Jeg kom ved et uheld til at slette vigtige filer på min Windows 11-pc og havde allerede tømt Papirkurven, før jeg indså, at jeg stadig havde brug for dem. Jeg prøver at finde den bedste måde at gendanne slettede filer i Windows 11 på uden at gøre tingene værre, og jeg har virkelig brug for hjælp til at finde ud af, hvad jeg skal gøre nu.
At miste den forkerte fil føles hurtigt rigtig dårligt. Jeg gjorde det engang med en projektmappe, og det værste træk var at gå i panik og holde pc’en travlt beskæftiget. Hvis det skete for dig, så stop med at bruge drevet så meget, som du kan. Ingen installationer. Ingen downloads. Ingen kopiering af filer rundt. Selv normal brug tilføjer skrivninger, og de skrivninger mindsker chancerne for gendannelse. På SSD’er gør TRIM dette endnu mindre tilgivende, så tiden betyder noget.
Det, jeg ville tjekke, før jeg rørte ved gendannelsesværktøjer:
- Papirkurven. Jeg har set filer ligge der, mens jeg var sikker på, at de var væk.
- OneDrive-papirkurven, hvis dit skrivebord eller dine dokumenter synkroniseres dertil.
- Filhistorik, Tidligere versioner eller enhver backup, du slog til for måneder siden og glemte alt om.
- Andre lagringssteder, gamle USB-drev, eksterne diske, mailvedhæftninger, cloudmapper.
- Windows-søgning. Nogle gange blev filen omdøbt eller trukket ind i en tilfældig mappe.
Hvis ingen af dem fører til noget, ville jeg gå direkte videre til gendannelsessoftware.
Jeg ville starte med Disk Drill. Jeg har brugt det til slettede filer og til beskadigede partitioner, og det var et af de få værktøjer, hvor jeg ikke følte, at jeg kæmpede mod brugerfladen hele tiden. Det scanner efter slettede data, virker også på formaterede eller korrupte diskenheder, og når filsystemoplysningerne stadig er der, bevarer det ofte de oprindelige navne og mapper. Den del sparer en masse oprydning senere.
Det sædvanlige forløb er enkelt nok:
- Installer Disk Drill, men læg det på et andet drev, hvis du har et.
- Vælg det drev, hvor den manglende fil plejede at ligge.
- Kør scanningen, og lad den blive færdig. Stop ikke tidligt, medmindre du har en god grund.
- Brug søgning og filtre til at indsnævre rodet.
- Forhåndsvis først filen, så du ved, at det er den rigtige og ikke en ødelagt kopi.
- Gendan den til et andet drev. Gendan den ikke til det samme drev, du scanner.
Forhåndsvisningsværktøjet er den del, jeg bedst kunne lide. Jeg kunne tjekke, om et foto kunne åbnes, om et dokument så intakt ud og den slags, før jeg spildte tid på at gendanne skrammel. Resultatlisten er også renere end det, jeg fik fra mange gratisværktøjer. På Windows giver gratisversionen ubegrænset scanning og forhåndsvisning samt op til 100 MB gendannelse gratis.
Hvis du vil have en løsning uden omkostninger fra starten, er PhotoRec den, folk nævner af en grund. Den virker. Jeg har også brugt den. Men den er mere rå. Den læner sig tungt op ad filsignaturer, så dine gendannede ting ofte kommer tilbage uden oprindelige filnavne og mappestier. Efter en stor scanning kan du sidde og stirre på bunker af filer med navne som f123456.jpg inde i recup_dir-mapper. Hvis din slettede fil var ét foto, fint nok. Hvis det var en blandet bunke af dokumenter, videoer og billeder, bliver sorteringen virkelig hurtigt trættende.
Så sådan ser jeg på det. Start med Disk Drill, hvis du vil have en mere glat proces og bedre organisering. Brug PhotoRec, hvis du har brug for en helt gratis løsning, og du ikke har noget imod at lave mere oprydning manuelt efter scanningen.
Stop først med at skrive til drevet. Hvis de slettede filer lå på dit C:-drev, sænker hver installation og opdatering chancerne for gendannelse, især på SSD’er.
Jeg er for det meste enig med @mikeappsreviewer, men jeg vil tilføje én ting før tredjepartsscanninger. Prøv Microsofts egen Windows File Recovery. Det er gratis, kommandolinjebaseret og virker bedst, når du kender filtypen eller den gamle mappe. Det er grimt, men nogle gange henter det dokumenter og billeder tilbage uden problemer. Søg efter Windows File Recovery i Microsoft Store, installer det på et andet drev, hvis du har et, og gendan derefter til et eksternt drev eller USB.
Hvis du vil have den nemmere løsning, er Disk Drill stadig det bedre valg for de fleste. Bedre layout, forhåndsvisninger, hurtigere triage. Hvis du vil have en enkel oversigt, er dette et godt sted at starte for den bedste datagendannelsessoftware til Windows-pc’er, se, hvordan værktøjer til gendannelse af Windows-filer fungerer.
En ting mere, som folk springer over. Tjek din browsers downloadhistorik og lister over nylige apps. Jeg fandt engang en “slettet” PDF, fordi Acrobats seneste filer stadig pegede på en kopi i Temp. Mærkeligt, men det sker.
Hvis filerne betyder meget, så sluk pc’en og brug en anden maskine til at forberede gendannelsesværktøjer. Det giver dig den bedste chance.
Hvis filerne blev slettet fra en SSD, er jeg mildt sagt ikke helt enig i tilgangen “bare prøv alt” fra @mikeappsreviewer og @stellacadente. På moderne Windows 11-systemer kan for meget roden rundt hurtigt gøre tingene værre, især hvis TRIM allerede er trådt i kraft. Nogle gange er det smarteste at stoppe op, tjekke om drevet er en SSD eller HDD og beslutte ud fra det.
Et par ting, der ikke er nævnt endnu:
- Tjek, om de manglende filer lå i en brugerprofil, der blev nulstillet eller skiftet. Nogle gange ligger filerne stadig under
C:\Users\OldName\eller en midlertidig profil. - Kig i skjulte placeringer som
C:\$Recycle.Bin\ogAppData, hvis du kender filnavnet. - Hvis det var en appspecifik fil, så åbn den app og tjek AutoRecover, midlertidige gemninger, cachemapper eller “Seneste”. Office-apps er kendt for at efterlade filer, der kan gendannes.
- Hvis du har Systemgendannelse aktiveret, gendanner den normalt ikke personlige filer direkte, men den kan nogle gange hjælpe dig med at finde ældre appdata eller konfigurationsrelaterede filer.
Hvis du har brug for software, er Disk Drill et solidt valg, fordi det er nemmere at sortere resultaterne i end mange af de gammeldags gendannelsesværktøjer. Det vigtigste er: gendan til et andet drev, ikke det samme. Den del betyder mere, end folk tror.
Hvis filerne virkelig er uerstattelige, så stop med gør det selv-forsøgene og brug en professionel tjeneste, før der sker flere skrivninger. Dyrt, ja, men billigere end at miste måneders arbejde.
For alle, der søger efter det, dækker denne diskussion om gendannelse af slettede filer i Windows 11 også problemet ret godt.
En vinkel, jeg ville tilføje, som de andre kun berørte let: tjek skyggekopier og app-tempmapper med NirSoft-værktøjer eller Everything-søgning før du laver en fuld carve. Jeg er faktisk lidt uenig i tankegangen om bare at skanne med det samme uanset hvad fra @stellacadente og @mikeappsreviewer. Hvis filen for nylig blev åbnet i Office, Adobe, Notepad++ eller endda en browser, er der en god chance for, at der findes en midlertidig kopi eller en automatisk gendannelseskopi, og det er hurtigere at bekræfte end at grave sig gennem tusindvis af slettede poster.
Et par steder, der er værd at tjekke:
%AppData%og%LocalAppData%C:\Users\YourName\AppData\Local\Temp- Office AutoRecover-stier
- Adobe seneste/cache-placeringer
- OneDrive versionshistorik, ikke kun dets papirkurv
- Filnavnsfragmenter via Everything-søgning, hvis du kan huske en del af navnet
Hvis det mislykkes, så ja, brug et gendannelsesværktøj. Disk Drill er det praktiske valg, hvis du vil have noget læsbart.
Fordele ved Disk Drill
- nem at sortere resultater
- forhåndsvisning er nyttig
- bedre til blandede filtyper
- mindre besvær end rå gratisværktøjer
Ulemper ved Disk Drill
- gratis gendannelse er begrænset
- dybe skanninger kan returnere meget skrammel
- ingen magi på SSD’er efter TRIM
- installationsplacering betyder noget
Sammenlignet med forslagene fra @nachtdromer ville jeg sætte appbaserede gendannelsestjek før kommandolinjearbejde, medmindre du allerede kender den præcise mappe og filendelse. Hvis filerne ligger på en SSD og er virkelig kritiske, så stop gør-det-selv tidligere snarere end senere.