Hoe kan ik gegevens herstellen van slechte sectoren op mijn 2TB externe HDD?

Mijn externe harde schijf van 2TB begon slechte sectoren te vertonen nadat deze werd losgekoppeld tijdens een bestandsoverdracht, en nu openen sommige mappen niet en zijn de kopieersnelheden extreem traag. Ik heb belangrijke foto’s, video’s en back-ups erop staan, en ik heb advies nodig over de veiligste manier om gegevens te herstellen van een defecte externe HDD zonder de slechte sectoren te verergeren.

Ik ben dit meer dan eens tegengekomen. CRC-fouten, mappen die Verkenner laten vastlopen, kopieertaken die op 99 procent blijven hangen. Het voelt al snel slecht. Het belangrijkste dat ik heb geleerd was eenvoudig. Stop met de schijf aan te raken.

Als het je systeemschijf is, zet de machine uit. Als het een externe schijf is, koppel die los. Ik deed ooit het tegenovergestelde, bleef het opnieuw proberen, liet Windows de slechte plekken blijven benaderen, en de schijf werd met het uur slechter. Een zwakke schijf houdt niet van extra leesacties.

Wat die slechte sectoren meestal betekenen

Er zijn grofweg twee gevallen.

Zachte slechte sectoren. De sectordata en de foutcontrole komen niet meer overeen. Ik heb dit gezien na een geforceerde uitschakeling tijdens het verplaatsen van een bestand. Soms zijn die sectoren later weer leesbaar, soms na imaging, soms na opnieuw schrijven.

Harde slechte sectoren. Fysieke schade, zwak oppervlak, defecte leeskop, verouderend medium. Software herstelt geen fysieke schade. In het beste geval markeert de schijf die gebieden als onbruikbaar en strompelt verder.

Begin niet met CHKDSK

Ik begrijp die neiging. Je wilt dat Windows het 'repareert'. Ik zou dat niet als eerste doen.

Herstelhulpmiddelen proberen het bestandssysteem weer consistent te maken. Je bestanden hebben niet hun prioriteit. Als metadata beschadigd is, kan het hulpmiddel kapotte vermeldingen weggooien zodat het volume netjes wordt aangekoppeld. Fijn voor het bestandssysteem, slecht voor je verdwenen foto's of projectmap.

Wat voor mij beter werkte

Eerst klonen. Daarna pas vragen stellen.

Je wilt één doorgang, sector voor sector, van de haperende schijf naar een gezond doelstation. Doe daarna het herstelwerk op de kopie, niet op het origineel. Als de bron halverwege stopt, heb je tenminste bewaard wat nog leesbaar was.

Ik gebruikte Disk Drill voor dit soort ellende. De meeste mensen hebben het over bestandsherstel, maar het deel dat mij interesseerde was Drive Backup. Dat was het onderdeel dat ik nodig had.

In nieuwere versies gaat het beter om met lelijke gebieden dan oudere tools die ik probeerde. Wanneer het een slecht blok tegenkomt, blijft het daar niet altijd eindeloos hangen en vastlopen. Het slaat ruwe plekken over, kopieert eerst de makkelijke gegevens en gaat daarna terug om strakkere leesacties te proberen op de beschadigde delen. Dat is belangrijk. Minder stress op de schijf, meer kans dat je er meer afhaalt voordat die ermee ophoudt. Zo gedroeg het zich in elk geval bij mij.

Doe-het-zelfroute, eenvoudige versie

1. Neem een andere gezonde schijf.
Die moet een gelijke of grotere capaciteit hebben dan de defecte schijf.

2. Maak een image of kloon.
Byte voor byte. Wacht rustig af. Defecte schijven zijn traag. Ik had er ooit een die bijna een hele dag duurde.

3. Koppel of voeg het imagebestand toe.
Als het hulpmiddel een .dmg of .img opslaat, scan dan het imagebestand, niet de oorspronkelijke hardware.

4. Herstel vanaf het image.
Sla herstelde bestanden ergens anders op. Niet terug naar de defecte schijf. Ook niet op dezelfde kloon als je dat kunt vermijden.

Wanneer ik zou stoppen en het opsturen

Als je klikgeluiden, schrapende geluiden, herhaalde opstartpogingen of kleine piepjes hoort, zou ik stoppen met het doe-het-zelfplan. Hetzelfde geldt als de schijf niet zichtbaar is in het BIOS of helemaal niet draait.

Op dat moment is software niet de oplossing. Een lab is de oplossing, als de gegevens belangrijk genoeg zijn. Bedrijven zoals Gillware of Techchef houden zich bezig met het vervangen van koppen, donoronderdelen en cleanroomwerk. Dat kost echt geld, vaak ergens tussen de $500 en $3.000, voor zover ik heb gezien. Toch is het voor bedrijfsbestanden, familiefoto's en juridische documenten beter dan de schade thuis erger te maken.

Nadat de bestanden veilig zijn

Pas nadat je hebt gecontroleerd dat je gegevens terug zijn, zou ik iets met de oude schijf doen.

Je kunt chkdsk /r uitvoeren in PowerShell of een volledige formattering doen in Windows. Geen snelle formattering. Een volledige formattering forceert een sectorcontrole en markeert beschadigde plekken zodat het bestandssysteem die vermijdt.

Ik zou de schijf nog steeds niet meer vertrouwen voor iets belangrijks. Zodra slechte sectoren beginnen op te duiken, gaat het vaak alleen maar bergafwaarts. Misschien eerst langzaam, en dan ineens allemaal tegelijk. Ik bewaar zulke schijven voor wegwerptests, als ik ze al bewaar.

Wat ik heb veranderd nadat ik me had gebrand

Ik stopte met doen alsof één kopie genoeg was. Gebruik de 3-2-1-opzet. Drie kopieën, twee opslagtypen, één kopie ergens anders. Extern plus cloud was later genoeg om me te redden. Ik wou dat ik het eerder had gedaan, eerlijk gezegd.

Sla reparatie eerst over. Ik ben het deels eens met @mikeappsreviewer dat je CHKDSK in het begin beter kunt vermijden, maar ik wil er nog één ding aan toevoegen. Controleer SMART voordat je iets zwaars doet. Gebruik CrystalDiskInfo of smartctl. Als je ziet dat geheralloceerde sectoren toenemen, er pending sectors zijn of het aantal leesfouten oploopt, behandel de schijf dan alsof die stervende is, niet alsof hij alleen in de war is.

Wat ik zou doen:

1. Sluit hem aan op een andere USB-poort, of beter nog, op een USB-dock met eigen voeding.
    Slechte kabels en zwakke USB-voeding veroorzaken vaker verbrekingen en nep-bestandscorruptie dan mensen denken.

2. Kopieer eerst de makkelijkste dingen.
    Sleep niet de hele schijf. Open mappen met je belangrijkste foto’s en video’s en kopieer kleine batches. Begin met de bestanden die je het belangrijkst vindt. Als één map blijft hangen, sla die dan over.

3. Gebruik een bestandskopieerder met retries die jij kunt beheren.
    TeraCopy of Roadkil’s Unstoppable Copier helpen meer dan Windows Verkenner. Stel het aantal retries laag in. Eindeloze retries laten de schijf oververhit raken.

4. Als normaal kopiëren mislukt, scan dan de schijfimage of de schijf met Disk Drill.
    Disk Drill is prima voor het terughalen van bestanden uit beschadigde sectoren op een externe HDD, vooral mediabestanden. Sla herstelde gegevens op een andere schijf op. Niet terug op dezelfde, uiteraard.

5. Test de schijf na herstel volledig en stel hem buiten gebruik.
    Een externe schijf van 2 TB met onleesbare sectoren en extreem trage leesacties is niet langer geschikt als back-upschijf.

Voor achtergrond over schade aan harde-schijfsectoren en onleesbare opslaggebieden legt dit het goed uit:
wat slechte sectoren en onleesbare schijfgebieden betekenen

Kleine kanttekening bij het advies om eerst te klonen. Klonen is ideaal, maar als de schijf tot kruipsnelheid vertraagt en je hoogste prioriteit familiefoto’s zijn, is gericht kopiëren van de belangrijkste mappen soms de betere zet. Ik heb op die manier meer gegevens gered dan door 18 uur te wachten tot een falende schijf zichzelf in een image probeert te zetten en halverwege uitvalt.

Ik zou dit opsplitsen in triage en herstel, omdat een schijf die van normaal naar “mappen willen niet openen + supertrage leesacties” gaat, vaak op hardwareniveau faalt, niet alleen op bestandssysteemniveau.

Ik ben het op één punt eens met @mikeappsreviewer: ga niet meteen direct naar CHKDSK. Maar ik ben het ook een beetje oneens met het kamp dat zegt “altijd eerst klonen, wat er ook gebeurt”, inclusief een deel van de visie van @cacadordeestrelas. Als de schijf nog steeds mount en je precies weet welke mappen het belangrijkst zijn, zou ik eerst een prioritaire reddingsactie doen:

• onvervangbare foto’s
  • homevideo’s
  • documenten
  • config/exportbestanden van apps
  • alles wat klein en cruciaal is

Reden: een image maken van een 2TB-schijf met zwakke sectoren kan eeuwig duren, en soms gaat de schijf tijdens dat proces verder achteruit. Soms is de slimste zet niet de meest “zuivere” herstelzet.

Een paar dingen die ik zou toevoegen en die niet echt aan bod kwamen:

1. Laat de schijf tussendoor afkoelen.
Geen onzin met de vriezer, gewoon niet 8 uur non-stop erop blijven rammen. Slechte schijven worden vaak erger als ze warm worden. Probeer herstelpogingen van 10 tot 20 minuten, en laat hem daarna rusten. Klinkt dom, maar ik heb dit zien helpen bij instabiele externe schijven.

2. Stop met Explorer gebruiken voor probleemmappen.
Explorer loopt graag vast op beschadigde mappen. Probeer kopieertools via de opdrachtregel met time-outs:

• robocopy
  • xcopy als fallback
  • Linux live-USB met rsync als Windows blijft haperen

robocopy kan bijvoorbeeld soms gedeeltelijk leesbare mappenstructuren ophalen zonder dat de hele GUI bevriest.

3. Let op rare USB-bridgeproblemen.
Dit is belangrijk bij externe HDD’s. Soms is de behuizing of de USB-SATA-bridge een deel van het probleem, niet alleen de schijf. Als het een standaard externe behuizing is en je het ziet zitten om die open te maken, kan het rechtstreeks aansluiten van de kale schijf via SATA of een betrouwbare dock de stabiliteit verbeteren. Niet altijd, maar vaak genoeg om het te noemen. Check natuurlijk wel eerst wat dit voor de garantie betekent.

4. Controleer de gezondheidsdata vóór grote herstelacties.
Een simpele schijfgezondheidscheck kan je vertellen of je te maken hebt met logische corruptie of met een schijf die actief aan het overlijden is. Dit is een sterke uitleg waarom SMART er “prima” uit kan zien terwijl je data al in de problemen zit:
waarom de SMART-status goed kan aangeven terwijl de gegevens op je harde schijf al aan het falen zijn

5. Als kopiëren van bestanden faalt, herstel dan op bestandssignatuur in plaats van op mapstructuur.
Dit is waar tools zoals Disk Drill kunnen helpen. Niet omdat het op magische wijze slechte sectoren repareert, maar omdat het beschadigde opslag kan scannen en bestanden kan herstellen op basis van bestandssysteemrecords of signaturen wanneer mappen kapot zijn. Vooral voor foto’s en video’s kan dat het verschil zijn tussen benoemde mappen terugkrijgen of op zijn minst de daadwerkelijke media.

Mijn volgorde zou zijn:

1. Andere kabel en andere stroombron
  2. Kopieer eerst de belangrijkste mappen in kleine stukken
  3. Als het vastlopen doorgaat, ga dan over op herstelsoftware zoals Disk Drill naar een andere doelschijf
  4. Als de schijf begint te klikken, verdwijnt, of minuten nodig heeft om piepkleine bestanden te lezen, stop dan met doe-het-zelf

En nog een harde waarheid: als deze externe HDD je “belangrijke foto’s, video’s en back-ups” allemaal op één plek bewaarde, dan was dat niet echt een back-upopstelling. Het was één enkel storingspunt in een back-upvermomming. Zodra je iets terug hebt, stuur die schijf met pensioen.

Eén ding dat ik zou toevoegen aan wat @cacadordeestrelas, @jeff en @mikeappsreviewer al hebben behandeld: controleer het bestandssysteemtype voordat je iets ingewikkelds doet.

Als het NTFS is, probeer het dan te lezen vanaf een Linux live-USB voordat je Windows-tools gebruikt. Ik heb gezien dat Windows vastloopt op beschadigde mappen terwijl Linux je nog steeds laat bladeren en genoeg laat kopiëren om de belangrijke dingen te redden. Als het exFAT is, ben ik iets minder optimistisch omdat corruptie daar snel lelijk kan worden.

Ook ben ik het niet volledig eens met het advies om de schijf tussen pogingen door te laten rusten in elk geval. Soms geeft het uit- en weer inschakelen van een zwakke schijf haar juist meer kansen om niet meer op te spinnen. Als hij überhaupt nog leest, geef ik meestal de voorkeur aan één gecontroleerde sessie met minimale retries boven veel stop-startpogingen.

Voor herstelsoftware is Disk Drill een redelijke optie nadat basis kopiëren faalt.

Voordelen

• goed in het vinden van foto’s/video’s op basis van signatuur
  • kan beschadigde externe schijven scannen zonder dat de mappenstructuur intact hoeft te zijn
  • de interface is eenvoudiger dan die van veel hersteltools
  • nuttig als je wilt herstellen naar een andere schijf zonder gedoe met commandoregelzaken

Nadelen

• geen magie tegen ernstige fysieke defecten
  • diepe scans kunnen veel tijd kosten op schijven van 2 TB
  • herstelde bestandsnamen/mappen kunnen rommelig zijn als metadata beschadigd is
  • betaalde functies kunnen nodig zijn, afhankelijk van wat je doet

Mijn volgorde zou zijn:

1. Nieuwe kabel, andere poort, directe verbinding indien mogelijk
  2. Probeer alleen-lezenachtige toegang via een Linux live-USB
  3. Kopieer alleen de mappen met de hoogste prioriteit in kleine batches
  4. Als dat mislukt, scan dan met Disk Drill en herstel naar een andere schijf
  5. Als de schijf begint te klikken of constant de verbinding verbreekt, stop dan

Als de gegevens echt onvervangbaar zijn, komt er een punt waarop doe-het-zelf gokken wordt.