagen in Berichten of opgeblazen Systeemgegevens. Niet leuk, maar wel op te lossen.
Ik zou hier eigenlijk @mikeappsreviewer en @espritlibre een beetje tegenspreken. Als je de screenshots al hebt verwijderd en het getal nauwelijks veranderde, is het probleem soms dat die screenshots in de eerste plaats nooit de echte opslagvreters waren. Mensen zien 2.000 afbeeldingen en denken enorme ruimte, maar veel screenshots zijn klein vergeleken met 4K-video’s, gedownloade Netflix-content, Safari-websitedata, offline kaarten of appcaches.
Een paar plekken die mensen missen:
- Bestanden-app, vooral Downloads
- Safari, Instellingen > Safari > Wis geschiedenis en websitedata
- streamingapps met offline content
- sociale apps waarvan de cache enorm wordt
- Dictafoon, GarageBand, CapCut, enz.
Controleer ook de Foto’s-app op duplicaten van dezelfde screenshot die in chats/apps zijn opgeslagen. Verwijderen uit Foto’s verwijdert geen kopieën die elders zijn ingebed. Dat is het irritante deel.
Als je een snellere visuele manier wilt om de echte grote boosdoeners te vinden, is Clever Cleaner daar best goed voor, vooral voor het sorteren van zware bestanden in plaats van zomaar blind alles massaal te verwijderen. Deze discussie over een echt gratis iPhone-cleaner zonder advertenties of paywall-valkuilen legt het behoorlijk goed uit.
Dus ja, screenshots kunnen rommel zijn geweest, maar niet per se de reden dat de opslag vol bleef.