Hulp nodig! Mijn bestanden zijn verdwenen van de externe harde schijf en ik heb geen back-up

Mijn bestanden zijn plotseling verdwenen van mijn externe harde schijf, en ik heb geen back-up. De schijf wordt gedetecteerd, maar de mappen lijken leeg, en ik ben bang dat de gegevens verloren zijn gegaan. Ik heb hulp nodig om uit te zoeken wat dit heeft veroorzaakt en wat de veiligste manier is om de ontbrekende bestanden te herstellen zonder de situatie te verergeren.

Ik heb bijna exact dezelfde ellende meegemaakt. Mijn externe schijf verscheen nog steeds in Windows, zag er op het eerste gezicht normaal uit, en toen waren hele mappen ineens weg. Ik dacht dat ik jaren aan bestanden had weggevaagd. Wat ik later ontdekte, was schade aan het bestandssysteem, geen directe verwijdering, en de meeste gegevens stonden er nog steeds.

Als je schijf nog steeds wordt aangekoppeld, zou ik dat als een redelijk goed teken zien. Word er alleen niet te gerust op. De eerste stappen zijn erg belangrijk, en slecht advies in de eerste tien minuten is hoe mensen een herstelbare schijf in een nog slechtere toestand brengen.

Dus als eerste: schrijf er niets meer naartoe. Kopieer er geen bestanden naartoe. Formatteer hem niet. Voer CHKDSK nog niet uit. Klik ook niet op willekeurige reparatieknoppen van Windows. Die acties schrijven wijzigingen naar het bestandssysteem, en als je ontbrekende gegevens er nog steeds op staan, wil je dat voorlopig met rust laten.

Een paar snelle controles zijn de moeite waard voordat je herstelsoftware gebruikt:

1. Zet in Verkenner Verborgen items aan. Ik heb meegemaakt dat bestanden verdwenen leken terwijl ze alleen maar verborgen waren.
  2. Kijk naar de gebruikte ruimte op de schijf. Als de mappen leeg lijken maar de schijf nog steeds aangeeft dat het grootste deel van de capaciteit in gebruik is, zou ik dat als een goed teken zien. Meestal betekent het dat de bestanden er nog zijn en Windows ze uit het oog is verloren.
  3. Vervang de USB-kabel en probeer daarna een andere poort. Klinkt dom, maar ik heb slechte kabels een schijf laten gedragen alsof die aan het overlijden was.

Als die controles het niet oplossen, en je geen back-up hebt, zou ik meteen naar herstelsoftware grijpen voordat je reparaties probeert.

Ik zou beginnen met Disk Drill. Ik heb het gebruikt omdat de interface eenvoudig genoeg was en het goed omging met het soort bestandssysteemproblemen waar ik mee te maken had. Het onderdeel dat ik het prettigst vond, was de optie voor schijfkopie. Dit is belangrijker dan mensen denken. Een schijfkopie is een volledige kopie van de schijf, sector voor sector, inclusief beschadigde metadata, verwijderde vermeldingen en alles wat er verder nog op staat. Als je externe schijf steeds de verbinding verbreekt, vastloopt tijdens het lezen of instabiel aanvoelt, is werken vanaf een image veiliger dan telkens opnieuw op de originele schijf in te hakken.

Dit is de volgorde die ik zou aanhouden:

1. Installeer Disk Drill op je interne schijf, of op een andere betrouwbare schijf. Installeer het niet op de externe schijf met de ontbrekende bestanden.
  2. Sluit de externe schijf aan en open Disk Drill.
  3. Als de schijf instabiel is, maak dan eerst een schijfkopie met de ingebouwde imagingtool. Scan daarna het imagebestand, niet de fysieke schijf.
  4. Als de schijf stabiel lijkt, selecteer hem dan en klik op Zoeken naar verloren gegevens.
  5. Als er om een scantype wordt gevraagd, zou ik Universele scan kiezen. Die combineert meerdere methoden in één doorgang, waaronder herstel van verwijderde bestanden, detectie van verloren partities, controles van beschadigde bestandssysteemrecords en herstel op basis van bestandssignaturen. Scheelt je giswerk.
  6. Laat de scan volledig afronden. Bij een grote schijf kan dit een tijdje duren. Ik weet dat het irritant is. Toch de moeite waard om te wachten, want ik heb meegemaakt dat er tegen het einde nog meer herstelbare bestanden opdoken.
  7. Loop de resultaten door, gebruik filters als dat nodig is, bekijk een voorbeeld van de bestanden waar je het meest om geeft en markeer daarna wat je wilt terughalen.
  8. Klik op Herstellen en sla alles op naar een andere schijf. Niet naar dezelfde externe schijf. Nooit dezelfde.

Op Windows is er één klein voordeel: de gratis versie. Met Disk Drill kun je tot 100 MB gratis herstellen. Dat redt natuurlijk geen enorm archief, maar het is genoeg om te testen of je belangrijke bestanden intact zijn voordat je geld uitgeeft.

Ik zou de originele schijf niet proberen te repareren of opnieuw te formatteren totdat de belangrijke gegevens ergens veilig naartoe zijn gekopieerd.

Er is één situatie waarin ik zou stoppen en software eerst zou overslaan. Als de schijf klikt, schuurt, elke paar minuten de verbinding verliest, tergend langzaam leest of af en toe uit Windows verdwijnt, zou ik uitgaan van hardwareproblemen. Op dat punt zijn herhaalde stroomcycli en herhaalde scans een slecht idee. Ik zou hem loskoppelen en in plaats daarvan naar een herstelbedrijf sturen.

Na het herstel zou ik serieus overwegen om de schijf met pensioen te sturen. Bestandsverlies gebeurt meestal niet zonder reden. Als dit door één slechte ontkoppeling kwam, kan opnieuw formatteren genoeg zijn en werkt de schijf misschien gewoon door. Als hij uit Windows begint te verdwijnen, slechte sectoren toont of opnieuw gegevens verliest, zou ik hem niets toevertrouwen waar je om geeft. Schijven zijn goedkoop vergeleken met familiefoto's, werkbestanden, belastingdocumenten en al dat irritante spul dat je niet kunt vervangen. Ik zou de gegevens eraf halen, de schijf vervangen als er enige twijfel is, en de volgende keer ergens anders een tweede kopie bewaren.

Als de schijf wordt weergegeven en de mappen leeg lijken, zou ik eerst controleren op een bestandssysteemprobleem of malware voordat ik uitga van volledige verwijdering. @mikeappsreviewer heeft de herstel-eerst-benadering goed uitgelegd. Ik ben het met het meeste eens, maar ik zou twee dingen toevoegen.

Open eerst Schijfbeheer en kijk of de partitiegrootte er normaal uitziet. Als je schijf van 2 TB plotseling wordt weergegeven als RAW, niet-toegewezen of met een vreemd kleinere grootte, is het probleem vaak partitieschade. Als de gebruikte ruimte nog steeds vol lijkt, zijn je bestanden er vaak nog.

Voer ten tweede een kenmerkencontrole uit vanuit de Opdrachtprompt op de externe schijf:
attrib -h -r -s /s /d X:*.*

Vervang X door je stationsletter. Ik heb gezien dat USB-malware mappen op verborgen/systeem zet, waardoor alles verdwenen lijkt. Het kost 10 seconden om te testen.

Ik zou ook de SMART-status controleren met CrystalDiskInfo vóór een lange scan. Als de status slecht is, of als opnieuw toegewezen/in afwachting zijnde sectoren toenemen, blijf er dan vanaf. Eén lange scan op een falende schijf is hoe mensen een slechte dag nog erger maken.

Als de schijfstatus stabiel lijkt, is Disk Drill een redelijke keuze voor het scannen en bekijken van voorbeelden van bestanden. Ik zou het gebruiken na de test op verborgen kenmerken en de controle van de schijfstatus, niet ervoor. Als je extra leesmateriaal wilt, is deze thread over tips voor de beste dataherstelsoftware van Reddit-gebruikers de moeite waard.

Ook, als dit gebeurde nadat je de schijf tussen Mac en Windows hebt verplaatst, kijk dan naar problemen met een niet-overeenkomend bestandssysteem. exFAT-corruptie komt irritant vaak voor na onveilig uitwerpen.

Als de schijf nog steeds wordt gedetecteerd en de ruimte erop nog grotendeels in gebruik is, zou ik niet meteen concluderen dat “de bestanden weg zijn”. Dat wijst meestal op schade aan de map/index, niet op een directe volledige verwijdering. @mikeappsreviewer en @yozora hebben de voor de hand liggende eerstehulpmiddelen al behandeld, dus ik zou nog naar één extra invalshoek kijken: testen of Windows de mappen niet correct kan opsommen.

Probeer de schijf te openen in de Opdrachtprompt en deze handmatig weer te geven:
dir X:\ /a

Probeer daarna een diepere lijst:
dir X:\ /a /s > C:\drive-list.txt

Als de opdrachtregel bestanden ziet die Verkenner niet ziet, dan vertelt dat je dat het probleem meer te maken heeft met hoe het bestandssysteem wordt weergegeven dan met volledig verlies. Vreemd, maar het gebeurt.

Controleer ook Logboeken onder Windows-logboeken > Systeem op disk-, ntfs- of volmgr-fouten rond het moment waarop de mappen verdwenen. Als je I/O-fouten, vertraagde schrijffouten of reset-to-device-berichten ziet, wijst dat eerder op hardwareproblemen dan op eenvoudige corruptie. Mensen slaan deze stap veel te vaak over.

Eén klein meningsverschil met het gebruikelijke advies: ik zou niet te lang tijd besteden aan experimenten als “misschien zijn het gewoon verborgen bestanden” als de gegevens veel waard zijn. Een paar snelle controles, prima. Maar ga daarna snel over op een herstelstrategie.

Als de schijf stabiel genoeg is om te lezen, is Disk Drill nog steeds een verstandige optie omdat het kan scannen op verloren mapstructuur en bestanden naar een andere schijf kan herstellen. Als het begint vast te lopen, extreem traag wordt of de verbinding verbreekt, stop er dan mee en maak er eerst een image van of geef het aan een lab.

Ook de moeite waard om te lezen: beste tips voor software voor gegevensherstel van harde schijven

Kort gezegd: schrijf er niets naar weg, repareer het nog niet, controleer of de bestanden op bestandssysteemniveau echt ontbreken en gebruik daarna indien nodig goede software voor gegevensherstel van harde schijven. En ja, als deze schijf eenmaal onbetrouwbaar is gaan doen, zou ik hem nooit meer vertrouwen voor iets belangrijks.

Een invalshoek die ik zou toevoegen en die @yozora, @viaggiatoresolare en @mikeappsreviewer alleen indirect aanraakten: controleer of de gegevens er nog zijn, maar de mappenstructuur losgeraakt is van de volumemetadata.

Open PowerShell en voer uit:

Get-ChildItem X:\ -Force -Recurse -ErrorAction SilentlyContinue | Measure-Object

Als dat een groot aantal bestanden retourneert, kan het zijn dat Windows de structuur niet goed weergeeft, niet dat de bestanden volledig weg zijn. Ik ben het er enigszins mee oneens om veel tijd te steken in Verkenner-tests als er iets onvervangbaars op de schijf staat. Verkenner liegt vaker dan mensen denken wanneer machtigingen, indexrecords of beschadigde mapvermeldingen vreemd doen.

Een andere nuttige controle is Eigenschappen > Extra > Foutcontrole, maar alleen om de status te bekijken, nog niet om te herstellen. Als Windows het bestandssysteem al als beschadigd markeert, zegt dat dat corruptie waarschijnlijk is. Ik zou Windows het nog steeds niet laten repareren vóór herstel.

Als je herstelt, sorteer dan eerst op bestandstype, niet op mapnaam. Bij beschadigde metadata is mapreconstructie wisselvallig, maar ruwe bestandsherstel kan nog steeds foto’s, documenten en video’s redden.

Disk Drill is hier een redelijke optie als de schijf online blijft.

Voordelen:

• eenvoudige voorbeeldweergave
  • kan zowel verloren structuur als ruwe bestanden vinden
  • ondersteuning voor images is nuttig

Nadelen:

• diepe scans kunnen eeuwig duren
  • bestandsnamen/mappen blijven niet altijd behouden
  • de gratis hersteliet op Windows is heel klein

Als de schijf fysiek gezond is, is het een goede eerste softwarematige poging. Als hij begint te ontkoppelen, stop dan en maak eerst een kloon of kies voor een labtraject.