Mijn Windows-pc begon schijffouten en af en toe vastlopers te vertonen, en ik ben bang dat de schijf mogelijk defect raakt. Ik zoek een veilige gratis schijfhersteltool die problemen met een harde schijf of SSD kan controleren en oplossen zonder mijn gegevens in gevaar te brengen. Heeft iemand er een gebruikt die echt werkt?
Als je eerst maar één tool wilt proberen, zou ik kiezen voor Disk Drill. De hoofdreden is simpel: wanneer een schijf vreemd begint te doen, moet de eerste prioriteit zijn om je bestanden ervan af te halen, niet om hem meteen te repareren. Sommige reparatiepogingen kunnen herstel moeilijker maken, vooral als de schijf al instabiel is.
Disk Drill is ook een vrij makkelijke aanbeveling voor beginners omdat het werkt met de gebruikelijke dingen: externe harde schijven, USB-sticks, SD-kaarten, interne schijven, enzovoort. Je hoeft niet met een ander programma voor elk apparaat te werken.
Disk Drill is degene waarmee ik zou beginnen voor herstel. Als Windows je vraagt om de schijf te formatteren, het bestandssysteem als RAW wordt weergegeven, bestanden verdwenen zijn, of je per ongeluk iets hebt verwijderd, is dit meestal de veiligere eerste stap. Het kan een snelle en diepe scan uitvoeren, laat je een voorbeeld zien van wat het vindt, en het heeft een schijfimage-optie, wat handig is als de schijf onstabiel lijkt. Het toont ook S.M.A.R.T.-informatie, zodat je mogelijk een aanwijzing krijgt of je te maken hebt met schade aan het bestandssysteem of een echt hardwareprobleem.
Voordelen
- Makkelijk te gebruiken als je dit nog niet eerder hebt gedaan.
- Goed voor verwijderde bestanden, geformatteerde schijven, RAW-schijven en beschadigde volumes.
- Kan een schijfimage maken voordat je met herstel begint.
- Inclusief S.M.A.R.T.-gezondheidsbewaking.
- De gratis Windows-versie kan tot 100 MB herstellen.
Nadelen
- Het is niet bedoeld voor het repareren van partitietabellen of opstartsectoren.
- Je hebt de betaalde versie nodig voor serieuzer herstelwerk.
DiskGenius is beter als je een breder schijfhulpprogramma nodig hebt. Het doet meer dan bestandsherstel. Je kunt het gebruiken voor partitiebeheer, herstel van verloren partities, klonen, back-ups, basisreparaties en het controleren van de schijfgezondheid. Het past goed wanneer een partitie is verdwenen, het bestandssysteem beschadigd is, of je de schijf wilt klonen voordat je iets aanraakt.
Het is echter niet zo eenvoudig als Disk Drill. De interface heeft veel mogelijkheden, maar het is nog steeds een stuk makkelijker dan proberen hetzelfde soort werk via de opdrachtregel te doen.
Voordelen
- Combineert herstel, partitiewerk, klonen en back-up op één plek.
- Kan verloren partities opnieuw opbouwen.
- Ondersteunt RAID-opstellingen en virtuele schijven.
- Inclusief controles op slechte sectoren en tools voor schijfgezondheid.
Nadelen
- Sommige van de betere functies zijn betaald.
- Nieuwe gebruikers kunnen de interface in het begin wat overweldigend vinden.
SeaTools is vooral bedoeld om uit te zoeken of de schijf aan het overlijden is. Het is een gratis diagnostisch hulpmiddel en het is handig wanneer je niet zeker weet of het probleem bij Windows, het bestandssysteem of de schijf zelf ligt. Het kan korte en lange tests uitvoeren, de S.M.A.R.T.-status controleren en je een beter idee geven of reparaties überhaupt de moeite waard zijn om te proberen.
Voordelen
- Gratis.
- Eenvoudig genoeg voor basis- en uitgebreide diagnostiek.
- Werkt met veel schijven, niet alleen met Seagate-modellen.
- Een goede eerste controle voordat je reparatietools probeert.
Nadelen
- Het herstelt je bestanden niet.
- Het repareert geen partities en brengt geen verloren gegevens terug.
Het belangrijkste dat ik zou vermijden, is om de ene na de andere reparatietool op de schijf los te laten. Als er iets belangrijks op staat, herstel of kopieer de gegevens dan eerst. Zodra de bestanden veilig zijn, heeft het pas zin om logische problemen te proberen op te lossen, ervan uitgaande dat de schijf er gezond uitziet.
Als de schijf fysiek defect raakt, behandel hem dan anders. Klikkende of schurende geluiden, pijnlijk trage leesacties, Windows dat vastloopt wanneer je de schijf opent, I/O-fouten, willekeurige verbrekingen van de verbinding, of S.M.A.R.T.-waarschuwingen over opnieuw toegewezen of wachtende sectoren zijn allemaal slechte tekenen. In die situatie kunnen herhaalde scans en reparaties het erger maken omdat ze de hardware blijven belasten.
- Kopieer of herstel de belangrijke bestanden zo snel mogelijk.
- Als de schijf instabiel is, maak dan een volledige schijfimage voordat je reparatiepogingen doet.
- Vervang de schijf nadat je gegevens veilig zijn. Fysieke schade herstelt zichzelf niet.
- Als de schijf helemaal niet wordt gedetecteerd, of vreemde mechanische geluiden maakt, sla doe-het-zelftools dan over en neem contact op met een professionele herstelservice. Software kan beschadigde koppen, motoren of controllerborden niet repareren, maar een laboratorium kan de gegevens mogelijk nog steeds herstellen.
Controleer de SMART-status van de schijf voordat je CHKDSK of een knop voor reparatie uitvoert. Dat is de goedkope realitycheck die mensen overslaan. Als CrystalDiskInfo, SeaTools of de tool van de schijffabrikant voorzichtig/slecht aangeeft, probeer het bestandssysteem dan nog niet te repareren. Kopieer eerst de belangrijke bestanden of maak een image van de schijf, zoals @mikeappsreviewer zei. Disk Drill is logisch als bestanden belangrijk zijn en de schijf nog leesbaar is, maar ik zou het niet als een schijfreparatietool beschouwen. Voor een daadwerkelijk gezonde schijf met Windows-fouten is chkdsk /scan prima als eerste niet-destructieve controle. Ik zou chkdsk /f of /r vermijden tot na de back-up, omdat het op een falende schijf van grotendeels leesbaar kan veranderen in waarom duurt dit 19 uur en loopt alles vast.
Gratis reparatie is meestal diagnose, geen reparatie.
Het ontbrekende onderscheid is dat een hulpmiddel de boekhouding van het Windows-bestandssysteem kan herstellen, maar een versleten schijf niet weer betrouwbaar kan maken. Als de machine vastloopt wanneer de schijf wordt benaderd, zie dat dan eerst als een waarschuwingssignaal, niet als een normale situatie van even een opschoonapp draaien.
Voor een kosteloze aanpak zou ik deze volgorde aanhouden:
-
Als het een externe schijf is, probeer dan een andere USB-kabel, poort en geen hub. Slechte kabels en zwakke USB-voeding kunnen een defecte schijf behoorlijk goed nabootsen.
-
Kopieer de belangrijke dingen voordat je zwaar gaat testen. Niet na ik het heb gerepareerd. Ervoor. Als de schijf traag is of steeds de verbinding verbreekt, kopieer dan eerst de belangrijkste mappen in plaats van alles tegelijk te proberen te pakken.
-
Controleer SMART met CrystalDiskInfo, SeaTools, WD Dashboard, Samsung Magician, Crucial Storage Executive of wat maar bij de schijf past. Je zoekt naar duidelijke waarschuwingen zoals opnieuw toegewezen sectoren, wachtende sectoren, niet-corrigeerbare fouten of een gezondheidswaarschuwing.
-
Als SMART er schoon uitziet en de schijf zich normaal gedraagt, gebruik dan de ingebouwde hulpmiddelen van Windows. Het gratis hulpmiddel dat echt zinvol is, is nog steeds CHKDSK, maar gebruik het voorzichtig. Begin met een scan, niet met de meest agressieve reparatieoptie.
-
Als SMART er slecht uitziet, stop dan met denken in termen van reparatie. Vervang de schijf. Als de bestanden belangrijk zijn, maak dan eerst een image of herstel ze eerst.
Ik ben het met @shizuka eens dat je niet meteen naar chkdsk /f of /r moet springen. Mensen behandelen CHKDSK als een magische herstelknop, maar op een defecte schijf kan het urenlang zwakke sectoren blijven belasten en je in een slechtere situatie achterlaten. Het is nuttig wanneer de schijf gezond is en het bestandssysteem rommelig is. Het is geen wondermiddel.
Disk Drill heeft zijn plaats, maar ik zou het in de categorie mijn bestanden terughalen zetten, niet in de categorie mijn schijf repareren. Als bestanden zijn verdwenen, een partitie RAW is geworden of Windows de schijf wil formatteren, is herstelsoftware een betere eerste stap dan proberen reparaties af te dwingen. Installeer het alleen niet op de probleemschijf en herstel bestanden ook niet terug naar diezelfde schijf.
Wees bij SSD’s extra sceptisch over alles wat beweert slechte sectoren te repareren. SSD’s verwerken slechte blokken intern. Als de SSD mediafouten toont, falende SMART heeft of het systeem laat vastlopen, gaat software versleten flashcellen niet opnieuw opbouwen. De praktische reparatie is een back-up maken, de firmware controleren als het hulpprogramma van de fabrikant dat aanbeveelt, en daarna vervanging.
Dus ja, er zijn goede gratis hulpmiddelen, maar het zijn saaie: SMART-controleprogramma’s, diagnosetools van de fabrikant, Windows CHKDSK en tools voor klonen/imaging. Het veiligste reparatiehulpmiddel is meestal degene die je uitvoert nadat je gegevens al ergens anders staan.
Nee, “gratis” is hier niet de doorslaggevende grens. De gevaarlijke grens is alleen-lezen-diagnose tegenover alles wat wijzigingen naar de schijf schrijft.
Een degelijk gratis hulpmiddel is prima als het alleen de schijf controleert, SMART uitleest of het bestandssysteem scant. CrystalDiskInfo, de diagnostische app van de schijffabrikant en de ingebouwde foutcontrole van Windows zijn allemaal redelijke opties. Maar op het moment dat een hulpmiddel zegt dat het sectoren zal repareren, structuren opnieuw zal opbouwen, partities zal herstellen of een lange oppervlaktereparatie zal uitvoeren, ga er dan van uit dat het wijzigingen kan aanbrengen of een schijf die al moeite heeft zwaar kan belasten. Dat is niet automatisch slecht, maar het zou niet moeten gebeuren voordat de bestanden veilig zijn.
Wat volgens mij in deze discussies vaak wordt gemist, is het controleren van Windows-logboeken. Als de pc vastloopt, open dan Logboeken en kijk onder Windows-logboeken > Systeem naar fouten van Disk, Ntfs, storahci, iaStor of controllerresets rond het moment waarop de vastlopers optreden. Een SMART-scherm dat “goed” zegt is nuttig, maar het vangt niet altijd kabelproblemen, time-outs van de controller, onbetrouwbare USB-behuizingen of een schijf die zich alleen onder belasting verkeerd gedraagt. Als je herhaalde schijfresets of meldingen over slechte blokken ziet, behandel het dan niet langer als een normale reparatieklus.
Voor een praktische gratis aanpak zou ik dit doen: kopieer eerst de belangrijkste bestanden, controleer daarna SMART, controleer vervolgens Logboeken en voer daarna de korte test van de fabrikant uit. Als die schoon zijn, is chkdsk /scan een redelijke volgende stap. Als dat fouten in het bestandssysteem meldt, maak dan opnieuw een back-up voordat je /f gebruikt. Ik zou /r niet achteloos uitvoeren op een verdachte schijf. Het kan eeuwig duren en bij een defecte HDD besteedt het veel tijd aan het forceren van leesacties uit zwakke gebieden.
Disk Drill is nuttig als het probleem al is veranderd in ontbrekende bestanden, een RAW-partitie, verwijderde gegevens of Windows dat vraagt om de schijf te formatteren. Ik zou het echter niet in dezelfde categorie plaatsen als CHKDSK. Het is meer een herstelgerichte tool. Als je het gebruikt, installeer het dan ergens anders dan op de slechte schijf en herstel naar een andere schijf. Herstellen terug naar hetzelfde beschadigde volume is zo’n fout die onschuldig klinkt totdat het overschrijft wat je probeerde te redden.
Dus ja, er zijn goede gratis hulpmiddelen, maar de goede zijn meestal saai en voorzichtig. Ze vertellen je wat er mis is, ze helpen je gegevens te kopiëren of ze herstellen kleine schade aan het bestandssysteem na een back-up. Als de schijf de hele pc laat vastlopen, kan de “reparatie” een nieuwe schijf zijn, niet een betere app.