Ik heb per ongeluk de geheugenkaart in mijn Nikon-camera geformatteerd voordat ik een back-up van mijn foto’s maakte, en nu zijn al mijn foto’s weg. Dit waren belangrijke afbeeldingen, en ik heb advies nodig over de beste manier om verwijderde foto’s van een Nikon-camera te herstellen na een per ongeluk uitgevoerde formattering zonder de situatie te verergeren.
Ik zou de kaart nog niet afschrijven. Ik heb Nikon-opnamen zien terugkomen na verwijderen, en ik heb ze ook zien terugkomen na een snelle formattering. Wat in mijn geval telde, was eenvoudiger dan mensen het doen klinken. Als er geen nieuwe data over de oude bestanden was geschreven, was er nog steeds een kans op herstel.
Stop als eerste nu met het gebruiken van de SD-kaart. Maak geen nieuwe foto’s. Neem geen video op. Formatteer hem niet opnieuw. Elk nieuw bestand gebruikt ruimte waarin je verwijderde NEF-, NRW- of JPEG-afbeeldingen mogelijk nog staan.
Snelle formattering is vaak herstelbaar. Volledige formattering is erger. Veilig wissen is nog erger. Als je per ongeluk alleen een snelle formattering hebt gedaan, zijn je kansen nog steeds redelijk.
Als er geen back-up is, zou ik direct herstelsoftware gebruiken. Ik heb goede resultaten gehad met Disk Drill. Ik heb het gebruikt voor Nikon RAW-bestanden, waaronder NEF en NRW, plus gewone JPEG’s. De installatie was eenvoudig, wat belangrijk was omdat ik een slechte situatie niet nog erger wilde maken.
Basisstappen die ik zou volgen:
- Haal de SD-kaart uit de camera.
- Verbind hem met je computer met een kaartlezer.
- Installeer Disk Drill op je computer, niet op de SD-kaart.
- Kies de SD-kaart in de app.
- Klik op Zoeken naar verloren gegevens.
- Voer Universal Scan uit. Daarmee zou ik beginnen voor verwijderde of geformatteerde kaarten.
- Laat de scan voltooien en bekijk daarna in de preview wat er is gevonden.
- Als de RAW-bestanden in de preview goed openen, zou ik dat als een goed teken zien.
- Herstel de bestanden naar je computer of een andere schijf. Sla ze niet terug op dezelfde SD-kaart op.
Als je ook video’s bent kwijtgeraakt, zou ik na de eerste scan ook Advanced Camera Recovery proberen. Ik heb gezien dat standaardscans cameravideobestanden missen, vooral wanneer ze gefragmenteerd waren. Die extra ronde haalde soms dingen binnen die de eerste oversloeg.
Eén ding dat mensen niet verwachten: herstelde RAW-bestanden komen vaak terug met lelijke algemene namen en zonder de oorspronkelijke mapstructuur. Ik heb meegemaakt dat mappen veranderden in een puinhoop van genummerde bestanden. Vervelend, ja. Ook normaal. Herstelhulpmiddelen bouwen bestanden vaak opnieuw op vanuit bestandssignaturen in plaats van het oude bestandssysteem exact te herstellen.
Raak ook niet in paniek als NEF-bestanden niet willen openen in de standaard Windows Photos-app. Dat heb ik een keer meegemaakt en ik dacht dat de bestanden kapot waren. Dat waren ze niet. Windows-ondersteuning voor Nikon RAW is wisselvallig. Open ze in software met goede NEF-ondersteuning voordat je ze als corrupt bestempelt.
Controleer vóór je gaat scannen ook je andere plekken. Ik heb dit eens gemist en een uur verspild. Kijk op:
- Je computer, als je de trip eerder hebt geïmporteerd.
- SnapBridge, als dat was ingesteld.
- Elke cloudsynchronisatie voor foto’s die je had ingeschakeld.
- Externe schijven, oude exportmappen of back-upsoftware.
Als de kaart helemaal niet wordt weergegeven, steeds de verbinding verbreekt of er fysiek beschadigd uitziet, zou ik daar stoppen. Hetzelfde geldt als de scan begint en de kaart offline gaat. Een falende kaart wordt snel erger. Op dat punt is een professionele herstelservice de veiligere keuze.
Dus ja, er is nog steeds een kans. Verwijderde foto’s, snel geformatteerde kaarten, verdwenen vakantiefoto’s, ik heb alle drie beter zien aflopen dan verwacht. Het belangrijkste is snelheid. Stop met schrijven naar de kaart, scan hem vanaf een computer en herstel alles wat je vindt naar een andere schijf.
Als de formattering op de camera is gebeurd, is je beste zet om de kaart als bewijsmateriaal te behandelen. Zet de schrijfbeveiligingsschakelaar op de SD-kaart aan, als die er is. Het stopt herstel niet, maar het helpt een domme fout te voorkomen terwijl je de kaart verplaatst.
Ik ben het met @mikeappsreviewer eens over één belangrijk punt: stop met het gebruiken van de kaart. Over één onderdeel ben ik het echter niet helemaal eens. Ik zou niet veel tijd besteden aan het eerst controleren van cloudsynchronisatie, tenzij je weet dat SnapBridge actief was. Als dit Nikon RAW-bestanden waren, hadden de meeste mensen toch geen cloudkopie, dus ik zou mijn eerste uur aan herstel besteden, niet aan een speurtocht.
Een paar Nikon-specifieke dingen zijn belangrijk:
- Nikon-camera’s voeren vaak een snelle formattering uit, geen volledige wisactie.
- NEF-bestanden zijn groot, dus gedeeltelijk overschrijven maakt ze snel onbruikbaar.
- XQD- of CFexpress-kaarten hebben vaak een betere kaartlezer nodig; goedkope kaartlezers falen vaker.
- Als je camera dubbele sleuven gebruikte, controleer dan de tweede kaart voordat je iets anders doet. Mensen missen dit voortdurend.
Mijn volgorde zou zijn:
- Verwijder de kaart.
- Gebruik een kwalitatieve kaartlezer.
- Maak eerst een byte-voor-byte-image van de kaart, als de kaart onbetrouwbaar lijkt.
- Scan de image, niet de originele kaart.
Hier is Disk Drill het bekijken waard. Ik geef de voorkeur aan eerst imaging doen, omdat je, als de kaart leesfouten begint te geven, nog steeds één stabiele bron hebt om mee te werken. Sommige mensen slaan deze stap over. Ik zou dat niet doen.
Verwacht ook gemengde resultaten. De herstelpercentages van JPEG zijn vaak beter dan die van RAW wanneer delen van de kaart zijn overschreven. Als de scan bestanden vindt met de juiste grootte, zoals een NEF van 25 MB in plaats van een vreemd stubbestand van 128 KB, nemen je kansen toe.
Als je Nikon foto’s en video op dezelfde kaart heeft opgeslagen, herstel dan eerst de foto’s. Videofragmenten kosten tijd en vervuilen de scanresultaten. Kleine tip, maar het helpt.
Voor een eenvoudige uitleg behandelt deze beste handleiding voor herstel van SD-kaartfoto’s voor verwijderde en geformatteerde bestanden het algemene proces in eenvoudig Engels.
Als de kaart klikt, de verbinding verbreekt of 0 bytes toont, sla software dan over en ga naar een herstelbedrijf. Zelf proberen maakt het op dat punt snel erger.
Eén ding dat ik zou toevoegen aan wat @mikeappsreviewer en @cacadordeestrelas zeiden: beoordeel herstel niet alleen op bestandsnamen. Bij formatteerklussen in Nikon-indeling wordt de mapstructuur vaak eerst gewist, dus een scan kan rommelig lijken, zelfs wanneer de daadwerkelijke afbeeldingsgegevens er nog zijn. Als je generieke bestandsnamen ziet maar de voorvertoningen openen, is dat nog steeds winst.
Ik ben het ook licht oneens met de groep die zegt altijd eerst een image maken. Een image maken is slim als de kaart instabiel is, maar als de kaart gezond is en je niet heel technisch bent, kan gehannes met extra tools je vertragen. Bij een normale onbedoelde cameraformattering is een directe alleen-lezen-scan meestal prima. Houd het proces gewoon simpel en maak het niet onnodig ingewikkeld.
Iets anders dat het controleren waard is op Nikon-kaarten, is of de camera was ingesteld om naast RAW ook kleinere JPEG-kopieën te maken. Mensen vergeten dit en zoeken alleen naar NEF-bestanden, waardoor ze perfect bruikbare JPEG-versies missen.
Als je een praktische softwareoptie wilt, is Disk Drill een van de betere keuzes voor fotoherstel van Nikon SD-kaarten, omdat het geformatteerde kaarten aankan en NEF/JPEG meestal behoorlijk goed herkent. Ik zou me richten op de kwaliteit van de voorvertoning en de bestandsgrootte, niet op mapnamen.
Als je tools vergelijkt, is deze thread over aanbevelingen voor de beste SD-kaart-herstelsoftware voor verwijderde of geformatteerde geheugenkaarten ook de moeite waard.
Nog één saai maar belangrijk punt: herstel naar je computer en open daarna een handvol bestanden in software die daadwerkelijk Nikon ondersteunt voordat je feestviert. Ik heb mensen zien denken dat het herstel was mislukt, terwijl hun standaardviewer zich gewoon verslikte in RAW-bestanden.
Nog een extra Nikon-invalshoek: controleer of de camera was ingesteld om naar beide sleuven te schrijven als back-up of als RAW/JPEG-splitsing. Ik heb mensen in paniek zien raken over een geformatteerde SD-kaart terwijl de tweede kaart nog steeds ofwel RAW’s of JPEG-metgezellen intact had. Dat is sneller dan welke herstelapp dan ook.
Ik zou ook een beetje ingaan tegen scan onmiddellijk als universele regel. Als de kaart zich ook maar een beetje vreemd gedraagt, trage aankoppelingen, leesstoringen, verdwijnen in Verkenner, dan wil je stabiliteit boven snelheid. Maak in dat geval eerst een image als dat kan. Als de kaart perfect gezond is, dan is een directe alleen-lezen-herstelactie prima.
Wat software betreft, is Disk Drill een redelijke keuze voor Nikon-kaarten.
Voordelen:
- Goede NEF/JPEG-detectie
- Eenvoudige voorbeeldweergavestroom
- Gaat redelijk goed om met geformatteerde kaarten
Nadelen:
- Herstelde namen/mappen kunnen een rommeltje zijn
- Succesvolle voorbeeldweergave betekent niet altijd een perfect bestand
- De betaalde hersteliet kan irritant zijn, afhankelijk van de versie
Test herstelde NEF’s ook niet alleen in Windows Foto’s. Gebruik Nikon Studio NX, Lightroom, Capture One of iets anders dat RAW ondersteunt voordat je beslist dat ze beschadigd zijn.
Het advies van @cacadordeestrelas, @boswandelaar en @mikeappsreviewer is grotendeels raak. Mijn toevoeging is alleen dit: controleer het gedrag van de dubbele kaartsleuf, controleer kleine JPEG-sidecars en beoordeel resultaten op daadwerkelijk te openen bestanden, niet op bestandsnamen of mapstructuur. Daar lezen mensen herstelresultaten voortdurend verkeerd.