Finns det ett gratis sätt att återställa filer från CF-kort?

Jag råkade förlora foton och videofiler från mitt CompactFlash-kort efter ett kamerafel, och jag försöker hitta ett gratis sätt att återställa dem innan jag formaterar det. Kortet innehåller viktiga bilder som jag behöver, så jag letar efter säkra råd om dataåterställning för CF-kort eller gratis återställningsprogram som faktiskt fungerar.

Det här hände mig efter ett långt eventjobb: jag kom hem, satte CF-kortet i läsaren, och datorn betedde sig som om kortet hade drabbats av minnesförlust. Saknade filer, oläslig volym, den vanliga dåliga överraskningen. Om ditt CompactFlash-kort ger fel, gör inget för snabbt. För det mesta ligger bilderna fortfarande kvar på kortet. Det som brukar gå sönder först är filtabellen, inte bilddatan.

Om kortet inte var fysiskt förstört är dina chanser ganska goda. Jag har fått ut filer från kort som jag trodde var helt körda, inklusive RAW-uppsättningar och videoklipp.

Vad du ska göra först

Gör detta i den här ordningen.

1. Sluta använda kortet. Ta ut det ur kameran. Ta inga fler bilder. Kopiera inte testfiler till det.
  2. Formatera det inte. Om Windows eller macOS säger att kortet måste formateras, ignorera det. En formatering skriver om filsystemdata och återställningen blir rörigare efter det.
  3. Använd en riktig CF-kortläsare. Anslut inte kameran via USB och hoppas på det bästa. Direkta läsare ger bättre åtkomst på låg nivå. Kamerans anslutningslägen ställer ofta till det.

Kontrollera om datorn ser kortet

I Windows öppnar du Diskhantering. På Mac öppnar du Skivverktyg. Du letar efter en enkel sak. Visas CF-kortet där med den förväntade storleken?

Om ja har du fortfarande en bra chans att klara detta själv.

Om nej, och det inte visas alls, eller om kortet har böjda stift, sprickor, vattenskador eller andra fysiska skador, kommer programvara inte att hjälpa särskilt mycket. Då är nästa steg ett labb, till exempel CleverFiles dataåterställningscenter.

Om återställningsprogramvara

När kortet väl dyker upp i systemet är återställningsprogramvara oftast vägen jag tar. Jag har testat både gratisgrejerna och betalgrejerna. Mina egna resultat var bättre med Disk Drill, mest för att det hanterade kamerans RAW-format utan att förvandla processen till ett helgprojekt. CR2, NEF, ARW, större videofiler, där fungerade det bättre för mig.

PhotoRec fungerar, typ. Jag har använt det. Det känns som att använda en gammal underhållspanel i en källare. Det tenderar också att dumpa återställda filer i en röra med generiska namn, vilket snabbt blir tröttsamt om du sorterar hundratals eller tusentals bilder. Recuva är enklare, men jag har sett det missa RAW-filer eller returnera delvis skräp på proffskamerakort.

Det jag gillade med Disk Drill var enkelt. Förhandsgranska före återställning. Om miniatyrbilden öppnas och klippet spelas upp vet jag att jag inte slösar tid på att återställa skräp.

Återställningsstegen jag skulle följa

1. Installera programvaran på datorns enhet. Installera den inte på CF-kortet.
  2. Gör först en fullständig byte-för-byte-säkerhetskopia. Om kortet verkar opålitligt, klona det till en avbildsfil och skanna avbilden, inte kortet. Mindre slitage på kortet, mindre risk att det kopplas bort mitt i skanningen.
  3. Skanna kortet eller avbilden. Låt det slutföras. Avbryt inte tidigt bara för att de första resultaten ser konstiga ut.
  4. Förhandsgranska filer innan du återställer. Öppna bilder, testa några videor, stickprovskontrollera olika mappar och format.
  5. Återställ filer till en annan enhet. Spara till din interna enhet eller en extern SSD. Skriv aldrig tillbaka de återställda filerna till samma CF-kort.

Om video kommer tillbaka skadad

Få inte panik om vissa klipp kommer tillbaka men vägrar spelas upp. Jag har sett detta många gånger med större HD- och 4K-filer. Video fragmenteras lättare än bilder.

Två saker som är värda att prova:

• I VLC Media Player aktiverar du inställningen att alltid reparera skadade AVI-filer eller liknande trasiga filer vid öppning.
  • I Windows kan du prova Untrunc. Det har hjälpt mig att bygga om trasiga headers när klippdatan till största delen fanns där men filen inte ville starta.

När filerna är säkra

När dina bilder och videor har kopierats till en säker plats och du har kontrollerat dem, kan du ta itu med själva kortet.

I Windows kan du köra CHKDSK. På Mac använder du Första hjälpen i Skivverktyg. Om kortet börjar fungera igen skulle jag ändå formatera om det i kameran innan du använder det på nästa jobb. Om kortet har havererat mer än en gång slutar jag lita på det. Minneskort är billigare än att behöva fotografera om ett jobb. Den lärdomen fick jag på det irriterande sättet.

Ta det lugnt, undvik att skriva till kortet och återställ till en annan enhet. Det brukar ge dig bäst chans.

Ja. Det finns gratis sätt.

Det bästa kostnadsfria alternativet först är PhotoRec. Det ignorerar det trasiga filsystemet och återställer filer utifrån signatur. Det är viktigt på CF-kort efter kamerafel. Jag gillar det inte för organisering, och @mikeappsreviewer har rätt om de röriga filnamnen, men det får ofta ut mer data från skadade medier än mer användarvänliga appar.

Min syn:

1. Skapa först en avbild av CF-kortet, om kortet går att läsa alls.
  2. Kör PhotoRec på avbilden, inte på kortet.
  3. Återställ till din dator eller en extern enhet.
  4. Sortera resultaten efter filtyp och datum.

Varför PhotoRec först:

• Gratis, öppen källkod.
  • Bra för JPG, TIFF, många RAW-typer, MOV, AVI, MP4.
  • Fungerar även när kortet visar RAW eller oallokerat utrymme.

Om du vill ha enklare förhandsvisning och mindre manuell sortering är Disk Drill det smidigare alternativet. Gratisnivån är användbar för att kontrollera vad som fortfarande finns kvar innan du lägger tid på en fullständig återställningskörning. För många sparar det timmar.

En liten punkt där jag skiljer mig från @mikeappsreviewer. CHKDSK är inte mitt första steg på ett kort med saknade foton. Det kan reparera filsystemet, men det ändrar också saker. Jag använder reparationsverktyg först efter att jag har kopierat ut allt jag behöver.

Om kortet monteras men ger läsfel, prova också en annan kortläsare. CF-kortläsare går sönder oftare än folk tror. Jag hade en dålig läsare som fick ett friskt kort att se dött ut. slösade en hel natt på det.

Den här korta videon går igenom steg för filåterställning från CF-kort på ett tydligt sätt:
Guide för filåterställning från CF-kort för raderade foton och videor

Om kortet inte upptäcks någonstans, eller visar 0 byte, kommer gratis programvara inte att hjälpa mycket. Då handlar det sannolikt om hårdvarufel.

Gratis? Ja, men jag skulle lägga till en sak som varken @mikeappsreviewer eller @shizuka verkligen betonade tillräckligt: kontrollera om kortets filer bara är dolda eller om DCIM-mappen har blivit rörig innan du går in i fullt återställningsläge.

I Windows, aktivera visa dolda filer och se om CF-kortet fortfarande har mappar/filer med konstiga attribut. Ibland efter ett kamerafel finns bilderna där, de visas bara inte normalt. Försök också att läsa kortet på ett annat operativsystem om du kan. Jag har haft ett CF-kort som såg dött ut i Windows men öppnades fint på en Mac. Väldigt irriterande, men det händer.

Jag håller också lite inte med om att hoppa direkt till reparationsverktyg senare. Om ett kort redan har gett ett kamerafel pensionerar jag det efter återställningen. Inte värt att lita på igen, punkt slut.

För att faktiskt få tillbaka filer:

• PhotoRec = bästa helt gratis alternativet
  • Windows File Recovery = gratis, men ganska begränsat för kamerakortfall
  • Disk Drill = inte helt gratis för stora återställningar, men väldigt bra för att förhandsgranska vad som går att återställa och för att hantera foto-/videoformat på ett rent sätt

Ett trick till: om din kamera sparade små JPEG-förhandsvisningar inuti RAW-filer, kan vissa återställningsverktyg fortfarande dra ut dem även när hela filen är trasig. Bättre än att förlora allt.

Om du dessutom vill ha fler rekommendationer på programvara för dataåterställning från CF-kort är den här tråden användbar:
bästa rekommendationer på programvara för återställning av CF-kort för förlorade foton

Det viktigaste är att inte formatera, inte ta nya bilder och inte fortsätta att koppla in/ur kortet femtio gånger som jag gjorde en gång. Det var… inte min smartaste idé haha.