Ik heb per ongeluk videobeelden van mijn GoPro verwijderd terwijl ik ruimte vrijmaakte op de SD-kaart, en nu probeer ik uit te zoeken of er een manier is om die bestanden terug te krijgen. De clips zijn erg belangrijk, en ik heb de kaart sindsdien nauwelijks gebruikt. Ik ben op zoek naar hulp bij het herstellen van GoPro-video’s, verwijderde SD-kaartbeelden en de beste herstelsoftware of stappen om te proberen.
Ik heb meer dan eens verloren GoPro-clips moeten herstellen, en ja, dit soort herstel is een van de rommeligere. Soms staat de verwijderde opname nog steeds op de kaart. Het probleem is dat video van een actioncam iets heel anders is dan een verwijderde foto of een Word-bestand.
Doe dit vóór al het andere
Stop met het gebruiken van de SD-kaart.
Ik meen het. Maak geen extra video-opnames. Formatteer de kaart niet. Gebruik geen reparatietools die je in haast hebt gevonden. Wanneer een bestand wordt verwijderd, blijven de videogegevens vaak staan totdat er nieuwe beelden overheen worden opgeslagen. Elke nieuwe opname verkleint je kansen.
Ik zou eerst een paar eenvoudige dingen controleren:
- GoPro-cloudprullenbak of Recent verwijderd, als je account dat bevat
- Eventueel gekopieerde beelden op je pc, externe schijf of oude back-upmap
- LRV-bestanden op de kaart, omdat die voorvertoningen met lage resolutie soms de redding zijn
- Of de camera zelf een reparatiemelding geeft nadat je de kaart er weer in hebt geplaatst
Als dat allemaal niets bruikbaars oplevert, dan is herstelsoftware inderdaad de volgende stap.
Waarom GoPro-herstel zo vaak misgaat
Hier lopen veel mensen op vast. Een verwijderde JPG is vaak eenvoudig. Een verwijderde GoPro-clip veel minder.
Op nieuwere camera's wordt de opname meestal niet als één nette MP4-brok weggeschreven. Een GoPro slaat vaak de hoofdvideo, previewstreams, audio, GPS-gegevens, miniaturen en andere metadata verspreid over de kaart in delen op. Soms heel veel delen.
Dus je voert een scan uit, de app zegt dat er een MP4 is gevonden, je herstelt die, en het bestand wil niet openen. Ik heb dit gezien. De software pakte fragmenten, maar bouwde ze niet in de juiste volgorde opnieuw op.
Dit komt vaak voor bij:
- GoPro Hero-modellen
- DJI-drones
- Insta360-camera's
- Recente camera's van Sony, Canon, Nikon en Panasonic
- Dashcams
Voor videoherstel is alleen de scan niet het hele verhaal. De reconstructiemethode maakt veel uit.
Wat ik eerst zou proberen
Ik zou beginnen met Disk Drill.
Het onderdeel dat ik zou gebruiken is de modus Geavanceerd cameraherstel. Dit is de belangrijkste reden waarom ik het zou kiezen voor GoPro-beelden. In plaats van de opname als één schoon bestand te behandelen, kijkt het naar verspreide videofragmenten en probeert die opnieuw op te bouwen tot iets dat afspeelbaar is. Die aanpak past goed bij apparaten zoals GoPro's, drones, dashcams en andere camera's die opnamen over de hele kaart verspreiden.
De stappen zijn eenvoudig genoeg:
- Plaats de SD-kaart met een kaartlezer in je computer
- Open Disk Drill
- Selecteer de geheugenkaart
- Kies Geavanceerd cameraherstel
- Voer de scan uit
- Bekijk een voorbeeld van wat het vindt
- Sla herstelde bestanden op een andere schijf op
De voorbeeldfunctie is belangrijker dan mensen denken. Ik heb tools gebruikt waarbij je eerst herstelt en de puinhoop pas later uitzoekt. Hier kun je vaak al zien of de clip afspeelbaar is voordat je verdergaat. Disk Drill raadt ook aan om eerst een byte-voor-byte-image van de kaart te maken als de kaart instabiel is. Ik zou hetzelfde doen met alles wat onbetrouwbaar is.
Andere opties die mensen noemen
PhotoRec is de gratis optie die ik in de gereedschapskist zou houden.
Het haalt een enorm scala aan bestandstypen terug en kost niets. De keerzijde is dat het wat ruw aanvoelt. Geen speciale reconstructie van cameravideo’s, geen previewsysteem en geen gerichte workflow voor gefragmenteerde actioncambeelden. Het kan zijn dat je naar een hoop herstelde bestanden met willekeurige namen zit te staren en ze met de hand moet sorteren. Dat heb ik ooit één keer gedaan. Niet leuk.
UFS Explorer is een ander soort hulpmiddel. Geavanceerder, technischer en beter geschikt voor lastigere gevallen dan veel consumentenapps. Als je je weg al kent in herstelsoftware, is het logisch. Toch heeft het voor dit specifieke GoPro-probleem niet hetzelfde gestroomlijnde, cameragerichte hersteltraject als Disk Drill.
Mijn volgorde van aanpak
Als de verwijderde beelden afkomstig waren van een nieuwere GoPro, DJI-drone of vergelijkbare camera, zou ik in deze volgorde te werk gaan.
- Eerst Disk Drill
- PhotoRec als ik een gratis terugvaloptie wilde
- UFS Explorer als ik meer controle nodig had en bereid was er meer tijd aan te besteden
Als je kaart belangrijk is, laat die dan ongemoeid totdat je hem scant. Dat is het deel waar mensen het vaakst de fout in gaan, en zodra nieuwe beelden de oude blokken overschrijven, wordt herstel een stuk lastiger. Ik heb dat eerlijk gezegd op de harde manier geleerd.
Als je de kaart niet hebt gebruikt sinds het verwijderen van de clips, dan heb je nog steeds een reële kans.
Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @boswandelaar, maar ik zou één ding toevoegen dat ze niet echt hebben benadrukt: soms is het probleem niet zozeer een verwijderde video, maar eerder een ontbrekende bestandsindex. In gewone taal: de beelden kunnen er nog steeds op staan, maar de bestandstabel van de kaart is gewist of beschadigd geraakt. Dat is belangrijk, want in sommige gevallen kan een tool die de weergave van het bestandssysteem opnieuw opbouwt, schonere resultaten opleveren dan alleen puur herstellen op basis van ruwe data.
Een paar extra dingen die ik zou controleren:
- Kijk naar verborgen mappen zoals
MISC,DCIMen eventuele vreemde overgebleven.THM- of.LRV-bestanden - Controleer of de clips zijn gekopieerd naar de cache van de GoPro Quik-app op je telefoon/tablet
- Als je eerder automatisch uploaden hebt gebruikt, kijk dan of er een gedeeltelijke cloudsynchronisatie heeft plaatsgevonden
- Probeer een andere kaartlezer voordat je aanneemt dat de kaart kapot is. Slechte kaartlezers veroorzaken domme problemen
Ik ben het licht oneens met de aanpak gewoon scannen en herstellen die mensen vaak kiezen. Voor echt belangrijke GoPro-beelden zou ik meerdere herstelmethoden testen op de image van de kaart, niet slechts één scan. GoPro-bestanden kunnen gefragmenteerd zijn, en de ene app herstelt misschien een afspeelbaar bestand terwijl een andere een corrupte MP4 oplevert.
Disk Drill is nog steeds een solide eerste poging, vooral voor GoPro-videoherstel, omdat het cameramedia meestal beter verwerkt dan veel algemene apps voor bestandsherstel. Maar als het clips vindt die de juiste grootte hebben en ze nog steeds niet openen, betekent dat niet altijd dat ze verloren zijn. Soms werkt het om ze opnieuw te muxen met ffmpeg of ze in VLC te openen.
Ook, als de verwijderde clips van één lange sessie waren, herstel dan alles rond dezelfde tijdstempels. GoPro-bestanden met hoofdstukindeling kunnen eruitzien als willekeurige rommel terwijl het eigenlijk onderdelen van dezelfde opname zijn.
Gerelateerde info ook hier: Tips voor het herstellen van GoPro-beelden uit een Facebook-discussie
Ja, er is nog steeds een kans als je snel genoeg bent gestopt met het gebruiken van de kaart.
Ik ben het eens met @mikeappsreviewer over de belangrijkste regel: laat de SD-kaart onaangeroerd. Waar ik een beetje van mening verschil, is dit: ik zou de kaart niet terug in de GoPro stoppen om te zien of die een reparatieprompt geeft. Als de beelden belangrijk zijn, zou ik de camera er vandaan houden. Sommige camera’s schrijven kleine stukjes data wanneer ze de kaart koppelen, en dat risico zou ik niet nemen.
Mijn volgorde zou zijn:
- Vergrendel de SD-kaart, als die een schrijfbeveiligingsschakelaar heeft.
- Gebruik een goede kaartlezer, niet de camera via USB.
- Maak eerst een volledige image van de kaart.
- Scan de image, niet de originele kaart.
- Sla herstelde bestanden op je computer of een andere schijf op.
Als het verwijderen recent was en er geen nieuwe clips zijn opgenomen, zijn de herstelkansen vaak redelijk goed. Zodra nieuwe 4K GoPro-beelden op dezelfde kaart worden opgenomen, worden oude gegevens snel overschreven. Eén minuut 4K60 kan al honderden MB gebruiken, dus tijd is belangrijk.
Disk Drill is het proberen waard voor herstel van GoPro-video’s, vooral omdat het beter met cameramedia omgaat dan veel algemene bestandstools. Ik denk nog steeds dat eerst een image van de kaart maken de slimmere zet is, zelfs als de kaart in orde lijkt. Mensen slaan die stap over, en dan begint de kaart halverwege de scan leesfouten te geven. Dan wordt het vervelend.
Nog iets wat mensen vergeten: controleer of de verwijderde clips waren opgesplitst in hoofdstukbestanden. GoPro splitst lange opnames vaak in delen. Misschien herstel je deel 2 en deel 3, ook al is deel 1 weg. Vervelend, maar beter dan niets.
Als je ook een snelle visuele uitleg wilt, dit hielp om het proces van videoherstel van een SD-kaart in gewone taal uit te leggen:
bekijk deze snelle tip voor het herstellen van verwijderde GoPro- en SD-kaart-videobestanden
Als Disk Drill bestanden vindt maar ze niet afspelen, probeer dan eerst VLC. Dat opent beschadigde MP4’s vaker dan Films en tv of QuickTime. Klein detail, maar het bespaart tijd.