Mina filer försvann plötsligt från min externa hårddisk, och jag har ingen säkerhetskopia. Disken upptäcks, men mapparna ser tomma ut, och jag är orolig att datan kan ha gått förlorad. Jag behöver hjälp att ta reda på vad som orsakat detta och det säkraste sättet att återställa de saknade filerna utan att förvärra situationen.
Jag gick igenom nästan exakt samma röra. Min externa disk dök fortfarande upp i Windows, såg normal ut vid första anblicken, men sedan var hela mappar borta. Jag trodde att jag hade utplånat flera års filer. Det jag senare upptäckte var filsystemskador, inte omedelbar radering, och det mesta av datan låg fortfarande kvar där.
Om din disk fortfarande monteras skulle jag se det som ett ganska bra tecken. Slappna dock inte av för mycket. De första stegen spelar stor roll, och dåliga råd under de första tio minuterna är hur folk förvandlar en återställningsbar disk till något värre.
Så först, sluta skriva något till den. Kopiera inte filer till den. Formatera den inte. Kör inte CHKDSK än. Klicka inte heller på slumpmässiga reparationsknappar i Windows. De åtgärderna skriver ändringar till filsystemet, och om dina saknade data fortfarande finns kvar vill du låta dem vara ifred tills vidare.
Några snabba kontroller är värda att göra innan du kör återställningsverktyg:
- I Utforskaren, aktivera Dolda objekt. Jag har sett filer se borta ut när de bara varit dolda.
- Titta på använt utrymme på disken. Om mapparna ser tomma ut men disken fortfarande visar att det mesta av kapaciteten används, skulle jag se det som ett gott tecken. Vanligtvis betyder det att filerna fortfarande finns där och att Windows har tappat bort dem.
- Byt USB-kabel och prova sedan en annan port. Det låter dumt, men jag har varit med om att opålitliga kablar fått en disk att bete sig som om den höll på att dö.
Om de kontrollerna inte löser det, och du inte har någon säkerhetskopia, skulle jag gå direkt till återställningsprogram innan jag försöker reparera något.
Jag skulle börja med Disk Drill. Jag använde det eftersom gränssnittet var tillräckligt lätt att förstå och det hanterade den sorts filsystemsproblem som jag hade att göra med. Den del jag gillade mest var alternativet för diskavbildning. Detta är viktigare än folk tror. En diskavbild är en fullständig kopia av disken, sektor för sektor, inklusive skadad metadata, raderade poster och vad som än fortfarande finns kvar på den. Om din externa disk fortsätter att koppla från, fryser under läsning eller känns instabil, är det säkrare att arbeta från en avbild än att belasta originaldisken om och om igen.
Det här är ordningen jag skulle följa:
- Installera Disk Drill på din interna disk, eller på en annan fungerande disk som du vet är bra. Installera det inte på den externa disken med de saknade filerna.
- Anslut den externa disken och öppna Disk Drill.
- Om disken är instabil, skapa först en diskavbild med det inbyggda avbildningsverktyget. Skanna sedan avbildsfilen, inte den fysiska disken.
- Om disken verkar stabil, markera den och klicka på Sök efter förlorad data.
- När den frågar efter skanningstyp skulle jag välja Universal Scan. Den kombinerar flera metoder i en körning, inklusive återställning av raderade filer, upptäckt av förlorade partitioner, kontroll av skadade filsystemsposter och signaturbaserad återställning. Det sparar dig från att gissa.
- Låt skanningen bli klar. På en stor disk kan detta dra ut på tiden ett tag. Jag vet att det är irriterande. Det är ändå värt att vänta, eftersom jag har sett fler återställningsbara filer dyka upp mot slutet.
- Gå igenom resultaten, använd filter vid behov, förhandsgranska de filer du bryr dig mest om och markera sedan det du vill få tillbaka.
- Klicka på Återställ och spara allt på en annan disk. Inte på samma externa disk. Aldrig på samma.
I Windows finns en liten fördel med gratisnivån. Disk Drill låter dig återställa upp till 100 MB gratis. Det räddar förstås inte ett enormt arkiv, men det räcker för att testa om dina viktiga filer är intakta innan du lägger ut pengar.
Jag skulle inte försöka reparera eller omformatera originaldisken förrän den viktiga datan har kopierats till en säker plats.
Det finns ett fall där jag skulle stanna upp och hoppa över programvara till att börja med. Om disken klickar, skrapar, tappar anslutningen varannan minut, läser extremt långsamt eller försvinner från Windows till och från, skulle jag anta att det är hårdvaruproblem. Vid den punkten är upprepade strömcykler och upprepade skanningar en dålig idé. Jag skulle koppla ur den och skicka den till ett återställningslabb i stället.
Efter återställningen skulle jag fundera noga på att pensionera disken. Filförlust händer vanligtvis inte utan anledning. Om detta kom från en enda dålig urkoppling kan en omformatering vara tillräcklig och disken kanske fortsätter fungera. Om den börjar försvinna från Windows, visar dåliga sektorer eller tappar data igen, skulle jag inte lita på den för något du bryr dig om. Diskar är billiga jämfört med familjefoton, arbetsfiler, skattedokument och allt det där jobbiga som du inte kan ersätta. Jag skulle flytta bort datan, byta ut disken om det finns minsta tvekan och ha en andra kopia någon annanstans nästa gång.
Om enheten dyker upp men mapparna ser tomma ut skulle jag kontrollera filsystemfel eller skadlig kod innan jag antar att allt har raderats helt. @mikeappsreviewer tog upp återställning först på ett bra sätt. Jag håller med om det mesta, men jag skulle lägga till två saker.
Öppna först Diskhantering och se om partitionsstorleken ser normal ut. Om din 2 TB-enhet plötsligt visas som RAW, oallokerad eller med en konstigt mindre storlek är problemet ofta partitionsskada. Om det använda utrymmet fortfarande ser fullt ut finns dina filer ofta fortfarande kvar.
Kör sedan en attributkontroll från Kommandotolken på den externa enheten:
attrib -h -r -s /s /d X:*.*
Ersätt X med din enhetsbokstav. Jag har sett USB-skadlig kod ändra mappar till dolda/system, vilket gör att allt ser borta ut. Det tar 10 sekunder att testa.
Jag skulle också kontrollera SMART-hälsan med CrystalDiskInfo innan en lång skanning. Om hälsan är dålig, eller om omallokerade/väntande sektorer ökar, sluta peta på den. En lång skanning på en felande enhet är så folk gör en dålig dag värre.
Om enhetens hälsa ser stabil ut är Disk Drill ett rimligt val för att skanna och förhandsgranska filer. Jag skulle använda det efter testet för dolda attribut och kontrollen av enhetens hälsa, inte före. Om du vill läsa mer är denna tråd om tips om bästa programvara för dataåterställning från Reddit-användare värd en titt.
Om detta dessutom hände efter att du flyttat enheten mellan Mac och Windows, leta efter problem med filsystemsomatchning. exFAT-korruption är irriterande vanligt efter osäkra utmatningar.
Om enheten fortfarande upptäcks och utrymmet på den fortfarande till största delen används, skulle jag faktiskt inte dra slutsatsen att filer är borta. Det brukar tyda på skador i katalog/index, inte en omedelbar radering. @mikeappsreviewer och @yozora har redan tagit upp de uppenbara första hjälpen-sakerna, så jag skulle titta på en extra vinkel: testa om Windows misslyckas med att korrekt läsa in mapparna.
Försök att öppna enheten i Kommandotolken och lista den manuellt:
dir X:\ /a
Prova sedan en djupare listning:
dir X:\ /a /s > C:\drive-list.txt
Om kommandoraden ser filer som Utforskaren inte gör, säger det att problemet handlar mer om hur filsystemet presenteras än om total förlust. Märkligt, men det händer.
Kontrollera också Loggboken under Windows-loggar > System efter disk-, ntfs- eller volmgr-fel runt den tid då mapparna försvann. Om du ser I/O-fel, fördröjda skrivfel eller meddelanden om återställning till enhet, tyder det mer på hårdvaruproblem än enkel korruption. Folk hoppar över det här steget alldeles för ofta.
En liten invändning mot de vanliga råden: jag skulle inte lägga för mycket tid på kanske är det bara dolda filer-experiment om datan är väldigt viktig. Några snabba kontroller, visst. Men därefter, gå snabbt vidare till en återställningsstrategi.
Om enheten är tillräckligt stabil för att kunna läsas, är Disk Drill fortfarande ett rimligt alternativ eftersom det kan söka efter förlorad mappstruktur och återställa filer till en annan disk. Om den börjar hänga sig, bli extremt långsam eller koppla från, sluta hålla på med den och skapa först en avbildning eller lämna in den till ett labb.
Också värt att läsa: bästa tipsen om programvara för återställning av hårddiskdata
Kort version: skriv inte till den, reparera den inte ännu, verifiera om filerna verkligen saknas på filsystemnivå och använd sedan riktig programvara för återställning av hårddiskdata om det behövs. Och ja, om den här enheten har börjat bete sig opålitligt en gång, skulle jag inte lita på den igen för något viktigt.
En vinkel jag skulle lägga till som @yozora, @viaggiatoresolare och @mikeappsreviewer bara berörde indirekt: kontrollera om datan finns där men att mappträdet har kopplats loss från volymmetadata.
Öppna PowerShell och kör:
Get-ChildItem X:\ -Force -Recurse -ErrorAction SilentlyContinue | Measure-Object
Om det returnerar ett stort antal filer kan det vara så att Windows inte visar strukturen korrekt, inte att filerna är helt borta. Jag håller inte riktigt med om att lägga mycket tid på tester i Utforskaren om enheten innehåller något oersättligt. Utforskaren ljuger oftare än folk tror när behörigheter, indexposter eller felaktiga katalogposter börjar bete sig konstigt.
En annan användbar kontroll är Egenskaper > Verktyg > Felkontroll, men bara för att visa status, inte för att reparera ännu. Om Windows redan flaggar filsystemet som smutsigt tyder det på att korruption är sannolik. Jag skulle fortfarande inte låta Windows fixa det innan återställning.
Om du återställer, sortera efter filtyp först, inte mappnamn. Med skadade metadata är mapprekonstruktion osäker, men rå filåterställning kan fortfarande rädda foton, dokument och videor.
Disk Drill är rimligt här om enheten förblir online.
Fördelar:
- enkel förhandsvisning
- kan hitta både förlorad struktur och råa filer
- stöd för avbildning är användbart
Nackdelar:
- djupa skanningar kan ta evigheter
- filnamn/mappar bevaras inte alltid
- gränsen för gratis återställning i Windows är minimal
Om enheten är fysiskt frisk är det en bra första mjukvarugenomgång. Om den börjar koppla från, stoppa och klona först eller gå labbvägen.