Mijn externe Seagate-schijf stopte plotseling met koppelen op mijn Mac, en ik blijf de fout com.apple.diskmanagement.disenter krijgen in Schijfhulpprogramma. De schijf werkte eerder wel, en ik heb hulp nodig om uit te zoeken of dit een macOS-probleem is, een bestandssysteemprobleem, of tekenen dat de schijf het begeeft.
Ik liep tegen dezelfde rommel met de foutmelding disenter aan op macOS, en die wijst nooit naar één duidelijke oorzaak. Wat ik bleef zien was eenvoudiger dan de melding doet klinken. De Mac detecteert de schijf, maar het deel van macOS dat schijven beheert weigert het bestandssysteem te koppelen.
Wat ik het vaakst ben tegengekomen was een vastgelopen fsck-proces. macOS start fsck, kort voor File System Check, nadat een schijf op de verkeerde manier is losgekoppeld. Bij grotere externe schijven, vooral ExFAT en sommige APFS-volumes, heb ik gezien dat het daar eindeloos blijft hangen. De schijf verschijnt, maar blijft geblokkeerd alsof het systeem er een nachtslot op heeft gezet.
Als je het snelste wilt proberen, open dan Terminal via Spotlight en voer dit uit:
sudo pkill -f fsck
Je hebt je beheerderswachtwoord nodig. Toen ik dit deed, werd de schijf op de ene MacBook meteen gekoppeld, en op een andere kwam hij terug als alleen-lezen. Dat vond ik prima. Op dat moment wilde ik alleen mijn bestanden eraf halen voordat het erger werd.
Schijfhulpprogramma is waar veel mensen tijd verspillen omdat ze het verkeerde niveau herstellen. Ik ook. Open Schijfhulpprogramma, klik op Weergave en daarna op Toon alle apparaten. Begin bovenaan met de fysieke schijf. Voer daarna EHBO uit op de container. Doe het volume als laatste. Als het één keer een fout geeft, zou ik niet na de eerste poging stoppen. Ik heb gezien dat de tweede of derde ronde een B-tree-probleem of een lelijke hapering in de partitietabel oploste.
Als EHBO afsluitcode 8 geeft, of zegt dat het volume niet kan worden hersteld, zou ik stoppen met doorduwen. Deze heb ik op de vervelende manier geleerd. Herhaalde koppelpogingen op een beschadigde schijf maakten herstel moeilijker, niet makkelijker. In dat stadium koos ik eerst voor gegevensherstel en pas daarna voor reparatie.
Disk Drill hielp in gevallen waarin macOS weigerde het volume überhaupt te koppelen. Wat er voor mij uitsprong was bestandsvoorbeeld en raw-scanning. Op een defecte externe SSD haalde het de mapstructuur goed genoeg terug zodat ik de belangrijke spullen naar een andere schijf kon kopiëren voordat ik de slechte wiste. Als je doel de gegevens zijn, en niet het bestandssysteem redden, is deze route logischer dan het koppelen steeds opnieuw forceren.
Nog een andere vreemde oplossing. Ik heb gezien dat nieuwere macOS-builds vreemd kunnen doen met DiskManagement. Uitloggen van je account en opnieuw inloggen loste het één keer op. Veilige modus deed het op een andere machine. Een volledige herstart is ook het proberen waard, vooral als de schijf er fysiek prima uitziet en de fout uit het niets verscheen.
Mijn ruwe volgorde zou deze zijn:
1. Beëindig fsck met Terminal.
2. Probeer Schijfhulpprogramma met Toon alle apparaten ingeschakeld.
3. Herhaal EHBO op schijf, container en volume.
4. Als reparatie mislukt met code 8, schakel dan over op herstel.
5. Probeer uitloggen, herstarten of Veilige modus voordat je formatteert.
Als de schijf als alleen-lezen wordt gekoppeld, zou ik dat als een kleine winst zien en eerst je bestanden kopiëren. Ga niet slim doen en een uur lang dingen testen. Haal de gegevens eraf zolang de deur openstaat.
Als de Seagate in Schijfhulpprogramma verschijnt maar com.apple.diskmanagement.disenter geeft, zou ik eerst naar het verbindingspad kijken, niet eerst naar het bestandssysteem. Ik weet dat @mikeappsreviewer zich richtte op fsck en EHBO. Begrijpelijk punt. Ik heb genoeg gevallen gezien waarbij het probleem de USB-bridge, een slechte kabel of te weinig stroom van een hub was.
Probeer deze volgorde.
-
Vervang de kabel.
Seagate-schijven zijn kieskeurig met goedkope USB-kabels. Een slechte kabel zorgt er nog steeds voor dat de schijf verschijnt, maar koppelen mislukt. -
Sluit hem rechtstreeks aan op de Mac.
Geen hub. Geen dock. Geen keten van adapters. Als je USB-C gebruikt, probeer dan ook een andere poort. -
Controleer Systeeminformatie.
Apple-menu, Over deze Mac, Systeemrapport, USB. Als de schijf daar steeds verschijnt en verdwijnt, ruikt dit naar hardware, niet naar macOS. -
Test op een andere Mac of een Windows-pc.
Als hij elders koppelt, is je Mac-configuratie het probleem. Als hij overal faalt, is de schijf of behuizing het probleem. -
Als het een oudere Seagate-desktopschijf is, luister ernaar.
Klikgeluiden, opstart-stop-lussen, of trage detectie betekenen meestal hardwareproblemen. Stop met reparaties als je die geluiden hoort. -
Voer dit uit in Terminal:
diskutil list
Daarna:
diskutil info /dev/diskX
Vervang X door het schijfnummer van je Seagate. Kijk naar File System Personality en Read-Only Media. Als macOS een corrupte of niet-herkende structuur meldt, richt je dan eerst op herstel.
Als je doel de bestanden zijn, is Disk Drill een prima volgende stap voordat je formatteert. Een betere zoekformulering voor jouw situatie zou zijn:
hoe je een HFS-catalogus repareert en gegevens herstelt na een disenter-fout
Nog iets. Als de schijf exFAT is, test hem dan op Windows. Ik heb macOS vaker zien vastlopen op vervuilde exFAT-volumes dan op APFS. Irritant, maar waar.
Als je de voor de hand liggende dingen die @mikeappsreviewer en @techchizkid noemden al hebt geprobeerd, zou ik nog één invalshoek bekijken waar ze een beetje omheen draaiden: macOS-privacy en mount-helpers, niet alleen schijfschade.
Soms verschijnt com.apple.diskmanagement.disenter omdat Finder/Schijfarbitrage in de war raakt, niet omdat de Seagate defect is. Ik heb dit zien oplossen door Schijfhulpprogramma te starten en daarna Terminal te gebruiken:
diskutil unmountDisk force /dev/diskX
diskutil mountDisk /dev/diskX
Als dat niet werkt, probeer dan het specifieke volume te koppelen in plaats van de hele schijf:
diskutil mount /dev/diskXs1
Controleer ook of het volume NTFS is. macOS ziet het vaak wel, maar koppelt het niet netjes als het logboek vervuild is. Blijf er in dat geval niet op de Mac mee prutsen. Test het eerst op Windows en voer daar een foutcontrole uit.
Eén ding waar ik het enigszins mee oneens ben: fsck beëindigen is niet altijd de eerste stap. Als de schijf al instabiel is, kan het onderbreken van controles de situatie rommeliger maken. Ik zou dat alleen doen als Activiteitenweergave laat zien dat fsck lange tijd vastzit en de schijf verder gezond is.
Als je prioriteit bij bestanden ligt, stop dan met willekeurige reparaties proberen na 2 of 3 mislukte pogingen. Gebruik Disk Drill en herstel eerst. Dat is meestal de verstandigere zet bij een externe schijf die niet kan worden aangekoppeld.
Voor het kiezen van een herstelapp komt dit waarschijnlijk dichter in de buurt van wat je nodig hebt: beste dataherstelsoftware voor een niet-aankoppelbare externe schijf
Controleer ook Console.app op herhaalde I/O-fouten. Als je die ziet, is dat een slecht teken en niet alleen een vreemde macOS-hik.
Ik zou één laag dieper kijken dan wat @techchizkid, @codecrafter en @mikeappsreviewer behandelden: de partitietabel zelf.
In Terminal:
diskutil list
Kijk of de Seagate een geldige GUID_partition_scheme, APFS-container of alleen vrije ruimte / Microsoft Basic Data met vreemde groottes toont. Als de capaciteit van de fysieke schijf er verkeerd uitziet, wijst dat op firmware van de behuizing of falende media, niet alleen op een aankoppelingsprobleem.
Voer ook uit:
log show --last 10m --predicate 'process == 'diskarbitrationd'
Dat kan zichtbaar maken of macOS het aankoppelen weigert vanwege een niet-ondersteunde of beschadigde volumekop.
Eén kleine afwijkende mening: ik zou First Aid niet meerdere keren blijven proberen als de schijf steeds opnieuw verbinding maakt. Zo wordt een marginale schijf vaak alleen maar slechter.
Als de SMART-status beschikbaar is in Schijfhulpprogramma of via diskutil info, controleer die dan ook. “Verified” is geen garantie, maar “Failing” verandert het plan onmiddellijk naar alleen gegevens kopiëren.
Als de bestanden belangrijk zijn, is Disk Drill een redelijke keuze vóór elke herformattering. Voordelen: eenvoudige preview, goed voor schijven die wel verschijnen maar niet willen aankoppelen, eenvoudige interface. Nadelen: diepe scans kunnen eeuwig duren, herstelnamen kunnen rommelig zijn, en de beste functies zijn betaald.
Als de partitietabel kapot is maar de hardware stabiel is, is eerst herstel meestal beter dan eerst reparatie.