Finnes det et gratis diskreparasjonsverktøy som faktisk er noe bra?

Min Windows-PC begynte å vise diskfeil og sporadiske frysing, og jeg er bekymret for at disken kan være i ferd med å svikte. Jeg ser etter et trygt gratis diskreparasjonsverktøy som kan kontrollere og fikse problemer med harddisk eller SSD uten å sette dataene mine i fare. Har noen brukt et som faktisk fungerer?

Hvis du bare vil prøve ett verktøy først, ville jeg gått for Disk Drill. Hovedgrunnen er enkel: når en disk begynner å oppføre seg merkelig, bør førsteprioriteten være å få filene dine av den, ikke å fikse den med en gang. Noen reparasjonsforsøk kan gjøre gjenoppretting vanskeligere, spesielt hvis disken allerede er ustabil.

Disk Drill er også en ganske enkel anbefaling for nybegynnere fordi det fungerer med de vanlige tingene: eksterne harddisker, USB-minnepinner, SD-kort, interne disker og så videre. Du trenger ikke å bruke et forskjellig program for hver enhet.

Disk Drill er den jeg ville startet med for gjenoppretting. Hvis Windows ber deg formatere disken, filsystemet vises som RAW, filer har forsvunnet, eller du slettet noe ved et uhell, er dette vanligvis det tryggere første steget. Det kan kjøre Quick og Deep Scan, lar deg forhåndsvise det det finner, og det har et diskavbildningsalternativ, som er nyttig hvis disken virker ustabil. Det viser også S.M.A.R.T.-informasjon, så du kan få en pekepinn på om du har med filsystemskade eller et faktisk maskinvareproblem å gjøre.

Fordeler

1. Enkelt å bruke hvis du ikke har gjort dette før.
  2. Bra for slettede filer, formaterte disker, RAW-disker og korrupte volumer.
  3. Kan lage et diskbilde før du starter gjenopprettingen.
  4. Inkluderer S.M.A.R.T.-overvåking av diskhelse.
  5. Gratisversjonen for Windows kan gjenopprette opptil 100 MB.

Ulemper

1. Det er ikke ment for å reparere partisjonstabeller eller oppstartssektorer.
  2. Du trenger betalingsversjonen for mer seriøst gjenopprettingsarbeid.

DiskGenius er bedre hvis du trenger et bredere diskverktøy. Det gjør mer enn filgjenoppretting. Du kan bruke det til partisjonshåndtering, gjenoppretting av tapte partisjoner, kloning, sikkerhetskopier, grunnleggende reparasjoner og kontroll av diskhelse. Det passer godt når en partisjon har forsvunnet, filsystemet er skadet, eller du vil klone disken før du gjør noe som helst.

Det er likevel ikke like enkelt som Disk Drill. Grensesnittet har mye som skjer, men det er fortsatt mye enklere enn å prøve å gjøre samme type arbeid fra kommandolinjen.

Fordeler

1. Håndterer gjenoppretting, partisjonsarbeid, kloning og sikkerhetskopiering på ett sted.
  2. Kan gjenoppbygge tapte partisjoner.
  3. Støtter RAID-oppsett og virtuelle disker.
  4. Inkluderer kontroll av dårlige sektorer og verktøy for diskhelse.

Ulemper

1. Noen av de bedre funksjonene er betalte.
  2. Nye brukere kan synes grensesnittet er litt overveldende i starten.

SeaTools brukes hovedsakelig for å finne ut om disken er i ferd med å dø. Det er et gratis diagnoseverktøy, og det er nyttig når du ikke er sikker på om problemet er Windows, filsystemet eller selve disken. Det kan kjøre korte og lange tester, sjekke S.M.A.R.T.-status og gi deg en bedre idé om hvorvidt det i det hele tatt er verdt å prøve reparasjoner.

Fordeler

1. Gratis.
  2. Enkelt nok for grunnleggende og utvidet diagnostikk.
  3. Fungerer med mange disker, ikke bare Seagate-modeller.
  4. En god første sjekk før du prøver reparasjonsverktøy.

Ulemper

1. Det vil ikke gjenopprette filene dine.
  2. Det vil ikke reparere partisjoner eller bringe tilbake tapte data.

Det viktigste jeg ville unngått, er å kaste en haug med reparasjonsverktøy på disken ett etter ett. Hvis det er noe viktig på den, gjenopprett eller kopier dataene først. Når filene er trygge, gir det mening å prøve å fikse logiske problemer, forutsatt at disken ser frisk ut.

Hvis disken er i fysisk ferd med å svikte, må du behandle den annerledes. Klikking eller slipelyder, smertefullt trege lesinger, at Windows fryser når du åpner disken, I/O-feil, tilfeldige frakoblinger eller S.M.A.R.T.-advarsler om omfordelte eller ventende sektorer er alle dårlige tegn. I den situasjonen kan gjentatte skanninger og reparasjoner gjøre ting verre fordi de fortsetter å belaste maskinvaren.

1. Kopier eller gjenopprett de viktige filene så snart som mulig.
  2. Hvis disken er ustabil, lag et fullstendig diskbilde før du prøver reparasjoner.
  3. Bytt ut disken etter at dataene dine er trygge. Fysisk skade reparerer ikke seg selv.
  4. Hvis disken ikke oppdages i det hele tatt, eller den lager merkelige mekaniske lyder, hopp over gjør-det-selv-verktøy og snakk med en profesjonell gjenopprettingstjeneste. Programvare kan ikke reparere skadede lesehoder, motorer eller kontrollerkort, men et laboratorium kan fortsatt være i stand til å gjenopprette dataene.

Sjekk diskens SMART-status før du kjører CHKDSK eller en hvilken som helst reparasjonsknapp. Det er den billige virkelighetssjekken folk hopper over. Hvis CrystalDiskInfo, SeaTools eller verktøyet fra diskprodusenten viser advarsel/dårlig, ikke prøv å reparere filsystemet ennå. Kopier det viktige eller lag et diskbilde av disken først, slik @mikeappsreviewer sa. Disk Drill gir mening hvis filer betyr noe og disken fortsatt er lesbar, men jeg ville ikke behandlet det som et diskreparasjonsverktøy. For en faktisk frisk disk med Windows-feil er chkdsk /scan greit som en første ikke-destruktiv sjekk. Jeg ville unngått chkdsk /f eller /r til etter sikkerhetskopiering, fordi på en sviktende disk kan det gjøre for det meste lesbar om til hvorfor tar dette 19 timer og fryser.

Gratis reparasjon er for det meste diagnose, ikke reparasjon.

Det manglende skillet er at et verktøy kan fikse Windows sitt filsystem-bokholderi, men det kan ikke gjøre en utslitt disk pålitelig igjen. Hvis maskinen fryser når disken brukes, behandle det først som et varselsignal, ikke som en vanlig situasjon der man skal kjøre en ryddeapp.

For en kostnadsfri løsning ville jeg gått i denne rekkefølgen:

1. Hvis det er en ekstern disk, prøv en annen USB-kabel, port og ingen hub. Dårlige kabler og svak USB-strøm kan etterligne diskfeil ganske godt.

2. Kopier det viktige før du tester hardt. Ikke etter at jeg har reparert den. Før. Hvis disken er treg eller stadig kobler fra, kopier de viktigste mappene først i stedet for å prøve å ta alt på én gang.

3. Sjekk SMART med CrystalDiskInfo, SeaTools, WD Dashboard, Samsung Magician, Crucial Storage Executive eller det som passer til disken. Du ser etter tydelige advarsler som omallokerte sektorer, ventende sektorer, ukorrigerbare feil eller en helseadvarsel.

4. Hvis SMART ser ren ut og disken oppfører seg normalt, bruk deretter Windows sine innebygde verktøy. Det gratisverktøyet som faktisk gir mening er fortsatt CHKDSK, men bruk det forsiktig. Start med en skanning, ikke det mest aggressive reparasjonsalternativet.

5. Hvis SMART ser dårlig ut, slutt å tenke i baner av reparasjon. Bytt ut disken. Hvis filene betyr noe, lag et image eller gjenopprett først.

Jeg er enig med @shizuka i å ikke hoppe rett til chkdsk /f eller /r. Folk behandler CHKDSK som en magisk fiks-knapp, men på en sviktende disk kan det bruke timer på å hamre løs på svake sektorer og gjøre situasjonen verre. Det er nyttig når disken er frisk og filsystemet er rotete. Det er ikke en helsedrikk.

Disk Drill har sin plass, men jeg ville satt det i kategorien få tilbake filene mine, ikke reparer disken min. Hvis filer har forsvunnet, en partisjon har blitt RAW, eller Windows vil formatere disken, er gjenopprettingsprogramvare et bedre første trekk enn å prøve å tvinge fram reparasjoner. Bare ikke installer det på problemdisken eller gjenopprett filer tilbake til den samme disken.

For SSD-er bør du være ekstra skeptisk til alt som hevder å reparere dårlige sektorer. SSD-er håndterer dårlige blokker internt. Hvis SSD-en viser mediefeil, sviktende SMART eller fryser systemet, kommer ikke programvare til å bygge opp utslitte flash-celler igjen. Den praktiske reparasjonen er sikkerhetskopi, fastvaresjekk hvis leverandørverktøyet anbefaler det, deretter utskifting.

Så ja, det finnes gode gratisverktøy, men de er kjedelige: SMART-sjekkere, produsentdiagnostikk, Windows CHKDSK og klonings-/imageverktøy. Det tryggeste reparasjonsverktøyet er som regel det du kjører etter at dataene dine allerede er et annet sted.

Nei, «gratis» er ikke den avgjørende grensen her. Den farlige grensen går mellom skrivebeskyttet diagnostikk og alt som skriver endringer til disken.

Et greit gratisverktøy er fint hvis det bare sjekker disken, leser SMART eller skanner filsystemet. CrystalDiskInfo, diskprodusentens diagnoseapp og Windows sin egen feilsjekk er alle fornuftige valg. Men i det øyeblikket et verktøy sier at det skal reparere sektorer, gjenoppbygge strukturer, fikse partisjoner eller kjøre en lang overflatereparasjon, bør du anta at det kan gjøre endringer eller legge tung belastning på en disk som allerede sliter. Det er ikke automatisk dårlig, men det bør ikke skje før filene er trygge.

Det jeg tror ofte blir oversett i slike tråder, er å sjekke Windows-loggene. Hvis PC-en fryser, åpne Hendelsesliste og se under Windows-logger > System etter Disk-, Ntfs-, storahci-, iaStor- eller kontroller-tilbakestillingsfeil rundt tidspunktet da frysingene skjer. En SMART-skjerm som sier «god» er nyttig, men den fanger ikke alltid opp kabelproblemer, tidsavbrudd i kontrolleren, ustabile USB-kabinetter eller en disk som bare oppfører seg dårlig under belastning. Hvis du ser gjentatte disktilbakestillinger eller meldinger om dårlige blokker, slutt å behandle det som en vanlig reparasjonsjobb.

For en praktisk gratis fremgangsmåte ville jeg gjort dette: kopier de viktigste filene først, sjekk deretter SMART, så Hendelsesliste, og kjør deretter produsentens korte test. Hvis disse er rene, er chkdsk /scan et fornuftig neste steg. Hvis det rapporterer filsystemfeil, ta sikkerhetskopi igjen før du bruker /f. Jeg ville ikke kjørt /r tilfeldig på en mistenkelig disk. Det kan ta evigheter, og på en sviktende HDD bruker det mye tid på å tvinge fram lesinger fra svake områder.

Disk Drill er nyttig hvis problemet allerede har blitt til manglende filer, en RAW-partisjon, slettede data eller at Windows ber om å formatere disken. Jeg ville likevel ikke lagt det i samme kategori som CHKDSK. Det er mer et gjenoppretting-først-verktøy. Hvis du bruker det, installer det et annet sted enn på den dårlige disken, og gjenopprett til en annen disk. Å gjenopprette tilbake til samme skadede volum er en av de feilene som høres harmløse ut helt til det overskriver det du prøvde å redde.

Så ja, det finnes gode gratisverktøy, men de gode er stort sett kjedelige og forsiktige. De forteller deg hva som er galt, de hjelper deg å kopiere data, eller de fikser mindre filsystemskader etter sikkerhetskopiering. Hvis disken får hele PC-en til å fryse, kan «reparasjonen» være en ny disk, ikke en bedre app.